Overig

Samenwerking Albeda en Roompot een win-win-win situatie

1046

Het toerisme in ons land blijft groeien. Steeds meer mensen kiezen voor een vakantie in Nederland en er wordt steeds meer geld besteed aan vrijetijdsactiviteiten. Deze toename vraagt om meer aanbod en natuurlijk om meer medewerkers. Daar weten ze bij Roompot Vakanties alles van. Samen met het Albeda Travel & Leisure College zijn er oplossingen bedacht om stage- en werkplekken in te vullen en de studenten een leerzame en leuke stage met uitzicht op een interessante baan te bieden. Een prachtig voorbeeld van een goedlopende samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven.

In het gloednieuwe hoofdkantoor van Roompot in Goes ontmoeten we Iris van Houdt (manager gastbeleving Roompot), Bertho Rombout (directeur cluster Hospitality van Albeda) en Ruud Büscher (onderwijsleider Albeda Travel & Leisure College). Alle drie zijn ze enthousiast over de samenwerking die dit jaar nog verder geïntensiveerd wordt. “We zijn vier jaar geleden gestart met stageplekken aan te bieden voor de studenten van het Albeda Travel & Leisure College in Hellevoetsluis op niveau 2 en al snel volgde Albeda Maassluis. Dit is zo goed bevallen dat we nu ook starten met een samenwerking voor de opleidingen op niveau 3 en 4”, begint Van Houdt.

Die samenwerking houdt naast het aanbieden en invullen van stageplekken meer in. Van Houdt legt uit: “Veel stagiairs blijven plakken, zoals wij dat noemen. Als ze naar volle tevredenheid stage bij ons hebben gelopen nemen wij ze graag in dienst. Wij hebben al verschillende afgestudeerden van het Albeda mogen verwelkomen, niet alleen omdat ze het bij ons naar hun zin hebben, maar ook omdat er binnen onze organisatie veel doorgroeimogelijkheden zijn.” Er zijn genoeg succesverhalen. Zoals het schuchtere meisje dat haar onzekerheid overwon en nu in haar baan bij Roompot proactief de gasten helpt. En zoals een jongen die al na twee jaar in dienst als manager sportanimatie als second best van alle parken is verkozen en dan zoals Bryan die na zijn opleiding, stage en baan bij Albeda aan het werk is als docent voor de opleiding en nu zelf de studenten begeleidt.

Ook het ‘Vakantiekrachtenproject’ is zo’n ontwikkeling binnen het partnership tussen beide organisaties. Büscher: “Om de piekenmomenten op te vangen heeft Roompot onze studenten aangeboden om nog voor hun stageperiode in loondienst te komen. De uren die ze werken gaan van hun stage-uren af en ze verdienen geld met hun bijbaantje. Een mooie kans om werken en leren te combineren.” Een win-win-win situatie volgens Büscher. “Nog voordat de stages beginnen maken de studenten kennis met het bedrijfsleven. Zowel de student, de school als Roompot zijn hierbij gebaat.”

Voor jongeren die houden van afwisseling, avontuur, uitdaging en plezier is het Albeda Travel & Leisure College erg in trek. En dat is niet voor niets. Rombout legt uit: “Na het afronden van de studie is de kans op een baan groot. Alleen al in Rotterdam komen er dit jaar nog 3000 hotelbeden bij. De toeristische groei gaat snel. Terwijl Roompot 55 jaar geleden is begonnen met een camping in Zeeland, telt de organisatie nu meer dan 150 vakantieparken en resorts. Vroeger moest men zich tijdens de vakantie zelf bezighouden, tegenwoordig zijn er parken met prachtige voorzieningen zoals een zwembad en entertainment voor iedere doelgroep, en daar zijn veel ‘goed opgeleide’ mensen voor nodig.”

We vragen Rombout en Büscher wat meer over de opleiding te vertellen. Rombout: “Een toekomst in de reiswereld of de vrijetijdssector spreekt veel jongeren aan. Wij leiden niet op voor een baan achter een bureau, maar voor een baan waar creatieve uitingen mogelijk zijn en waar geen dag hetzelfde is in een omgeving waar anderen vakantie vieren. Uiteraard kunnen de studenten al aan het vak proeven door de prachtige stageplekken in binnen- en buitenland. Ook dat spreekt aan.” Büscher vervolgt: “Uiteraard leiden we de studenten op in de travel en leisure richting, maar omdat de opleiding heel breed is kunnen onze studenten daarna alle kanten op. In bijna alle dienstverlenende beroepen kunnen ze terecht. Ze krijgen hun talen mee en zijn na de opleiding servicegericht, communicatief en commercieel vaardig. Het is een opleiding waar gastbeleving centraal staat.”

En dat is precies wat ze bij Roompot nodig hebben, aldus Van Houdt. “Een absolute focus voor Roompot is de service die we aan gasten geven. Mensen moeten zich er thuis voelen en daarom terug willen komen. Hiervoor heb je collega’s en medewerkers nodig die begrijpen wat gastvrijheid is en hoe ze een gast blij kunnen maken, vanuit verschillende rollen en met een grote mogelijkheid om door te groeien. Werken bij Roompot gaat verder dan alleen de waardevolle animatie. Ze kunnen bij ons ook terecht in de retail, de horeca, de front office of de technische dienst en zo ontdekken wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn.”

Rombout knikt instemmend en zegt: “Dit sluit naadloos bij onze opleiding aan. We groeien meer naar een model toe waarin we vanuit coaching en begeleiding jonge mensen helpen kennis te vinden en proberen in samenwerking met het bedrijfsleven zo dicht mogelijk in de buurt van de praktijk te komen. Met de samenwerking met Roompot zijn de eerste mooie stappen gezet.”

Roompot Vakanties

Roompot Vakanties is opgericht in 1965 en is in de afgelopen 55 jaar van een eenvoudige camping uitgegroeid tot nationaal marktleider met een internationaal aanbod in Duitsland, België, Frankrijk en Spanje. Met de overname van Hogenboom Vakantieparken in 2009 en de introductie van Roompot Reizen in 2010 is Roompot met meer dan 150 parken en 14 campings en 5 hotels de grootste nationale aanbieder en internationaal een van de grootste aanbieders van vakanties. De vakantieparken zijn goed gefaciliteerd met onder meer zwembaden, bowlingbanen, sportfaciliteiten en restaurants.