Een no-nonsense ondernemer. Een betere typering is niet voorhanden voor Jos Baggerman. Begonnen als ‘hulpje’ van de twee oprichters van CAB holland, mag hij zich nu DGA noemen van dit succesvolle ICT-bedrijf.
Het gesprek met Jos Baggerman vindt plaats in het fraaie pand van CAB holland langs snelweg A15 bij Gorinchem-Oost. Hij begint met een stukje historie en vertelt dat in 1979 twee vrienden het bedrijf onder de naam het Computer Automatiserings Bureau in Hardinxveld-Giessendam hebben opgericht. Eén ervan was zijn zwager. “Ik studeerde op dat moment nog op de binnenvaartschool. Later werd ik stuurman en dat betekende een week weg en een week thuis. In die vrije week deed ik allerlei klusjes in het bedrijf. Dat vond ik hartstikke leuk. Na vijf jaar varen vond ik het welletjes en reageerde op een vacature bij CAB holland, dat toen al een redelijk succesvol bedrijf was. Ik ben aangenomen als buitendienst monteur en er nooit meer weggegaan. Ik voelde me thuis in de techneutenclub, waar we altijd in oplossingen en in het belang van de klant dachten. Die manier van werken heeft ons een trouwe klantenkring opgeleverd.”
Vakkennis
Baggerman wist aanvankelijk niets van ICT, maar met een gezonde dosis belangstelling voor het vak wist hij zich steeds meer vakkennis eigen te maken. In 1989 verhuisde CAB holland naar de Techniekweg in Gorinchem. Dat gaf een enorme boost aan het klantenbestand. Eén van de twee grondleggers stapte in die tijd uit het bedrijf. Baggerman was intussen van buiten naar binnen verhuisd en deed de planning en de inkoop. Het klantenbestand groeide en groeide. “Wij hebben in die tijd dag en nacht gewerkt, alles moest wijken voor de zaak. De techniek voerde de boventoon. Wij moesten alles zelf uitvinden en hebben veel gepionierd. Ik was en ben gedreven om te willen slagen. Zaken oppakken en zo optimaal mogelijk invullen. Zo is het eigenlijk in mijn hele carrière gegaan.”
Verantwoordelijk
In 1996 nam Baggerman een derde deel van de aandelen over. Ineens was hij mede verantwoordelijk voor de gang van zaken binnen CAB holland. Enkele jaren later had hij de helft van de aandelen in handen. “Ik had geen vooropgesteld plan, ik schakelde op de momenten dat ik dacht dat het moest. Dat gaat tot op de dag van vandaag goed. Jarenlang waren we met vier personen, nu staan er dertig medewerkers op de loonlijst en zitten we in een prachtig mooi pand, dat wij in 2009 hebben laten bouwen.”
Paradepaardje
Het paradepaardje van CAB holland is het centraal in het pand gesitueerde datacenter. “Een datacenter is een voorziening waar bedrijfs-kritische ICT-apparatuur zoals servers kunnen worden ondergebracht,” zegt Baggerman. “Wij verkeren in de gelukkige omstandigheid dat wij over een datacenter beschikken. Bedrijven die vanuit de cloud willen werken, kunnen bij ons terecht. Veel bedrijven uit heel Nederland maken al van die mogelijkheid gebruik.” Het datacenter van CAB holland heeft een koppeling met het datacenter van Dataplace in Alblasserdam. “Als hier wat gebeurt, neemt Alblasserdam het over en omgekeerd. Alles is redundant uitgevoerd en zo kunnen wij onze klanten vrijwel 100% zekerheid bieden dat hun cloudomgeving operationeel blijft.” Het datacenter van CAB holland is state-of-the-art en voldoet uiteraard aan alle eisen. Sterker nog, Baggerman heeft zich nadrukkelijk met de bouw van het datacenter bemoeid en er allerlei noviteiten op het gebied van veiligheid, bereikbaarheid en continuïteit aan toegevoegd. “De kans dat het plat gaat is bijna nihil. De beveiliging van het datacenter is top. Aan twee kanten van ons pand is er ontsluiting naar het datacenter van Dataplace in Alblasserdam, je kunt er bijna zeker van zijn dat onze klanten altijd kunnen blijven werken via twee alternatieve routes. Dit gebeurt door middel van een Darkfiber verbinding. Iedere kabel gaat via een andere route, het eerste punt waar ze bij elkaar komen is in Alblasserdam. We hebben zowel een internetverbinding binnenkomend in Dataplace als bij CAB holland.
Toverwoord
De digitale wereld verandert bijna dagelijks, toch blijven er ook zaken bij het oude. Als een klant naar CAB holland belt met een vraag, een probleem of wat dan ook, dan krijgt hij altijd een medewerker aan de telefoon. “Dat vinden wij belangrijk. Wij zijn een breed georiënteerd ICT-bedrijf en doen veel meer dan het faciliteren via een datacenter. Wij verhelpen ook gewoon een storing aan je pc op het bureau en je kunt bij ons ook een printer aanschaffen. En in onze webshop vinden klanten alles wat voor hun ICT nodig is.” CAB holland mag grote en kleine bedrijven tot haar klantenkring rekenen. “Elk bedrijf kan bij ons binnenstappen voor hun ICT en telefonie. Wij kunnen ze met alles van dienst zijn. Zo zijn er klanten die alleen hun reparaties door ons laten uitvoeren, of alleen gebruik maken van het datacenter, maar in principe zijn we fullservice. Zo hebben wij bijvoorbeeld de laptops van alle monteurs van het grootste telecombedrijf in Nederland in onderhoud. Daarvoor vliegen wij door heel Nederland. Maar wij houden ook 24/7 de productie van een grote conservenfabriek in de gaten, Managed Services noemen wij dat. Ondanks het toverwoord ‘focus’, is een goede mix van activiteiten ons bestaansrecht.”
Toekomst
De geboren en getogen Hardinxveld-Giessendammer kijkt vol goede moed naar de toekomst. “Samen met mijn medeaandeelhouder en zakenpartner
Marcel van Eeden en ons fantastische team medewerkers hebben wij de zaken goed voor elkaar. Wij zijn niets meer dan een ander, datgene wat wij afspreken met de klant moeten wij top uitvoeren. Alleen het beste is goed genoeg,” zo besluit
Baggerman.