Hij is nu ruim een jaar directievoorzitter van Rabobank Rotterdam en die periode is voorbij gevlogen, vertelt Leo Peeters Weem. “Een goed teken, want dat betekent dat je het naar je zin hebt. Natuurlijk zijn er ook lastige uitdagingen, maar de positiviteit overheerst.” Een gesprek over de coöperatieve signatuur van de organisatie, zakelijke dynamiek, digitaliseren van bankzaken, reorganiseren en klanttevredenheid.
De opvolger van Coert Beerman was voor zijn komst naar Rotterdam directievoorzitter van Rabobank Regio Schiphol. “Een overeenkomst tussen die twee werkgebieden is de mentaliteit. Die is in grote lijnen hetzelfde. Op Schiphol werkte ik met veel zakelijke, internationale klanten. In Rotterdam durft men ook over grenzen heen te kijken. Een verschil met de Haarlemmermeer is dat het bedrijfsleven in Rotterdam veel meer bestaat uit ondernemers dan uit bestuurders. Dat is wezenlijk anders zakendoen. Maar een cultuurschok was mijn overstap niet. Ik ben getogen in het oosten van het land, in een no-nonsense cultuur. Met die basis voel ik mij in Rotterdam helemaal op mijn plek.” En ook de coöperatieve signatuur van Rabobank past Peeters Weem. “Vanuit die identiteit zijn we betrokken en dichtbij en leveren we op die manier een wezenlijke bijdrage aan de belangrijke thema’s in de maatschappij en die van de stad Rotterdam in het bijzonder. Dit doen we niet alleen met geld maar ook met de inzet van kennis, onze netwerken en door de inzet van onze mensen. Coöperatie staat voor ‘samenwerken’ en dat zit in onze genen. Gezien de snelle en nieuwe ontwikkelingen in de markt was het herinrichten en het gereedmaken voor de toekomst van de grootste lokale Rabobank één van zijn belangrijkste taken. “Onze huidige organisatie en inrichting is te duur ten opzichte van concurrentbanken. Als coöperatie is dat het laatste wat je wil. Daarom zijn veranderingen noodzakelijk. Het plan Visie 2016 waar in 2013 mee is gestart, is al grotendeels gerealiseerd, maar moet nog verder worden doorgevoerd richting de toekomst. Eigenlijk is dit een doorlopend proces geworden waarbij de veranderingen in de markt en de wensen van de klant leidend zijn, waardoor het leveren van excellente klantbediening prioriteit nummer 1 is. Bij iedere beslissing die je neemt, is het belangrijk aan betrokkenen duidelijk te maken waarom je dat doet. Helder communiceren in zo’n proces is het begin van acceptatie en het creëren van draagvlak.” Dat het tijd is om de mouwen op te stropen staat voor Peeters Weem als een paal boven water. “Rabobank had als coöperatie aan het begin van de crisis een relatief voordeel ten opzichte van anderen. Die voorsprong is grotendeels verdwenen, want we zijn in die periode te weinig alert geweest en teveel intern gericht, grotendeels gedwongen door regelgeving en toezichthouders.” De snelheid van externe ontwikkelingen voert de directievoorzitter aan als één van de oorzaken. “Naast financiële prestaties blijft ook het klantgedrag veranderen. Vroeger betekende het ‘dichtbij-gevoel’ dat klanten bij wijze van spreken op iedere hoek van de straat een bankkantoor van ons konden binnenlopen. Dat is nu niet meer zo. Onze zichtbaarheid in het straatbeeld is minder, want klanten regelen steeds meer bankzaken online. Dat betekent niet per definitie dat wij nu verder weg staan. Onlangs heeft Rabobank een nieuwe app met ingebouwde chatfunctie gelanceerd. De contactmomenten tussen onze medewerkers en klanten zijn daardoor online fors in aantal gestegen. De jeugd van tegenwoordig vindt het prettig om op deze manier bezig te zijn met bankzaken. Ze stellen een vraag en willen direct antwoord. Daar hoeft voor hen geen kantoor aan te pas te komen. Maar er is tevens een generatie die het wel altijd zo gewend was en moeite heeft met internetbankieren. Van die uitdaging zijn wij ons bewust. Rabobank staat klaar om ook die groep klanten bij te staan. Desgewenst leggen medewerkers huisbezoeken af om vragen te beantwoorden aan de keukentafel en voor te doen hoe één en ander op de computer werkt. Samen de stad sterker maken; die missie blijft.”
