Overig

Wondolleck laat Rotterdam The Hague Airport met gerust hart achter bij ‘hele aardige vent’

1055

Na 32 jaar werkzaam te zijn geweest voor Rotterdam The Hague Airport gaf algemeen directeur en havenmeester Roland Wondolleck per 1 februari het stokje over aan Ron Louwerse, die de afgelopen 7 jaar directeur Safety, Security & Environment op Schiphol was. Op bestuurlijk vlak voor de luchthaven een einde van een tijdperk, maar ook een nieuw begin. Al staat het fundament zo stevig, dat rigoureuze veranderingen binnen het uitgezette beleid niet aan de orde zijn.

Louwerse deed vanaf half november indrukken op bij Rotterdam The Hague Airport en wat hij zag beviel hem wel. “Het enthousiasme en de kwaliteit en betrokkenheid van iedereen binnen de organisatie viel mij als eerste op. Men is trots om hier te werken. Dat ben ik ook.” Na de middelbare school ging Louwerse naar de Politieacademie in Apeldoorn. Van 1981 tot 1992 was hij hoofd van de recherchedienst. “De meest spraakmakende zaak in die periode was de ontvoering van Gerrit Jan Heijn. Natuurlijk had het een tragische afloop, maar als politieman was het een bijzondere en intensieve tijd.” Na een reorganisatie werd Louwerse districtschef in West-Friesland, voordat hij de overstap maakte naar de luchtvaart. “Ik was jong begonnen bij de politie en voelde dat het tijd was voor iets nieuws. Schiphol kwam zo’n 18 jaar geleden toevallig op mijn pad. Met mijn achtergrond bleek ik tevens de geschikte persoon om mij  er vanaf 2003 bezig te houden met beveiliging en veel zwaarder wordende regelgeving. Daarbij is nooit uit het oog verloren dat passagiers ineens door een proces heen moesten waar zij niet om hadden gevraagd. Op Schiphol zijn wij daar op een menselijke manier mee omgegaan. Daar kijk ik met een tevreden gevoel op terug.” Met een vader die bij de luchtmacht zat, stond Louwerse op zijn vierde al gefascineerd naar straaljagers te kijken. Toch was hij op jonge leeftijd niet zo idolaat van luchtvaart als Wondolleck, die vanaf zijn zesde vastberaden was om in ‘de vliegerij’ te gaan werken.

Nationaal en internationaal gerespecteerd

Zijn voorganger kende Louwerse als Schiphol-collega en is zeer content dat hij nu zijn plek inneemt. “Toen ik mijn afscheid aankondigde, was ik zeer benieuwd wie de aandeelhouders als opvolger in gedachten hadden. Tot mijn vreugde bleek dat Ron te zijn. Toen zijn aanstelling rond was, heb ik hem middels een berichtje meteen gefeliciteerd met de leukste baan van Nederland. Ik ken Ron als een uiterst deskundige, betrokken, rustige en relativerende man die makkelijk contacten legt. Hij heeft zich bewezen als constante factor en zijn sporen verdiend op het gebied van innovativiteit. Bovendien wordt hij nationaal en internationaal gerespecteerd als een betrokken directeur en plezierig mens. ‘Verheug je op de samenwerking met een hele aardige vent’, heb ik de laatste maanden veelvuldig tegen iedereen op de luchthaven geroepen. Ron past gewoon bij het familiaire karakter binnen Rotterdam The Hague Airport. Zijn expertise staat buiten kijf. Ron is ambitieus, dus Rotterdam The Hague Airport zal onder zijn bewind zeker niet stilstaan. Ik heb er alle vertrouwen in dat de luchthaven ook in de toekomst succesvol en winstgevend blijft.” Louwerse komt terecht op een werkplek waar jaarlijks 1,7 miljoen passagiers naar ruim 40 Europese bestemmingen vliegen. “De hele regio heeft met ons te maken en omgekeerd moet Rotterdam The Hague Airport de belangen van iedereen in dat gebied zo veel mogelijk dienen. Van omwonenden tot aan passagiers en van politiek tot aan het bedrijfsleven. Breed draagvlak, begrip en balans creëren; dat is in mijn ogen heel belangrijk. De komende tijd zal ik nog heel wat kennismakingsgesprekken voeren. Verbouwen, renoveren en uitbreiden past bij de ambitie van Rotterdam The Hague Airport om gebruikers nog beter van dienst te zijn en de regionale economie op verschillende fronten direct en indirect verder te stimuleren. Rotterdam The Hague Airport staat op de drempel van een interessante doorontwikkeling.”

Zegeningen tellen

Welk gevoel geeft het Wondolleck dat hij deze ontwikkelingen niet meer van nabij meemaakt? “Dat voelt misschien heel even raar, maar wat overheerst is het gevoel dat ik hier ruim drie decennia met ontzettend veel plezier heb gewerkt. Daarom tel ik mijn zegeningen. Ik ben 62 jaar en heb vorig jaar besloten dat dit het juiste moment was om te stoppen. De valkuil van te lang doorgaan en verzuren was ik daarmee voor. Voor alle partijen was dit het best mogelijke scenario. De overdracht ging spelenderwijs. Ron is er klaar voor om Rotterdam The Hague Airport te runnen en ik richt mij nu onder meer op het adviseurschap bij de Raad van Bestuur van Schiphol Group. Natuurlijk is mijn leven minder hectisch geworden. Maar ik geloof niet dat ik mij aan hoef te melden op een forum voor mensen die geraniums planten,” lacht Wondolleck. “Ik blijf lekker bezig, verheug mij erop om meer tijd door te brengen met mijn vrouw en patchworkgezin en ben er heilig van overtuigd dat Rotterdam en omstreken Ron met twee opgestroopte mouwen ontvangt.”