Proactief optimaliseren
Innova Energie heeft Aspect ICT als vaste partner uitgekozen om voortaan haar ICTomgeving te gaan beheren. Sleutelwoorden daarbij zijn het optimaliseren van de betrouwbaarheid, veiligheid en schaalbaarheid. In feite betreft het een intensivering van een al langer bestaande samenwerking, die de ICT-partner uit HardinxveldGiessendam in staat stelt zijn werkzaamheden meer proactief uit te voeren.
Aspect ICT verleende in de afgelopen jaren al ICT-diensten aan Innova Energie. Met de recent afgesloten beheerovereenkomst, die een aantal duidelijke afspraken bevat, gaat dat een stap verder. “De service verschuift van reactief naar proactief, wat meer ruimte geeft om te innoveren,” licht Bastian Elshout toe, relatiebeheerder bij Aspect ICT. “Met een vast team nemen we de bestaande ICT-omgeving in beheer en zullen deze projectmatig optimaliseren, waarbij de bestaande hardware en basis-software in principe gehandhaafd blijven.” Veel aandacht gaat uit naar security, bijvoorbeeld het uitvoeren van periodieke scans en het beveiligen van systemen. Dit vormt een zeer belangrijk thema, omdat Innova Energie persoonsgegevens van bijna 100.000 klanten opslaat. Om de continuïteit te waarborgen zal de ICT-partner uit Hardinxveld-Giessendam het draaien van backups en de fail-overomgeving extra zorgvuldig inrichten. Verder staan een verbetering van de performance en de gebruikerservaring op de agenda. Om de up-time van de ICT-omgeving te waarborgen zal de ICT-partner uit Hardinxveld-Giessendam naast preventief beheer ook een calamiteitenplan uitwerken. Hierin komen onder andere de back-upstrategie en de inrichting van een uitwijkomgeving aanbod.
Toekomstbestendig beheer
Innova Energie heeft sinds de oprichting in 2010 een stevige plaats verworven in zowel de particuliere als de zakelijke markt, met een focus op innovatie in duurzaamheid richting het mkb. Vanuit verdere groeiambities bestond er behoefte aan een solide en toekomstbestendig beheer van de ICT-omgeving. “We maken een digitaliseringsslag in de klantenbenadering,” vertelt intern ITmanager Sebastiaan Chow. “Met name om de jongere generatie aan te spreken introduceren we binnen afzienbare tijd een nieuw merk met een volledig online-dienstverlening. Ons ICT-landschap was op meerdere fronten aan verandering toe, met als speerpunten een hoger level in betrouwbaarheid, veiligheid en schaalbaarheid.” De in Den Haag gevestigde energiemaatschappij vroeg bij drie verschillende partijen offertes aan. Chow verklaart de keuze voor Aspect ICT als volgt: “Wij werkten al samen met deze specialist, die zich kenmerkt door kwaliteit in de dienstverlening, transparantie en een no-nonsensementaliteit. Fijn om dit partnerschap een vervolg te kunnen geven, in het kader van continuïteit. Het werkt trouwens twee kanten op, want wij mogen aan Aspect ICT de energie leveren.”