Overig

Inkoopbeleid en lokaal inkopen in de gemeente Ridderkerk

558

Voorafgaand aan de BOB borrel op dinsdag 17 november organiseerde zakenmagazine Rijnmond BUSINESS een ‘meet & greet’ voor ambtenaren/inkopers bij de gemeente Ridderkerk en Ridderkerkse ondernemers. Locatie van handeling was het pitoreske restaurant De Wevershoeve aan de Noldijk in Ridderkerk – Rijsoord.

Doelstelling voor het organiseren van deze bijeenkomst was om enerzijds elkaar (beter) te leren kennen. Onbekend maakt immers onbemind. Anderzijds is Platform Ridderkerk, een initiatief vanuit Ridderkerkse ondernemers al geruime tijd met de gemeente in gesprek om het thema inkoopbeleid van de gemeente specifiek bij Ridderkerkse ondernemers goed voor het voetlicht te krijgen. Zowel vertegenwoordigers van de gemeente Ridderkerk als Ridderkerkse ondernemers zijn van mening dat dit beter kan. Sterker, dat het beter moet. Na de aftrap van initiatiefnemer Kees van ’t Zelfde was het woord aan Eelko Bakker, senior inkoopadviseur BAR gemeenten (Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk). Bakker begon met het schetsen van de context, het beleid en de doelstellingen welke de gemeente hanteert bij haar inkoop. Vervolgens ging hij in op de discussie over het slim in de markt zetten van opdrachten door de gemeente om te eindigen met het  ‘triggeren’ van ondernemers om na te denken hoe zij zich zelf het beste aan de gemeente kunt presenteren om een opdracht te winnen. Wat vervolgens leidt tot een win-win situatie voor de gemeente en Ridderkerkse ondernemers als opdrachtnemer. Eelko Bakker eindigde zijn presentatie met een samenvatting van zijn verhaal en noemde hierbij onder meer het gebruik maken van wettelijke + beleidsmati. ge ruimte om doelstellingen te bereiken en lokale ondernemers kansen te bieden. Het op (creatieve manieren) op zoek gaan naar de én, én, én en én situatie, het verbeteren van kennis over aanwezigheid lokale ondernemers bij inkopers van de gemeente. Dit zou in ieder geval een barrière wegnemen. En tot slot met enkele tips. Investeren in kennismaking met de gemeente, het kenbaar maken van uw aanwezigheid en uw kwaliteiten, bijvoorbeeld via bedrijfscontactpersoon of inkoopadviseur en het aanmelden via www.tenderned.nl voor opdrachten bij gemeente Ridderkerk en andere overheidsorganisaties.

Tevens deed hij nog een vooraankondiging voor een bijeenkomst op 10 december om 16:00 uur. Dan is er voor Ridderkerkse ondernemers een gratis training bij Hotel Van der Valk te Ridderkerk. Aanmelden kan via Bedrijfscontactfunctionaris Roeland Sluiskes.

Vervolgens was er de gelegenheid tot het stellen van vragen en het maken van opmerkingen. Inge Nuis, voorzitter van Platform Ridderkerk maakte hier dankbaar gebruik van, evenals een aantal Ridderkerkse ondernemers. De eindconclusie is dat het percentage van het aantal inkopen door de gemeente bij Ridderkerkse ondernemers (nu zo’n 25%) verder omhoog kan. Wethouder Dokter gaf aan dat dit ook zeker de intentie is en dat dit een mooi initiatief is om elkaar beter te leren kennen en er met elkaar aan te werken dat dit ook gebeurt. Het streven van initiatiefnemer Kees van ’t Zelfde is om deze ‘meet & greet’ bijeenkomst volgend jaar te herhalen. Het zou mooi zijn als het percentage van inkopen door de gemeente bij Ridderkerkse bedrijven tegen die tijd al flink gestegen is.