Overig

Altijd de beste willen zijn

597

Familiebedrijven en duurzaamheid. Ingrediënten voor een fijn gesprek tussen het Italiaanse koffiemerk illy en AA Lease, beide van oudsher een familiebedrijf. Een gesprek dat, naar goed Italiaans gebruik, staand aan de bar en uiteraard onder het genot van een mooie espresso plaatsvindt.

Wie het hoofdkwartier van illy Nederland binnenloopt, kijkt zijn ogen uit. Blinkende koffiemachines, prachtige koffieaccessoires en dito verpakkingen lachen je tegemoet. Een ding wordt snel duidelijk: klant en kwaliteit staan hier voorop.

De beste

Herkenbaar voor Marijn Bakker. “Dit is kenmerkend voor een familiebedrijf. Hard werken, plezier hebben en de beste willen zijn. Uiteindelijk doe je dit voor de klant zodat je kwalitatief hoogstaande producten en daarnaast een uitstekende dienstverlening kunt leveren”, aldus de commercieel directeur van AA Lease. Gesprekspartner Gert Korteweg, directeur van illy, beaamt dit. “Onze passie ligt in koffie maken van het beste wat de natuur ons geeft. Wij zijn dus continu op zoek naar het beste. Waar groeit de beste koffie en hoe helpen wij de boeren om de beste koffie te produceren? Een niet aflatend proces.”

Universiteiten

illy beloont de boeren op een eerlijke manier: het bedrijf zit 30% boven de marktprijs en verzorgt ook opleidingen. Het laatste vindt plaats bij de Università del Caffè, zogenoemde illy-universiteiten, in bijvoorbeeld landen als Brazilië en India. Korteweg: “Duurzaamheid staat bij ons hoog in het vaandel. Dit komt tevens voort uit het feit dat illy een familiebedrijf is, waar inmiddels de derde generatie aan het roer staat.” Ook AA Lease ziet dat duurzaamheid binnen de branche meer terrein wint. “Ging het vroeger vooral om optimalisatie van de autokosten en rapportages, tegenwoordig merken we dat duurzaam ondernemen en milieuverantwoord rijden steeds belangrijker wordt.”

Connectie

Het Italiaanse koffiemerk illy werd in 1933 opgericht. Zo’n dertig jaar later besloot men een verkoopkantoor in het buitenland te vestigen: in Nederland. Inmiddels is in 144 landen de distributie opgezet. AA Lease is een universele, middelgrote autoleasemaatschappij en is van oorsprong voortgekomen uit het familiebedrijf Ames waarvan de historie teruggaat naar 1907. De gesprekspartners onderstrepen de prettige connectie die er bestaat tussen beide bedrijven. Of zoals Korteweg het verwoordt: “Open communicatie is essentieel. Het is de beste manier om een probleem op te lossen. AA Lease verstaat deze kunst uitstekend.” Bakker op zijn beurt: “Wie voor kwaliteit staat, mag dit ook van een ander verlangen.”