Overig

“Een lokale bank voor de vermogende klant in de Drechtsteden. Dichtbij en specialistisch”

962

Vermogensmanagers Jeroen Jansen en Menno Blommers van Rabobank Drechtsteden doen er alles aan om hun klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Dit gaat volgens beide heren veel verder dan puur de bancaire diensten:”We voelen ons soms bijna onderdeel van de familie.”

Samen bedienen ze de vermogende klanten binnen de regio Drechtsteden:

Jeroen Jansen en Menno Blommers, twee jonge maar zeer ervaren vermogensmanagers. Een succesvol duo en een voorbeeld binnen de Rabobank voor andere vestigingen, vertelt Jeroen met enige trots. Hij deelt zijn kennis graag met collega’s. “Ik mag eens in de zoveel tijd een presentatie geven aan beginnende vermogensmanagers. Vertellen over wat wij anders doen, hoe wij onze klanten bedienen, welke keuzes wij maken.”

De twee pakken het anders aan dan andere private bankers. Misschien wel het grootste verschil is hun betrokkenheid, vinden ze. “Wij zijn heel nauw betrokken bij de klant” vertelt Menno. “We willen zijn verhaal kennen. Daar begint het mee. Pas als je weet wat iemand drijft, wat het verhaal achter zijn vermogen is, kun je hem goed van dienst zijn. Wat wil hij nu en wat wil hij in de toekomst bereiken met zijn vermogen? Met name voor ondernemers is dat vaak een complex verhaal. Wat gebeurt er bijvoorbeeld in geval van overlijden, of wanneer iemand handelingsonbekwaam wordt? Het is goed om daarover van tevoren van gedachten te wisselen, hoe je wilt dat bepaalde zaken verlopen als je daartoe zelf niet meer in staat bent.”

Die betrokkenheid gaat heel ver volgens Jeroen. “Doordat wij zo’n intensief contact hebben met de klant, zijn wij veel meer dan een bankier die op de centjes past. Soms voelen we ons bijna onderdeel van de familie. Van zwangerschappen tot crematies, we maken het van heel dichtbij mee. En toen een klant zijn auto total loss had gereden, heb ik hem opgehaald.

’s Avonds, in het oosten van het land.” Geen moeite is teveel dus. Jeroen maakt graag de vergelijking met businessclass vliegen. “Je stapt allebei in hetzelfde vliegtuig en vertrekt vanaf dezelfde luchthaven. Toch heb je een hele andere reis gehad dan in economyclass. Je hoeft niet te wachten, zit ruimer en krijgt  persoonlijke aandacht. Kortom, het gaat om maatwerk.”

Discretie

Enorm belangrijk binnen het segment Rabo Vermogensmanagement is discretie,  vertelt Menno. “Je wilt niet dat iemand bij de balie kan zien hoeveel er op jouw rekening staat. Dat is bij ons heel goed geregeld. Als klant heb je volledige privacy. Alleen een beperkt aantal medewerkers hebben toegang tot die gegevens.” Nakomen van afspraken is ook een vereiste. “Heel basaal, maar daar gaat het vaak fout. Niet nakomen van afspraken is één van de meest gehoorde klachten,” merkt Jeroen op. Klanten hebben een vast klantenteam bij de Rabobank, bestaande uit Jeroen of Menno en twee intern vermogensmanagers. Er is altijd iemand bereikbaar. “24 uur per dag, per mail of telefoon,” aldus Jeroen. Beide vermogensmanagers hebben een relatief kleine portefeuille, minder groot dan bij andere banken volgens hen. Dat waarborgt dat er voldoende persoonlijke aandacht kan zijn.

De twee hebben verschillende soorten klanten, zelfs een winnaar van een loterij, maar het merendeel van het bestand bestaat uit vermogende ondernemers. Vaak komen de ondernemers bij ons op het moment van verkoop van hun bedrijf. We gaan dan bekijken wat deze ondernemers het best kunnen doen met het geld dat dan vrijkomt. Maar we hebben ook klanten die tijdens hun werkzame leven al een vermogen hebben opgebouwd. Met hen gaan we graag om de tafel zitten om te bespreken wat zij in de toekomst willen. Nu kan het goed gaan met een bedrijf, maar het kan ook vreselijk misgaan. Hoe zorg je dan van tevoren dat je in zo’n scenario toch je schaapjes op het droge hebt.

Door de intensieve relatie met de klant ontstaat er in de loop van de tijd een vertrouwensband. Die band maakt dat klanten met steeds meer vragen bij Menno en Jeroen komen. “Een ondernemer vertelt niet zomaar aan iedereen zijn succesverhaal. Als hij dat dan doet, is het heel fijn dat dit binnen vier muren blijft. Naarmate de relatie langer duurt, ontstaat bij hen vaak de behoefte om steeds meer zaken door ons te laten regelen. Wij zijn graag het aanspreekpunt voor de overige vertrouwenspersonen die zo’n klant heeft, zoals een notaris, accountant en fiscalist. Wij weten het complete verhaal en kunnen daardoor de regie voeren,” vertelt Menno. Het kan zo ver gaan dat er een verzoek wordt neergelegd om de afwikkeling van een nalatenschap te regelen.

Dichtbij, specialistisch en discreet, zo vat Menno het onderscheidend vermogen van Rabo Vermogensmanagement tenslotte samen. “Voor de vermogende klant in de Drechtsteden regio is het prettig om lokaal een bank te hebben die, op discrete wijze, zijn vermogenszaken goed kan regelen. Wij fungeren als aanspreekpunt en kunnen gebruik maken van een uitgebreid bestand van specialisten binnen Rabobank Nederland. Ontzorgen, dat is het kernbegrip. Wij zorgen voor financiële rust en excellente afwikkeling van bankzaken.”