Met de feestdagen in aantocht is hét netwerkevent van de regio nooit ver weg. De Beurshallen van het Beurs-World Trade Center vormen in 2015 op woensdag 14 en donderdag 15 januari het decor voor alweer de zestiende editie van People’s Business. Het concept staat als een huis, maar naast de vertrouwde elementen is er ook ruimte voor vernieuwing en verandering om bezoekers te blijven verrassen. Directeur Jolande Huijers en Manager Beurzen van het Beurs-WTC Mascha de Bruin blikken samen met de twee meest recente aanwinsten binnen het Comité van Aanbeveling, Ian van Eck, wijnadviseur ZEGRO en Hans Viskil, partner/registeraccountant Mazars, vooruit op het event.
In een ontspannen sfeer netwerken en nieuwjaarswensen overbrengen, het ontmoeten van bestaande en nieuwe relaties, genieten van muzikaal entertainment en lekker eten en drinken vormen traditiegetrouw belangrijke ingrediënten van People’s Business. Daarnaast worden ieder jaar weer accenten anders gelegd om te blijven ontwikkelen. “De toetreding vorig jaar van Ian en Hans tot het Comité van Aanbeveling is daar ook een voorbeeld van,” legt Huijers uit. “Vers bloed zorgt voor nieuwe ideeën en een frisse kijk op de zaak. Dat is heel waardevol.” Omdat ZEGRO en Mazars al jarenlang trouwe standhouders zijn op People’s Business, kennen beide leden het netwerkevent goed. Viskil: “We speken er ieder jaar veel cliënten en geïnteresseerden en kunnen er prima netwerken. Wat ook mooi is om te zien, is de band die er tussen standhouders onderling ontstaat. Het leggen van verbindingen gebeurt tijdens People’s Business bijna vanzelf. Een aandachtspunt vind ik wel dat het evenement meer multicultureel kan zijn. Dat heb ik in het Comité van Aanbeveling naar voren gebracht.” De Bruin kan zich vinden in dat aandachtspunt en ondernam al actie. “Om People’s Business nog meer een afspiegeling van ondernemend Rotterdam en omstreken te laten zijn, moeten we die doelgroep nog meer bij ons zien te betrekken. Daar zijn nu gelukkig al verschillende contacten voor gelegd, onder meer met HOGIAF en ROGIAD, de grootste multiculturele ondernemersfederatie in Nederland.”
Sport als rode draad
Het thema van de zestiende editie van People’s Business is sport. De Bruin: “Sport verbroedert, schept een gevoel van saamhorigheid, draait om doorzettingsvermogen en zorgt voor onderling respect. Er zijn veel parallellen te trekken tussen het bedrijfsleven en de sportwereld. People’s Business werkt al geruime tijd samen met Rotterdam Topsport. Zij vieren volgend jaar hun 25-jarig bestaan en trappen de feestelijkheden rondom hun jubileum af op People’s Business. Er zullen diverse kopstukken uit de sportwereld op de beursvloer aanwezig zijn en in de aankleding komt het thema ook terug. Sport loopt als een rode draad door de editie van 2015. Ook het CHIO-plein staat er weer. Het Stroodorp staat bekend als echte eyecatcher en zal zeker opnieuw weten te verrassen.” De thematische benadering van slaat bij bezoekers en standhouders goed aan, merkt De Bruin. ‘’Het bouwplein, waar de meest uiteenlopende bouw- en bouwgerelateerde organisaties zich presenteren, komt daarom ook terug, net als bijvoorbeeld het Lifestyleplein en het WTC plein. Op die plek kunnen ook kleinere bedrijven zich gezamenlijk presenteren, zoals gebruikers van WTconnect, huurders van Beurs-World Trade Center en leden van de WTC Business Club Rotterdam. Mobiel entertainment zorgt er mede voor dat er veel beweging op de beursvloer ontstaat. Exposanten en bezoekers staan heel erg open voor nieuwe ontmoetingen en schromen niet deze contacten te leggen, hebben wij tijdens de evaluatie van de vorige editie gemerkt. Dat is een belangrijke pijler binnen ons concept, dus des te mooier dat het in de praktijk zijn vruchten afwerpt. Door ieder jaar weer met kleine nuanceverschillen te komen, voorkom je het maken van blauwdrukken. Daar waken we heel erg voor.”
Een nieuw goed doel
De laatste drie jaar was de Make-A-Wish Nederland het goede doel waar zo veel mogelijk geld voor werd ingezameld. Diverse wensen van kinderen met een levensbedreigende ziekte konden met de opbrengsten binnen de regio worden vervuld. Huijers: “Na een zorgvuldige afweging is de Stichting Ambulance Wens gekozen als ons nieuwe goede doel. Het is een Rotterdams initiatief en zij vervullen per dag gemiddeld zeven wensen van terminale patiënten, dankzij gespecialiseerd vervoer en de hulp van vele vrijwilligers. Daar dragen wij graag een steentje aan bij.” Dat steentje zit letterlijk weer in de glazen champagne van ZEGRO die voor het goede doel gekocht kunnen worden. Elke avond zal er in één een echte diamant zitten. Degene die zich daarmee meldt bij de goudsmid van Schaap en Citroen, ontvangt een ring met daarin gezet de gevonden diamant. Van Eck: “Nieuw dit jaar is dat er ook een leuke wijnbar op de beursvloer komt te staan, met hele mooie, exclusieve wijnen ook per glas op de kaart. De wijnbars schieten de laatste jaren de grond uit en met die trend willen wij mee. Zeker in combinatie met fingerfood en vis brengen we hiermee het culinaire niveau van People’s Business ook weer naar een hoger level. Tijdens de komende editie moeten op alle gebieden de verwachtingen worden overtroffen.”