Overig

De Nekker verkoopt EARTH Water met een missie

686

Zijn helblauwe ogen stralen, maar lichten bijna op wanneer EARTH Water onderwerp van gesprek wordt. Patrick de Nekker heeft bij het product bijna een filosofie gemaakt en draagt die uit op een manier waar een dominee nog van zou kunnen leren. Overtuigend, bevlogen, gebaseerd op feiten en met de hoofdletter P van passie. Het uur dat vlak voor de reis naar China gepland is, is uiteindelijk te kort om de filmpjes en verhalen in te stoppen. Het verhaal van een man die geld en veiligheid opgaf, omdat hij geloofde in de kracht van water om levens te redden.

EARTH Water is een commercieel product, maar met een maatschappelijke missie. Het bedrijf doneert 100% van de netto winst aan waterprojecten over heel de wereld. “Het concept komt uit Canada en is gebaseerd op het gegeven dat er dagelijks 6000 mensen in de wereld overlijden door een gebrek aan schoon drinkwater. Ik kan het in tien zinnen uitleggen.” De Nekker opent zijn laptop en laat een filmpje op de website van EARTH Water zien die de missie en visie van het bedrijf simpel maar effectief neerzet. “Het is ondernemen met een hoger doel. Ik was salesmanager bij Heineken met een prima baan en dito salaris. Niets te klagen, maar op vakantie in Edmonton werd ik geraakt door het verhaal van een Canadees die op zijn manier de wereld wilde verbeteren. Ik heb in een internetcafé contact met hem gezocht en de volgende dag samen een biertje gedronken. Dat was misschien wel de belangrijkste dag in mijn leven. Terug in Nederland heb ik de knoop doorgehakt, heb Henk Wittenveen als partner in het project betrokken en ben samen met hem EARTH Concepts in begonnen.”

EARTH Concepts bestaat inmiddels uit vijf mensen en twee ZZP’ers maar kende een moeilijke start. “Water is voor de meeste mensen water. EARTH Water komt uit Drenthe uit de bron van Willem van Kooten en is kwalitatief echt beter. Veel bekende restaurants vaak met Michelin-sterren in de regio Rotterdam, Nederland en andere landen in de wereld schenken ons product vooral vanwege de kwaliteit. Blind getest heeft Sergio Herman onlangs voor EARTH Water gekozen. Dat had puur met smaak te maken. De maatschappelijke bijdrage die klanten vervolgens leveren door voor ons product te kiezen, is een prettige bijzaak. Tijdens de laatste Nucleaire topconferentie in Den Haag stond EARTH Water ook op tafel en koning Willem-Alexander is officieel dan wel geen ambassadeur van ons merk, maar als hij ergens spreekt of aanwezig is, staat EARTH Water vaak op tafel. Dat is natuurlijk geweldig als je merk en de missie achter het merk via de koninklijke familie onder de aandacht wordt gebracht,” aldus De Nekker.

De Rotterdamse ondernemer doneerde in de laatste zeven jaar 700 duizend euro voor waterprojecten in de hele wereld. “Dat gaat nu, maar was in de eerste jaren van de onderneming een geweldige opgave. Henk en ik hebben tot de geboorte van mijn dochter voor niets gewerkt. Toen vond mijn vrouw het genoeg en heb ik mijzelf een salaris moeten geven. Maar als je mensen bewust wilt maken van het doel dat je nastreeft, moet je zelf wel het goede voorbeeld geven en doen wat je zegt. Wij hebben ook geen groot en duur kantoorpand en ikzelf rij elektrisch. Kwestie van beeldvorming,” aldus de Rotterdamse directeur die een dag later naar China vertrekt. “Bekende Chinezen gebruiken EARTH Water momenteel om hun maatschappelijke betrokkenheid te tonen. Wij laten ons als EARTH Water en inmiddels EARTH Tea en Coffee daar graag voor gebruiken. Maar dan moeten de kosten voor de reis en de bijeenkomst wel door die mensen voor hun rekening worden genoemd. “Goed beschouwd reis ik dus de wereld over voor niets” lacht Patrick de Nekker. Belangrijk om te melden, omdat we beeldvorming moeten voorkomen dat we met EARTH Water vooral bezig zijn met geld uit geven aan dure feestjes. Een ambassadeur als voormalig Real Madrid-speler Luis Figo kan van elk merk miljoenen euro’s krijgen voor de rol van ambassadeur. Hij werkt belangeloos mee aan ons merk, omdat hij weet hoe wij er bij EARTH Water in staan. Er wordt in ons bedrijf geld verdiend met de intentie om de wereld te verbeteren. Ik heb financieel geen beter leven gekregen sinds mijn vertrek bij Heineken. Maar voor mijn gevoel ben ik wel een beter mens geworden. En mijn leven is op zeker veel leuker en afwisselender geworden.”

Rotterdam Topsport draagt daar op haar beurt ook een steentje aan bij. “We kwamen in contact met Fred van Duijvenbode en er was direct een klik. “Wij gaan EARTH Water op ons kantoor schenken en stellen ons netwerk voor jullie open. Dat zijn prachtige dwarsverbanden die de basis leggen naar nieuwe klanten. Mensen die denken dat EARTH Water een gewoon merk is. Dat is dus niet het geval. Wij zijn kwalitatief misschien wel het beste water ter wereld en bovendien het enige water met een maatschappelijke missie. 6000 doden per dag vanwege een gebrek aan schoon drinkwater is natuurlijk vreselijk. Daar proberen wij op onze manier iets aan te doen. En bij dat hoger doel kun je nooit genoeg mensen hebben die dat willen ondersteunen,” aldus De Nekker. Als bedrijven EARTH-producten willen hebben, kunnen ze dit aanvragen bij hun cateraar. “You never drink alone!”.

Wilt u volledig op de hoogte blijven over alle topsport in Rotterdam? Volg Rotterdam Topsport dan via:

@RdamTopsport
Facebook.com/RotterdamTopsport