MEIKO is wereldwijd een gerenommeerd bedrijf op het gebied van grootkeuken installaties. Het hoofdkantoor staat in het Duitse Offenburg en verder zijn er fabrieken in China en de Verenigde Staten. Het bedrijf telt 2.200 medewerkers, waaronder de ruim 50 die werkzaam zijn bij MEIKO Nederland, gevestigd in Barendrecht.
Bart Jasperse (51) is managing director van MEIKO Nederland, waaronder ook de Benelux en Scandinavië vallen. In januari van dit jaar is Jasperse aangetreden als de verantwoordelijke man voor de sales en serviceactiviteiten in zijn regio. “Wij zijn producent en leverancier van vaatwas- en desinfecteertechniek,” zo begint Jasperse. “Daarnaast leveren we nog een aantal producten voor wassen, spoelen en reinigen inclusief alle toebehoren. Dat doen we met een brede range aan producten die we in eigen huis ontwikkelen en voornamelijk leveren aan installatie- en dealerbedrijven. Onze doelgroepen zijn zorginstellingen, cateringbedrijven, stadions, eventgebouwen, bedrijfskeukens, horeca, cruise-, en zeeschepen, maar ook binnenvaart en luchthavens. Ons bestaansrecht is het gegeven dat waar gegeten en gedronken wordt, ook wordt afgewassen. En dàt afwassen willen wij verzorgen met onze producten.”
Nummer één
MEIKO wordt in de markt gezien als nummer één en koploper op het gebied van kwaliteit en innovaties. Het is algemeen erkend als grootste en beste bedrijf in de vaatwastechnologie. “Onze droom en ultieme doelstelling is afwassen zonder water,” vervolgt Jasperse. Waarschijnlijk een utopie, maar wel reden waarom MEIKO continu werkt aan een minimaal waterverbruik en een effectieve manier van omspringen met energie voor haar machines. Dit heeft gezorgd voor economische vaatwasprocessen, met ook nog eens uitstekende milieuprestaties. Het continu verbeteren van de MEIKO technologie heeft in de afgelopen 30 jaar het waterverbruik met maar liefst 70% teruggedrongen en het energieverbruik met 30%.
Meubel
De standaard vaatwasmachines van MEIKO zijn voor wat betreft techniek ontworpen en geproduceerd voor gebruik in bijvoorbeeld restaurants, cafés en dergelijke. “Het horecasegment benaderen wij actief, maar echt grote klanten zoals onze buurman Ikea, ziekenhuizen en andere grote instellingen weten ons zelf wel te vinden.” Nog niet zo lang geleden werden vaatwasmachines weggefrommeld onder een aanrechtblad. Die tijden zijn met MEIKO apparatuur definitief verleden tijd. “Onze vaatwasmachines gaan steeds meer onderdeel uitmaken van het interieur. Tegenwoordig plaatsen wij de machines op werkhoogte en niet zelden òp het werkblad. Onze klanten zien de vaatwassers steeds vaker als een fraai meubel dat goed past in de omgeving.” MEIKO maakt zich ook sterk voor intuïtief gebruik. Het moet voor de gebruiker vanzelfsprekend zijn hoe hij de machine moet bedienen. De gebruiksvriendelijke interface garandeert een betrouwbare bediening – met name omdat steeds alleen de functies op het display zichtbaar zijn, die in de betreffende situatie vereist zijn. De hoogwaardige, glazen display is eenvoudig te reinigen en zorgt voor maximale hygiëne.
Innovatie
MEIKO, met een forse eigen R&D-afdeling in Duitsland, ontwikkelt continu nieuwe machines en modificaties op bestaande machines om zo koploper in de markt te blijven. Het bedrijf houdt zich nadrukkelijk bezig met de toekomst voor wat betreft spoeltechnieken en desinfecteren. Het gaat daarbij vooral om duurzaamheid en het reduceren van water-, energie- en zeepgebruik. Bijna jaarlijks komt MEIKO met innovaties. Jasperse: “Op de HORECAVA, die in januari in de RAI plaatsvindt, introduceren wij weer een nieuwe vaatwasser met een klein vloeroppervlak en minder water- en energiegebruik. Verder is hij van lichter materiaal gemaakt en is hij modulair opgebouwd. Bovendien is deze machine uiterst onderhoudsvriendelijk. Dit product is nu al genomineerd voor een innovatieprijs. Daar zijn wij trots op, want wij zijn een enorm gedreven en eigenzinnig bedrijf met topkwaliteit producten.” Technische ontwikkelingen maken tegenwoordig veel mogelijk. Zo is er de MEIKO-app. Via je smartphone bedien je je apparatuur, en ben je continu op de hoogte van het energieverbruik, het aantal operationele uren en het verbruik van water en zeep. Het assortiment bestaat uit moderne, complete machines met een fraai design die ook nog tegen een stootje kunnen. Vooral in de horeca is dat een pluspunt vanwege het soms ‘gewelddadige’ gebruik dat de machines in die sector moeten doorstaan.
