Overig

deMobiliteitsManager: uw mobiliteitsoplossing

1199

Vervoerbedrijf RET (Rotterdamse Elektrische Tram) maakt zich al ruim honderd jaar sterk voor openbaar vervoer waar de reiziger van op aan kan. Reizigers kunnen gebruik maken van bus, tram of metro. Daar komt binnenkort – vanaf december 2016 – een nieuw concept bij gericht op de zakelijke markt: deMobiliteitsManager.

In het hoofdkantoor van de RET in Rotterdam ligt het businessplan al een tijdje klaar. Maddy Bolhuis, Manager Propositie Marketing/Marketing Communicatie en Jean Paul Duurland, Manager Marketing, Verkoop & Services zijn de drijvende krachten achter het nieuwe concept. Maddy Bolhuis: “De wereld en daardoor ook de inzichten over mobiliteit veranderen snel. Directies van bedrijven gaan steeds meer nadenken over hoe de mobiliteit van hun medewerkers zo efficiënt mogelijk is te organiseren. Dan gaat het niet alleen over kostenreductie, maar ook over zaken als duurzaamheid, vitaliteit van medewerkers, grip op de kosten en de administratieve verwerking.” Genoeg reden voor de RET om in te springen op deze behoefte van het bedrijfsleven. “Wij beschikken over de nodige expertise wat vervoersbewegingen en -mogelijkheden aangaat. Het is dus niet zo gek dat wij de nodige kansen zien voor onze nieuwe propositie deMobiliteitsManager,” vult Jean Paul Duurland aan.

Kostenbesparing

Onder andere de groeiende economie maakt het steeds ingewikkelder om je snel van A naar B te verplaatsen. Fileleed, maar ook wetgeving en maatschappelijke ontwikkelingen zoals duurzaamheid, milieu, veiligheid zijn volgens Maddy Bolhuis belangrijke redenen voor bedrijven om hun mobiliteitsbeleid onder de loep te nemen. “En vlak ook het aspect van kostenvermindering niet uit. Bedrijven kunnen veel geld en tijd besparen met een nieuwe inrichting van hun mobiliteitsactiviteiten. Zo bedragen de administratiekosten van één declaratie in Nederland gemiddeld zo’n 15 tot 27 euro. Reken maar uit. Deze declaratiekosten kunnen met 80% gereduceerd worden. Met deMobiliteitsManager kan het bedrijf zien wat er wordt verbruikt en hierop anticiperen door bijvoorbeeld beperkingen op te leggen in het gebruik van mobiliteitsoplossingen, maar ook op het tanken bij snelwegstations of het tanken van premium brandstof. Ook duurzaamheid en milieu spelen hierbij een rol. Door het rij- en tankgedrag te sturen kan het bedrijf een flinke CO2-reductie realiseren.”

Deur-tot-deur

Mensen stappen nu vooral in hun (lease)auto of maken gebruik van het openbaar vervoer. Er zijn echter talloze andere varianten mogelijk. Jean Paul Duurland: “Daarover gaan wij met bedrijven in gesprek. Wij inventariseren en analyseren de vervoersbewegingen van het bedrijf en adviseren hoe die zo optimaal mogelijk zijn in te vullen. Uiteraard willen wij ook die mobiliteitsactiviteiten gaan uitvoeren en administratief ondersteunen. Zo heeft het bedrijf er geen omkijken meer naar.” Hij neemt de zorgsector als voorbeeld. “In de zorg is veel te doen om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken. Daarbij zijn budgetten veelal een leidende factor, en dus moet je de beschikbare tijden zo effectief mogelijk inzetten. Het is een van die sectoren waar dag en nacht wordt gewerkt. Het openbaar vervoer rijdt niet zeven dagen per week, 24 uur per dag en hoe richt je je mobiliteit daar zo optimaal mogelijk op in? Wij kunnen hierover meedenken, adviseren en oplossingen tot uitvoer brengen. Het uitgangspunt is onze ‘deur-tot-deur visie’. Hoe kun je het hele reistraject voor de medewerker, maar ook voor hele groepen medewerkers, zo soepel mogelijk laten verlopen? Met deMobiliteitsManager leveren wij maatwerk. Onze uitgangspunten  zijn het stimuleren om meer gebruik te maken van andere vervoersmiddelen dan de auto door bijvoorbeeld OV-abonnementen, fietsen, deelauto’s en taxi’s. Daarnaast komen ook aspecten als slim reizen, bijvoorbeeld op andere tijden, aan de orde en kunnen we parkeeroplossingen opnemen in het pakket. Vergeet ook het thuiswerken niet en het meer gebruik maken van telewerken en videoconferenties. Zo kunnen we een op maat samengesteld palet aanbieden van zakelijk vervoer.”

Veel te halen

Jean Paul Duurland en Maddy Bolhuis zijn al in gesprek met enkele geïnteresseerde bedrijven over deMobiliteitsManager. Naast ziekenhuizen en zorginstellingen zijn bijvoorbeeld bedrijven uit het MKB-middensegment interessante organisaties. “Bij veel bedrijven staat het mobiliteitsbeleid nog niet hoog op de agenda. Ten onrechte, want wij zijn ervan overtuigd dat er op dit gebied voor hen ‘veel is te halen’. Wij bieden bedrijven handvatten voor een professioneel en efficiënt mobiliteitsbeheer. Dat gaat heel ver, zo kunnen we per medewerker of groep van medewerkers mobiliteitsdiensten waarvan zij gebruik mogen maken ‘aan’ en ‘uit’ zetten,” zegt Jean Paul Duurland. “Bovendien nemen wij alle administratie uit handen en met ons geavanceerde informatiesysteem heeft het bedrijf 24 uur per dag inzage in alle gewenste informatie op mobiliteitsgebied.”

Er breekt een drukke tijd aan voor Bolhuis en Duurland. In december vindt de introductie plaats van deMobiliteitsManager. De RET gaat flink aan de weg timmeren met de nieuwe propositie. Maddy Bolhuis: “Het is een mooie uitdaging. We zijn al voorzichtig begonnen en het ziet er veelbelovend uit. Samen met partners in de hele mobiliteitsketen kunnen we met deMobiliteitsManager bedrijven meer dan uitstekend van dienst zijn.”