Goed is goed, afspraak is afspraak en beloftes nakomen; bij de AENC Groep houden ze van duidelijkheid. Bij de totaalleverancier van automatiserings- en audiovisuele wensen staat de klant immer voorop. Dat is zeker ook het geval binnen de tak ICT Solutions. Jan Willemsen is teamleider sales en vertelt hoe AENC zorgt voor betrouwbare en betaalbare ICT-oplossingen, die de beheersbaarheid, beschikbaarheid en het gebruikersgemak vergroten.
AENC ICT Solutions bestaat uit ongeveer 25 medewerkers. Het bedrijf maakte in de loop der jaren een gestage groei mee, maar explodeerde niet. En dat is volgens Willemsen een groot voordeel. “De lijnen zijn nog steeds kort en de werkprocessen verlopen overzichtelijk. Dat komt de flexibiliteit ten goede, waar de eindgebruiker van profiteert.” Kennis, ervaring en service vormen belangrijke kernwaarden binnen AENC ICT Solutions. “Dat klinkt misschien een beetje standaard en uitgekauwd, maar toch is dat niet zo. Met kennis bedoel ik dat we up to date zijn en blijven als het gaat om oplossingen van Microsoft, VMware en Citrix. We doen veel aan kennisoverdracht. Iedere week zitten we bij elkaar om de nieuwste bevindingen van onze techneuten in het werkveld te bespreken. Zo blijft iedereen binnen de organisatie breed georiënteerd.” De tweede pijler, ervaring, staat voor het feit dat er relatief veel ervaren engineers bij AENC ICT Solutions werken. “Maar er lopen hier ook jonge gasten rond, die veel leren van de ervaring van degenen die hier al vijftien jaar werken. Daar profiteren zij enorm van.” Service staat voor de korte lijnen en flexibiliteit. “Moet er in geval van storing bij een klant ad hoc een netwerk- of serveronderdeel geregeld worden bij een toeleverancier, dan zorgen wij daar meteen voor; als het moet laten we eigen personeel als koerier optreden. Wij willen voorkomen dat een klant ontzettend lang moet wachten voor zich een oplossing aandient. Dat zorgt voor frustratie en financieel nadeel en daar zit natuurlijk niemand op te wachten.”
Public cloud versus private cloud
Niet werken volgens allerlei moeilijke procedures en omslachtige administratie, maar snel, vakkundig en accuraat handelen staat synoniem voor AENC ICT Solutions. “Onze klanten waarderen die instelling, maar zijn ook een beetje verwend geraakt, want ze verwachten die hoge standaard inmiddels. Dat houdt ons alleen maar extra scherp.” Het dienstenpakket van AENC ICT Solutions is omvangrijk, maar wel volgens het gezegde ‘schoenmaker blijf bij je leest’. Hele vreemde zijsprongen worden niet genomen. “De ICT-wereld is zeldzaam dynamisch. Wat nu nieuw is, kan over drie maanden weer verouderd zijn. De cloud is natuurlijk heel actueel. Daarbinnen onderscheiden wij de public cloud en de private cloud,” legt Willemsen uit. “De public cloud is wat meer voor de kleine MKB-er ontwikkeld en kan overal staan. Het is een stukje wat niet van jezelf is, maar wat je binnen die grote internetwolk krijgt toegeëigend. Bij deze vorm van dienstverlening betaal je een vast maandbedrag. De private cloud wordt voornamelijk gebruikt door de wat grotere organisaties als zorginstellingen. Voor deze groep staan de servers van de klant in beheer bij een datacenter. De klant blijft wel zelf eigenaar van de omgeving. Voor organisaties met meerdere locaties is het een goede oplossing om de servers op een centraal punt te hebben staan, mede met het oog op beheer en veiligheid.” Volgens Willemsen zijn de standaard public cloudoplossingen het vaak net niet. Daar springt AENC ICT Solutions handig op in. “Wij hebben een eigen cloud-omgeving ontwikkeld, waar we klanten heel transparant mee kunnen bedienen. Flexibiliteit en maatwerk zijn door onze werkwijze gegarandeerd. Iedere onderneming kan op deze wijze optimaal profiteren van de voordelen van de cloud.” Een migratie verloopt voor een bedrijf haast geruisloos. Alle data worden na een kleine testfase overgeheveld naar de cloud van AENC en een dag later is de boel weer up and running. “Klanten willen geen verrassingen en een vast bedrag in de maand betalen. Een on premisse oplossing is na vijf jaar vaak sterk verouderd. Dan moet er ineens weer een initiële investering plaatsvinden in hard- en software. Door gebruik te maken van de cloud heb je alleen eenmalig wat arbeidskosten, maar betaal je daarna maandelijks hetzelfde termijnbedrag. Dat is goedkoper en overzichtelijker.”
Uitgebreid scala aan diensten
Bij AENC ICT Solutions staat blijven innoveren hoog in het vaandel. Of het nu gaat om beheer, monitoring, back-up & disaster recovery, IP Telefonie of security; het is allemaal te regelen. Het is voor klanten zeer aantrekkelijk om het beheer van hun infrastructuur uit te besteden aan AENC ICT Solutions. “Wij zorgen van begin tot eind voor een stabiele omgeving waarbij gewaarborgde continuïteit voorop staat. De klant kan zich dan volledig op zijn corebusiness richten zonder zich zorgen te hoeven maken over zijn ICT. Het voordeel van deze oplossing is dat het mes aan twee kanten snijdt. Zowel wij als de klant zijn gebaat bij een zo stabiel mogelijk netwerk. Een belangrijk onderdeel van managed services is onze monitoring tool. Hiermee houden we realtime de infra van de klant in de gaten om proactief te kunnen beheren. Op die manier kan mogelijke downtime en overlast voor de gebruikers worden voorkomen. Overigens is deze interessante service door onze klanten ook los af te nemen.”