Klantenloyaliteit speelt een belangrijke rol bij HJ Media Groep
Vlak na de jaarwisseling spreken we met de directieleden van HJ Media Groep, Hendrik Jan van der Rhee en Hans Klaasse. Ze zijn trots op de veerkracht die de medewerkers het afgelopen jaar hebben getoond en de creatieve ideeën die er tijdens de crisis zijn ontstaan. “Terugkijkend op de voorgaande periode is het besef bij ons nog groter dat HJ Media Groep een uniek bedrijf is.”
Het zijn de woorden van oprichter Van der Rhee die uitlegt dat HJ Media Groep op een ander manier te werk gaat dan de traditionele web-, reclame-, media en communicatiebureaus. Dat het bedrijf juist al deze zaken combineert omdat het alle disciplines in huis heeft. Hij zegt: “De meeste bedrijven huren verschillende professionals in, wij hebben deze mensen allemaal in dienst. Denk aan marketeers, strategen, designers, webdevelopers, tekstschrijvers, vakfotografen en – videografen, DTP-ers, et cetera. Zij werken vanuit hun eigen deskundigheid onderling samen en gaan allemaal voor hetzelfde gemeenschappelijke doel; het belang van de klant. Zij willen de klant verder helpen.”
KLANTENLOYALITEIT
Op dezelfde wijze werkt HJ Media Groep graag samen met haar opdrachtgevers. “Door naast de klant te gaan staan en ons in te leven in de organisatie weten we welke communicatiemiddelen en marketingstrategieën het beste ingezet kunnen worden. Een persoonlijke binding met de klant is hierbij essentieel, alleen zo komen de beste dingen tot stand. En deze crisis onderstreept dit alleen nog maar,” stelt Klaasse. Hij geeft een aantal voorbeelden hoe dit tot uiting is gekomen. “We hebben verschillende klanten geholpen om in deze onzekere tijden de loyaliteit en motivatie van de medewerkers en klanten te bevorderen. Bijvoorbeeld met gepersonaliseerde magazines en verrassende geschenken, op maat gemaakte spellen die de connectie met de kernactiviteiten bevorderd, speciaal ontworpen beeldmerken, smakelijke pakketten met bijbehorende vouchers en websites, persoonlijke wenskaarten met een presentje, et cetera. Daarnaast hebben we tijdens de lockdown voor verschillende retailers, die noodgedwongen hun deuren moesten sluiten, in anderhalve dag een webshop gebouwd. Zij kunnen nu toch online artikelen onder de aandacht brengen, zodat de verkoop niet volledig stil is komen te liggen. Tevens hebben we in plaats van fysieke bijeenkomsten digitale conferenties georganiseerd. Het is des te meer duidelijk geworden dat naast klantenloyaliteit onze creativiteit en flexibiliteit de kern van de samenwerking met onze klanten is. Dat zal ook na de crisis zo blijven.”
ANTICYCLISCH DENKEN
Maar ondertussen hebben we nog met de crisis te maken. We vragen de heren hoe hier mee om te gaan? Klaasse geeft aan dat het antwoord op de crisis voor bedrijven anticyclisch denken is. “Met creativiteit, vernieuwend denken en innovatief handelen kunnen problemen veranderen in kansen. Juist nu is het zaak om onze creativiteit in te zetten en te kijken wat de mogelijkheden zijn. Geen verdere achterstand op te lopen door nu niets te doen, maar zorgen dat je klaar bent voor de toekomst.” Van der Rhee vervolgt: “Samen met de klant zoeken we naar de meerwaarde op het gebied van communicatie. We kijken hierbij naar het totaalplaatje en niet naar specifieke deeloplossingen. Door deze multidisciplinaire benadering ontstaan er verrassende oplossingen. Wij denken dat de toekomst ligt bij de crossmediale aanpak. Een ondernemer moet zich niet beperken tot één communicatievorm. Daarom zetten wij voor onze klanten crossmediale campagnes op, waarbij de verschillende kanalen elkaar versterken om de juiste boodschap over te brengen. Uiteraard kun je bij ons ook alleen terecht voor het printen van een flyer of het ontwerpen van een huisstijl. Daar hebben we professionals voor in huis die het leuk vinden om een nieuw ontwerp naar de wensen van de opdrachtgever te bedenken.
Echter, je maakt het veel krachtiger door de zaken te combineren en datatechnologie in te zetten. Dat is waar we sterk in zijn; data verrijken en implementeren.”
DATATECHNOLOGIE
Van der Rhee is van mening dat je een groter wezenlijk effect kan creëren door data te analyseren. “Wij beschikken over de juiste mensen en middelen om data in kaart te brengen en te verrijken. Door slim met de beschikbare data om te gaan kan dat een enorme waardevermeerdering betekenen op het gebied van marketing en communicatie. Je maakt de communicatiemiddelen persoonlijk, uniek en klantspecifiek. Deze werkwijze versterkt bovendien de loyaliteit en sympathie bij de klant.”
We vragen de heren of ze momenteel ook voor bedrijven die nog geen klant zijn bij HJ Media Groep wat kunnen betekenen. Hierop reageren beiden volmondig met ja. Klaasse: “Met ons team gaan we graag op zoek naar de behoefte van potentiële klanten. Wij hebben speciaal hiervoor een Kans Innovatie Model ontwikkeld, waarmee we met onze klant geheel vrijblijvend een reis maken om erachter te komen welke communicatiemiddelen ze het beste kunnen inzetten.” Hij benadrukt dat het juist nu het beste moment is om hiermee aan de slag te gaan. Door hier nu tijd in te investeren, maak je je organisatie klaar voor de toekomst en is de kans groter om sterker uit de crisis te komen. Zodra deze crisisperiode achter de rug is, zijn de plannen gereed voor realisatie en hoeft er dan pas budget vrijgemaakt te worden. “Wij willen onze bestaande, maar ook nieuwe klanten graag helpen met deze voorbereidingen door juist nu vernieuwende concepten voor hen te ontwikkelen.”