Overig

Studenten Hogeschool Rotterdam leren van ervaren ondernemers

1153

Het is belangrijker dan ooit voor bedrijven én studenten dat onderwijs en arbeidsmarkt goed op elkaar aansluiten. Bij de Hogeschool Rotterdam zijn ze zich daar in ieder geval van bewust. Een voorbeeld? Serge Vavier, coördinator Small Business & Retail Management jaar 2 en docent Marketing, Management, Recht en ondernemer Hans Boogaerdt ’t Hooft van HANS Drukwerk en Communicatie, helpen tweedejaars studenten die als zelfstandig ondernemer in opdracht van school een product of dienst op de markt moeten brengen. De concepten Suitbox en Rue Clothing zijn er in ieder geval door verbeterd, vinden de betrokken studenten.

Bij de opleiding Small Business & Retail Management worden studenten opgeleid tot zelfstandig ondernemer of ondernemend manager die verantwoordelijk is voor een businessunit van een groot bedrijf. Naast het ontwikkelen van ondernemersskills staat het starten en draaiende houden van een eigen onderneming centraal. Vavier: “Wij zijn de ondernemersopleiding van de Hogeschool Rotterdam. Het schrijven van een businessplan, financiële kennis vergroten, onderhandelen, verkoopgesprekken voeren; het komt allemaal aan bod. Vanaf volgend jaar gaat de opleiding zich nog meer focussen op ondernemerschap en scherpt de opleiding ook haar didactische concept aan. Ook de naam wordt aangepast naar Entrepreneurschip, dat dekt de lading nog beter.”

Dragon’s Den

Het project waar de studenten in het tweede jaar van hun studie druk mee zijn, is enigszins te vergelijken met een televisieprogramma dat jaren terug ook een Nederlandse versie kreeg: Dragon’s Den. Beginnende ondernemers met een idee voor een nieuw product of nieuwe dienst, presenteerden in deze show hun bevlogen plan aan vijf durfkapitalisten, die hun sporen in de zakenwereld ruimschoots hadden verdiend. Ze hoopten dat deze ondernemers kapitaal wilden inleggen in ruil voor aandelen. “Onze studenten leggen hun businessplan ook voor aan een groep ondernemers. Daarbij worden de meesten flink doorgezaagd. De grootste valkuil is dat studenten denken dat er grote behoefte is aan hun te ontwikkelen product of dienst, terwijl dat in de praktijk flink tegenvalt. En zelfs als er wel vraag naar is, gaat verkopen niet vanzelf.”

Tips van een ervaren ondernemer

De do’s en dont’s leren studenten door wekelijkse bijeenkomsten met Vavier, maar ook door eens per twee weken te sparren met een ondernemer. “De contacten met het bedrijfsleven zijn goed, maar we blijven constant bezig om nieuwe bedrijven aan ons te binden. Ik merk in de regel dat gevestigde ondernemers het interessant en leuk vinden om starters op weg te helpen. Bovendien hebben partijen die zich actief inzetten voor studenten van Hogeschool Rotterdam de eerste keuze op het moment dat er behoefte is aan stagiairs.” Eén van de ondernemers die wel iets zag in het ondersteunen van de nieuwe generatie is Hans Boogaerdt ’t Hooft. Voordat hij in 2009 begon als zelfstandig ondernemer bekleedde hij diverse commerciële functies bij onder meer Sijthoff Pers, Nederlandse DagbladUnie, PCM Landelijke Dagbladen, Thieme Grafimediagroep en Total DOCK Services. Daarnaast deed hij ervaring op bij communicatiebureaus. “Ik stond er meteen voor open om studenten van deze opleiding te helpen. Jonge ondernemers kun je voeden, zijn leergierig en hebben behoefte aan advies vanuit de praktijk. Alles gaat tegenwoordig zo ontzettend snel. Vroeger kon je een onderneming langzaam laten groeien en na 30 jaar succesvol zijn. Tegenwoordig ligt het tempo veel hoger. Ik begeleid zes groepen studenten en vertel ze dat ondernemen echt niet alleen maar rozengeur en maneschijn is. Je hebt te maken met angst-, ego-, en gewoontegedrag en moet consumenten leren begrijpen. Zorg dat je naast een goed product of geweldige dienst ook de gunfactor hebt. Het is essentieel om te zorgen dat klanten bij je terugkomen. Dat gaat allemaal niet vanzelf. Steken laten vallen is funest. Zorg dus dat alles goed doordacht is en op orde.”

Suitbox en Rue Clothing

Het zijn zaken die de studenten die Suitbox en Rue Clothing hebben opgezet, in hun oren knoopten. Steven, Inge, Nathalie en Thierry richtten vorig jaar uit passie voor ondernemen en interesse in de kledingindustrie Suitbox op. Het concept? Op elkaar afgestemde kostuumaccessoires voor heren, zodat iedereen er zonder al te veel moeite uit kan zien als een gentleman. “Vrouwen weten wat ze willen zien bij mannen en mannen moeten zich goed voelen in kleding. Daarom is het goed dat wij met zijn vieren samenwerken. Iedereen heeft zijn of haar eigen kwaliteit. Dat willen we ten volste benutten,” legt Nathalie uit. “In een land als Italië zien bijna alle mannen er gesoigneerd uit. In Nederland is dat anders, maar ik denk dat we met een inhaalslag bezig zijn. Een pochet was hier vroeger vrij gewaagd, terwijl het tegenwoordig in het modebeeld al vrij normaal is.” Inge: “Of ons idee gedurfd is? Als ondernemer moet je een beetje eigenwijs zijn en je durven onderscheiden van de rest. Met ons concept en onze webshop proberen we dat zeker. Hans heeft veel affiniteit met zaken waar wij tegenaan lopen en is een goede sparringpartner. Hij leert ons hoe we het beste klanten kunnen benaderen, neemt ons mee naar netwerkbijeenkomsten en is heel enthousiast en betrokken. Suitbox is nu nog ondergebracht binnen een stichting vanuit Hogeschool Rotterdam, maar ik sluit zeker niet uit dat we na verloop van tijd op eigen benen verder gaan. Het is zaak om nu een goede basis te leggen.” Rue Clothing richt zich ook op textiel. De zes studenten Chloé, Jeroen, Senad, Anthony, Roy en Romario ontwikkelden een klassieke polo met een subtiele verwijzing naar het hart van Rotterdam. Jeroen: “Ons product is verkrijgbaar in zwart en lichtgrijs en herkenbaar aan de ‘Rotterdamse’ knoop op de borst. Jongeren en trotse Rotterdammers zijn onze doelgroep. De target vanuit Hogeschool Rotterdam is om 400 exemplaren van onze polo’s aan de man te brengen. Best een pittige uitdaging.” Dat was ook het voortraject. Anthony: “We hadden wat problemen met de leverancier, maar dat is opgelost. Bij tegenslag geeft Hans ook wijze raad. Hij put uit zijn eigen ervaringen en geeft ons toegang tot zijn netwerk. Bovendien heeft hij onze visitekaartjes gedrukt. Hans heeft ons laten inzien dat ondernemen synoniem staat voor hard werken, optimistisch blijven, geloof hebben in eigen kunnen, doorzetten en alles goed doordenken. Dat proberen we te doen.”