Overig

Wonen doe je niet in een huis

511

De kop van deze column klopt niet. Maar hij klopt ook wel. Natuurlijk, de meeste mensen wonen in een huis. Bewoners van woonboten, caravans en andere onderkomens zijn nog steeds ruim in de minderheid. Maar je woont niet alleen in dat huis, je woont net zo goed in de buurt, de stad en de streek waar dat huis staat. Dat blijkt alleen al uit de prijzen van huizen. Een herenhuis aan de grachtengordel in Amsterdam is, zacht uitgedrukt, tamelijk duur. Terwijl er op andere plekken in Nederland huizen staan die minstens even oud en mooi zijn en toch aanmerkelijk minder kosten. In Dordrecht bijvoorbeeld. En als u nu verwacht dat ik ga betogen dat je beter in Dordrecht dan in Amsterdam kunt wonen: dat is wel zo, maar daar gaat deze column niet over.

Je woont dus niet alleen in je huis, maar ook in de stad waar het staat. Toch spelen juist die stad, de omgeving en alle voorzieningen in woonpromotie nog vaak een te beperkte rol. Vooral bij nieuwbouwprojecten. Terwijl ook uit onderzoek blijkt dat de stad, een historische omgeving en culturele voorzieningen een belangrijke vestigingsfactor zijn. Overigens niet alleen voor nieuwe inwoners, maar ook voor bedrijven. En ook dat laatste is niet onbelangrijk. Want zijn we ons daar bewust van en zetten we dat dus ook bewust in? Niet iedereen zal zich dat realiseren, maar het Dordrechts Museum, Schouwburg Kunstmin, het historische havengebied van Dordrecht en Het Hof van Nederland kunnen allemaal helpen Dordtse Kil 3 en 4 te vullen.

Er wordt op dit moment gelukkig weer vol goede moed en enthousiasme gewerkt aan de ontwikkeling van Stadswerven. Een prachtig nieuw woongebied, omringd door water, gelegen bij prachtige voorzieningen als Villa Augustus, het Energiehuis en de bioscoop. Maar evenzeer op een steenworp afstand van de Dordtse binnenstad. Door de verbinding met een brug straks op loop- en fietsafstand. Het mooie is dat in de marketing en promotie van Stadswerven nu de nabijheid van de Dordtse binnenstad met haar historie en voorzieningen wordt meegenomen in de positionering. Zie het prachtige filmpje op stadswerven.nl, waarin ook beelden uit onze ‘Dordrecht, Bijzonder Dichtbij’-campagne een prominente rol spelen. Het mooie is dat dit mes zo aan meer kanten snijdt: het is goed voor Stadswerven, het is goed voor de binnenstad, het is goed voor Dordrecht.

‘Goed voorbeeld, doet goed volgen’ zegt een oud spreekwoord. Ik hoop van harte dat veel ontwikkelaars, bedrijven en anderen in de stad ook op een vergelijkbare manier de verbinding met de binnenstad leggen. Wij helpen daar graag bij.