Overig

Rotterdam The Hague Airport en transavia.com

1968

 

De samenwerking tussen luchtvaartmaatschappij transavia.com en luchthaven Rotterdam The Hague Airport bevalt beide partijen ontzettend goed. Zowel Bram Gräber, algemeen directeur van transavia.com als Roland Wondolleck, algemeen directeur en havenmeester van Rotterdam The Hague Airport, omschrijven de krachtenbundeling als ‘perfect partnerschap op alle fronten’.

Transavia.com en Rotterdam The Hague Airport gaan samen voor groei en worden volgens Wondolleck door de consument ook steeds vaker in één adem genoemd. “We bouwen gezamenlijk al jaren op succesvolle wijze aan een uitmuntend netwerk dat het zuidwesten van Nederland verbindt met tal van Europese steden en regio’s. De snelheid en het gemak waarmee passagiers bij ons in en uit het vliegtuig stappen, zorgen samen met de gunstig geprijsde vluchten van transavia.com voor een product waar mensen graag gebruik van maken.” Wondolleck noemt het een kwaliteitsproduct waar Nederland best een beetje trots op mag zijn. “Met transavia.com hebben wij een nauwe, constructieve relatie, over alle lagen. Op alle vlakken zijn we ketenpartners. We vieren de leuke dingen samen, maar treden ook in overleg bij vervelende situaties, zoals bijvoorbeeld onlangs de problematiek rondom de aswolk. Dan hebben we elkaar ook nodig en weten we elkaar gelukkig eveneens te vinden.” Ook Gräber noemt de samenwerking prettig. “We hebben het aantal gestationeerde vliegtuigen op Rotterdam The Hague Airport uitgebreid en we vliegen regelmatig naar andere bestemmingen. Het aanbod is divers; of het nu om een citytrip-bestemming gaat of om zon- en wintersportbestemmingen: wij hebben het. Zowel voor de zakelijke reiziger als de leisure passagier zijn we interessant. We bieden hen veel reisgemak voor een scherpe prijs.”

De wereld verandert en dus ook de wensen van de reiziger. Rotterdam The Hague Airport en transavia.com voeren daarom regelmatig intensief overleg over de aan te bieden bestemmingen. Sommige zijn seizoensgebonden, andere locaties het gehele jaar door te bereiken vanaf de Rotterdamse vliegbasis. Gräber: “Rome en Barcelona zijn bijvoorbeeld twee erg succesvolle routes. Bovendien moet niet worden vergeten dat we niet alleen Nederlanders naar het buitenland brengen, maar ook buitenlanders naar Nederland. Het is een wisselwerking. Dus die Italianen en Spanjaarden komen ook hier naartoe. Dat legt de regio geen windeieren. Het doet de regionale economie goed.” Wondolleck: “De regio heeft buitenlanders natuurlijk ook veel te bieden: ze kunnen bijvoorbeeld naar de Keukenhof, Delft, Madurodam, het Nederlands Dans Theater of Rotterdam. En zo zijn er nog veel meer aantrekkelijke uitstapjes.”

Reizen is een emotioneel product, maar de prijs blijft natuurlijk ook een belangrijk aspect. Waar Rotterdam The Hague Airport ervoor koos de vertrekhal om te bouwen tot een ruimte die een op en top gezellig, warm huiskamergevoel uitstraalt, daar biedt transavia.com een scherpe prijs. “Bij beide partijen is het naar de zin maken van passagiers een belangrijk speerpunt. De menselijke maat staat voorop. We zijn een kleine, overzichtelijke thuisbasis voor Transavia. Het is leuk om te zien dat onze medewerkers het personeel van transavia.com herkennen en daar een band mee opbouwen. Dat contact is heel plezierig en is alleen maar mogelijk op een ‘home base’ van deze schaal,” legt Wondolleck uit. ‘Beleving’ is een woord dat in het gesprek meerdere malen valt. Beleving in de vorm van persoonlijk contact op de werkvloer, maar ook beleving in de vorm van het kiezen van een bestemming. Een vrij nieuw fenomeen is volgens Gräber social traveling. “Vrije tijd is voor velen niet alleen meer een handdoekje uitleggen op het strand. Tegenwoordig gaat men niet alleen in juli naar de zon. Er wordt steeds meer gekozen voor shortbreaks, waarbij men ervaringen wil meemaken en dingen wil beleven. Deze vorm van reizen is niet seizoensgebonden. In de winter kun je ervoor kiezen een paar dagen te gaan skiën met collega’s en in het voorjaar staat misschien wel een stedentripje met vriendinnen gepland.”

Het ambitieniveau ligt bij zowel Rotterdam The Hague Airport als transavia.com hoog. Wondolleck: “Gebruikmaken van luchtvaart is door de jaren heen alleen maar normaler geworden. De jongere generatie vindt het volstrekt vanzelfsprekend om even met het vliegtuig op en neer naar Praag te reizen. Die hoeven niet ellenlang in de auto te zitten en onderweg een extra overnachting te boeken. Dat gemak is iets wat mijn generatie niet kende. Maar nu is het allemaal voorhanden, voor een aantrekkelijk tarief. De samenwerking met transavia.com zal in de toekomst alleen maar intenser worden. Rotterdam The Hague Airport wil op termijn 15 tot 20 nieuwe bestemmingen aanbieden, maar daar hebben we een nieuwe ‘exploitatievergunning’ (luchthavenbesluit) voor nodig. Dat vergt een zorgvuldig proces. We beschikken in ieder geval over genoeg operationele capaciteit, platform en banenstelsel vormen geen beperking. We verwerken nu gemiddeld ieder uur één vlucht per baan.”

Transavia.com sloot 2011 af met winst en heeft de verwachting ook over 2012 uit te komen in de zwarte cijfers. “De krachtenbundeling met Rotterdam The Hague Airport draagt hier zeker ook een steentje aan bij. Vorig jaar kwamen er vier bestemmingen van ons bij in Rotterdam en wij gaan door met uitbouwen. Direct en indirect creëren wij, maar ook de luchthaven zelf, vele extra arbeidsplaatsen in deze regio.”

Luchtvaart is afhankelijk van vele externe factoren, zoals het weer, de politiek en de economie. Wondolleck grapt dan ook dat de productie van bier of parfum een stuk eenvoudiger en lucratiever zou zijn. Immers, voor deze producten bestaat de grondstof hoofdzakelijk uit water en liggen er geen onbeïnvloedbare aspecten op de loer. “Maar zonder gekheid: als je eenmaal de luchtvaart in je hart hebt gesloten, dan ga je ervoor. De aantrekkingskracht van deze branche blijft altijd aanwezig. Bovendien vind ik het mooi dat het zorgt voor verbinding tussen culturen en mensen zoveel kansen biedt.” Daarmee is Gräber het eens. “Vliegen is gemeengoed geworden, maar blijft desondanks speciaal. Het blijft aantrekkelijk. Ook als we in economisch wat lastigere tijden zitten, merk ik dat mensen liever niet bezuinigen op vakanties. Ze passen hooguit de keuze en de duur van een reis aan. Op Rotterdam The Hague Airport en met transavia.com kunnen zij alle kanten op.”