De sector Transport en Logistiek heeft na een lange periode eindelijk weer de wind in de zeilen. De macro economische vooruitzichten zijn positief en verschillende onderzoeken binnen de sector tonen dat de temperatuur een stuk beter aanvoelt.
Nederland doet het erg goed op de internationale logistieke ladder en zet in op verdere groei. Zeehavens breiden zich uit en geven hiermee een duidelijk signaal naar buitenlandse investeerders. We hebben een prima vestigingsklimaat voor Europese distributiecentra, en vele logistieke bedrijven daaromheen maken gezamenlijk sterke logistieke ketens. Deze positie behouden is echter geen vanzelfsprekendheid.
Aan alle kanten zien we grote, nieuwe uitdagingen bij logistieke bedrijven. De volumes trekken weliswaar aan, maar onderhuids zijn er bewegingen die om aanpassing vragen van uw bestaande verdienmodel.
Allereerst is de dynamiek in de wereld van uw opdrachtgevers enorm. Duurzaamheidsissues en veranderend consumentengedrag (daar ligt de macht!) eisen een andere aanpak van logistieke ketens. Dit heeft impact op thema’s als binnenstedelijke distributie, (inter)nationaal multimodaal vervoer, maar ook op distributiekanalen in de retail sector (omni-channel). Ten tweede zijn er grote technologische ontwikkelingen gaande. Voorbeelden zijn LNG in de binnenvaart, platooning in wegtransport en de inzet van drones in warehouses. Een paar jaar geleden (verre) toekomstmuziek, nu reeds bestaand of slechts een kwestie van tijd. Als laatste noemen we de enorme stroom aan data die ons dagelijks vanuit de systemen worden aangereikt en nieuwe informatie verschaffen over de efficiëntie van de logistieke operatie. Genoemde veranderingen vragen om visie, strategisch handelen, én meer denkkracht in uw bedrijf. De vraag die kan worden gesteld: speelt u daar voldoende op in?
Ondernemen in de sector Transport en Logistiek kent anno 2015 een nieuwe dynamiek. De houdbaarheidsdatum van een logistiek bedrijf wordt sterker dan ooit beïnvloed door een groot aantal nieuwe externe factoren. Accepteert u dit dan is dat de eerste en belangrijke stap naar continu verbeteren. Doet u dat niet, dan zou dit wellicht uw Waterloo kunnen worden. Bepaal welke factoren voor u relevant zijn en onderneem actie. Laat u niet verrassen en hou de controle op processen en mensen in uw bedrijf. Daag uw opdrachtgevers en collega’s uit tot intensievere samenwerking, geef én vraag om commitment. Dat versnelt ook de innovatiekracht, belangrijk voor een duurzaam logistiek Nederland! Dit is naar onze overtuiging dé weg om het fundament van uw bedrijf te versterken waarmee een gezonde, en dus duurzame groei in het vooruitzicht staat.
Wij als ABN AMRO staan voor u klaar om mee te denken in deze veranderingen en kunnen als sparringspartner optreden voor uw organisatie. Mocht u benieuwd zijn naar hoe ABN AMRO in uw regio invulling geeft aan deze sectorgerichte benadering? Neem dan contact met ons op.