Kleinzoon van twee binnenschippers en bekend met de internationale wateren staat Ton Timmer sinds 2006 aan het roer van zijn eigen bedrijf: Jongen BV.
De ervaren vakman vaart met zijn milieuboten door Zwijndrecht en omgeving om machinekamers, scheepsruimen en tanks te reinigen, en om scheepsafval en afvalwater te transporteren. Hoe is het om te ondernemen in deze nichemarkt?
“Onze vloot bestaat uit drie bilgeboten, vijf tankers, een duwboot en twee tankduwbakken. Daarnaast hebben we een vacuümwagen, hogedrukunits en werken we met speciale, milieuvriendelijke reinigingsproducten. Daarmee doen we veel werk bij bunkerstations, zeg maar de pompstations voor schepen. Wanneer een schip aan de ene kant gaat bunkeren, dan halen wij aan de andere kant het afval, de poetslappen en het klein chemisch afval eraf. De schipper moet de Stichting Afvalstoffen Binnenvaart (SAB) hiervoor per kuub €7,50 reinigingsheffing betalen. En daarmee worden wij dan weer gefinancierd.
Toen ik in 2006 het bedrijf overnam, zag ik dat het een slapende dinosaurus was. Er zat enorm veel potentie in. En ik heb gelijk gehad. Vroeger kwamen de inkomsten voornamelijk uit het ophalen van afval, maar tegenwoordig juist uit reinigingswerkzaamheden en transport. We hebben nu twee grote pijlers onder het bedrijf: het contract met de SAB en het contract met Afvalverwerkingsbedrijf Rijnmond (AVR) waarvoor we vuil en afvalwater ophalen. Daar halen we jaarlijks een fors deel van de omzet uit. Hoe ik dat voor elkaar krijg? Ik zeg altijd: als je niet kunt delen, dan kun je ook niet vermenigvuldigen.
Ik kan aardig geld verdienen. En ik weet ook precies wat er in en uit gaat. Maar ik ben geen cijferman. Daarom heb ik een goed accountantskantoor nodig dat me helpt met zaken als de jaarrekening, de administratie en de loonverwerking. DRV is zo’n kantoor waar je professioneel en toch persoonlijk geholpen wordt. Daarnaast win ik ook regelmatig advies in, bijvoorbeeld wanneer ik een nieuw schip wil kopen. Martin Witt, partner en accountant bij DRV, is heel bedreven in de begeleiding van zulke grote investeringen en weet de juiste weg bij de bank om alle mogelijkheden van financiering te onderzoeken. En dat heb je echt nodig, zeker in deze tijd waarin banken de hand vaker op de knip houden.
Voor de financiering van nieuwe schepen ben ik niet alleen afhankelijk van de bank. Ik heb ook mensen in mijn netwerk die willen investeren. Of helpen, zoals Ab de Leeuw van Scheepswerf ’t Ambacht. Op dit moment laten we een schip dat ik onlangs heb gekocht bij hem ombouwen. Met deze multi purpose cleaning vessel – vernoemd naar mijn vader Jan Timmer en net gedoopt door mijn moeder – willen we nu naar Hamburg. Wij kunnen daar dezelfde diensten voor een scherpere prijs aanbieden, dus daar liggen kansen voor ons. Maar eerst moeten we een GmbH oprichten, een Duitse bv. Bij zo’n internationale operatie moet je niet alles zelf willen doen, maar moet je je laten adviseren door echte specialisten. Ook daar zullen we binnenkort DRV voor inschakelen.”