Ambitie
Ook MEIKO Nederland kende enkele lastige jaren vanwege de economische crisis. Bovendien was er sprake van meerdere managementwisselingen en waren de marketingactiviteiten onderbelicht. Zaken die de continuïteit van de organisatie niet ten goede kwamen. Bij het aantreden van Jasperse -met een verleden als organisatieadviseur- is meteen een aantal doelstellingen geformuleerd. “Onze ambitie is om in 2020 de omzet verdubbeld te hebben. Daarnaast willen we nieuwe marktsegmenten aanboren en Scandinavië intensiever gaan bewerken. Ook willen we meer in de picture komen, zichtbaarder worden met de mooie dingen die we doen. Daarvoor hebben wij de zaken grondig aangepakt, onder meer door te starten met een uitgebreid coaching- en trainingsprogramma voor alle medewerkers. We gaan de organisatie en de processen aanpassen om de komende jaren weer flink te gaan groeien. Ik wil met MEIKO op het hoogste niveau acteren, daar werken we hard aan. Ons doel is om een leidende aanbieder op de wereldmarkt te zijn van zowel professionele was- en spoeltechnologie, alsook van reinigings- en ontsmettingstechnologie. Onze producten moeten onze klanten overal ter wereld de beste reinigingsresultaten bieden, met een hoge efficiëntie. Dit zijn torenhoge ambities, maar we staan er volledig achter en zijn er van overtuigd dat we deze ambities kunnen waarmaken.”
Productontwikkeling
Een bijkomend voordeel voor de MEIKO-aspiraties is dat de slechte tijden in de horeca plaats maken voor goede tijden. Dit biedt de nodige perspectieven. “Wij opereren in een interessante markt,” zegt Jasperse. “Er zijn allerlei nieuwe ontwikkelingen. Zo vind je tegenwoordig ook al bij de slager de mogelijkheid om mooie hamsoorten te proeven onder het genot van een drankje. Kansen voor ons. Maar er gebeurt meer, ook binnen ons concern. Zo biedt het desinfecteren enorme kansen. Wij ontwikkelen nu desinfecteermachines voor ziekenhuizen en zorginstellingen, maar ook voor cateringbedrijven. Neem de trolleys die in vliegtuigen worden gebruikt voor het eten. Die reinigen wij in een door ons ontwikkelde wasstraat en dat geldt ook voor complete ziekenhuisbedden. Ook leveren we salade- en groentewasautomaten. Het wassen door middel van kraanwaterspoeling en het centrifugeren gebeurt in één programma zonder overheveling van de te wassen levensmiddelen. Enorm hygiënisch en tijdbesparend. En ook hebben we de WasteStar CC ontworpen voor commerciële keukens. Hiermee kun je organisch afval meteen op de werkvloer verwerken. Dit is milieuvriendelijk, economisch, grondstoffen besparend en vooral ongelooflijk makkelijk.” MEIKO is alleen actief op de business-to-business markt. “De consumentenmarkt is een totaal ander segment,” zegt Jasperse hierover. “Die markt laten we graag aan anderen over. Onze machines wassen door een simpele druk op de knop de meest vieze vaat in twee minuten. Consumentenmachines draaien programma’s van minimaal 40 minuten met relatief veel waterverbruik. Niet te vergelijken.”
Water
Het draait bij MEIKO om water. “De meeste mensen lezen de waterfontein boven onze naam in het logo als een ‘M’. Niets in minder waar, wij symboliseren de fontein omdat wij weten wat voor bijzondere vloeistof water is. Het verfrist, het koelt, het wast, het maakt schoon. Water barst van de kracht en energie. Wij kunnen niet zonder. Onze producten maken gebruik van deze kwaliteiten om briljante zuiverheid en hygiëne te bewerkstelligen. Ons streven is echter om zo weinig mogelijk gebruik te maken van water, het is ten slotte de levenselixer op onze planeet. Daar moeten we zuinig en verantwoord mee omgaan.”
Jasperse tot slot: “Het voortbestaan van ons bedrijf is afhankelijk van klantbeoordelingen. Wij doen er daarom alles aan om onze klanten zo optimaal mogelijk van dienst te zijn en hechten daarom aan een uitstekende relatie. Zij kunnen op ons bouwen.”