Van traditionele bank naar financieel regisseur
Op verschillende gebieden toont Rabobank Rotterdam haar maatschappelijke betrokkenheid. “Wij haken aan bij thema’s die de stad sterker maken en waar wij als bank een rol in kunnen spelen. Klanten, leden en stakeholders uit de stad weten ons goed te vinden als zij naar een partner op zoek zijn om hun wensen en dromen te realiseren. Wij zijn sterk in verbinden. De jeugd in contact brengen met het bedrijfsleven is bijvoorbeeld iets waar wij hoog op inzetten. In november heeft Rabobank Rotterdam nog de opening verricht van Bigday, een evenement waar mbo’ers en werkgevers elkaar ontmoeten. Als bank hebben wij er mede voor gezorgd dat 800 jongeren de mogelijkheid hadden om op 1 dag kennis te maken met 400 bedrijven. Iedere stageplek die het voor een student oplevert is al pure winst. Fantastisch om daar aan mee te werken. Ik ben niet zelfgenoegzaam, maar wel trots dat Rabobank Rotterdam daar aan bijdraagt. Als bank hebben wij het werkveld veel te bieden. Er heerst een gezonde ondernemersflow in de stad en ook op vele andere fronten gaat het erg goed met Rotterdam. Het is een feest om te bankieren in Rotterdam.” Peeters Weem leunt echter niet achterover. “Bankieren is dynamisch. Daar moet je op blijven inspelen. De weg naar de nieuwe economie van 2040-2050 moeten we goed inlopen, ook al zit deze op sommige gebieden nog vol met vraagtekens. Wat je al wel ziet is dat de financieringsbehoefte van ondernemingen steeds vaker niet louter meer wordt ingevuld door banken. Dat zal doorzetten. Van traditionele bank zullen wij meer financieel regisseur worden. Participatiemaatschappijen en investeerders doen al regelmatig een duit in het zakje en crowdfunding is eveneens een veel voorkomende manier om een financieringsvraag tot een goed einde te brengen. Vanwege de lage rentestand zijn vermogende particulieren en fondsen ook meer bereid om innovaties van jonge ondernemers te omarmen. Innovaties gaan gepaard met risico’s. Van de 10 ideeën zitten er één of twee tussen die echt succesvol zijn. Als bank kun je daar vanwege de beperkte kans op een topinnovatie niet zomaar spaargeld van een klant voor gebruiken.”
Compacter qua omvang en balans
Samenvattend ziet Peeters Weem in de nabije toekomst een andere rol voor Rabobank weggelegd. “Wij zullen nog compacter worden. Zowel qua omvang als balans doen wij een stap terug om onze relatieve financiële positie te versterken. Het fysieke bankieren verschuift steeds meer naar virtueel bankieren. Natuurlijk vinden wij het belangrijk om een leidende positie te hebben, maar per se overal marktleider zijn is niet ons heilige doel. Ons marktaandeel hypotheken is door de jaren heen gedaald. Natuurlijk willen wij dat verhogen, maar de voornaamste focus ligt bij klanttevredenheid. Klanten moeten zich thuis voelen bij Rabobank, nu en in de toekomst. Door goed, duidelijk en betrokken te bankieren, willen wij de band met al onze klanten nog verder versterken. Wanneer wij elkaar over een jaar weer spreken, hoop ik te kunnen zeggen dat Rabobank Rotterdam een extra stap heeft gezet in het intensiveren van de klantfocus en dat wij dit terugzien in onze klantmetingen. Ook zou ik graag zien dat de markt ons daadwerkelijk percipieert als een andere bank en onze lokale coöperatieve identiteit daarbij als onderscheidend en toonaangevend wordt ervaren. Al zeg ik erbij dat we het op dat front al heel goed doen. Daarnaast hoop ik dat wij als grootste lokale Rabobank onze financiële prestaties in 2016 verbeteren.”