Overig

Alles voor de klant

722

In 1999 nam Edwin van der Ham een verpakkingsbedrijfje aan huis over. Vandaag de dag is Van der Ham directeur van een bloeiend e-fulfilment bedrijf met diverse vestigingen in Nederland.

“Dat verpakkingsbedrijfje ben ik verder gaan uitbouwen. Het verpakken – voor klanten zoals Apple, Microsoft, Red Bull, l’Oréal – liep goed. Na verloop van tijd kwam een aantal klanten met de vraag of wij naast het inpakken ook de verzending voor onze rekening wilden nemen. “Natuurlijk wilden wij dat.” Er brak een nieuwe fase aan in het bestaan van Montapacking. In zijn bedrijfspand in Gorinchem vond de verzending plaats naar de distributiecentra van retailers zoals Kruidvat, AH, Etos, Aldi, etc. Niet lang daarna diende zich de volgende kans aan. Er kwamen steeds meer bedrijven die hun klanten de mogelijkheid boden om via internet producten te bestellen. “Zo gingen wij goederen die via internet besteld werden opslaan, inpakken én verzenden.” Van der Ham zag e-fulfilment als een groeimarkt en ontwikkelde een IT-systeem dat de logistieke stroom volledig automatisch, maar vooral schaalbaar, laat verlopen.

Het bedrijf groeide hard. Zo hard dat er dringend behoefte was aan meer ruimte. In Molenaarsgraaf vond hij die ruimte. “Met een extra uitbreiding van  10.000 m2 konden wij weer even vooruit, althans dat dachten wij een jaar geleden. Op dit moment hebben wij in totaal 24.000 m2 opslagruimte tot onze beschikking, maar aan het eind van dit jaar zitten alle vestigingen  ook al weer vol.”

Montapacking focust zich op de logistiek achter de webshop. “Wij bouwen geen webshops en geen betalingsmodules, maar specialiseren ons volledig op de logistieke afhandeling van de orders. “De online consument heeft tegenwoordig de regie in handen. Die bepaalt uiteindelijk hoe wij moeten opereren. Als die tot na middernacht zijn bestelling wil plaatsen, moeten wij zorgen dat dit mogelijk is. En dan nog leveren wij dat gegarandeerd de volgende dag in Nederland, België en grote delen van Duitsland. Vroeger werd een pakket na drie dagen bezorgd, dit komt overigens soms nog steeds voor, maar dit kan echt niet meer. De consument die laat in de avond nog ergens een bestelling plaatst verwacht dat zij haar pakketje de volgende morgen in huis heeft. Dit is voor de consument niet meer snel, maar normaal. Het is onze taak om deze steeds hoger wordende klantverwachting waar te maken. Wij werken samen met vrijwel alle nationale en internationale vervoerders om pakketten te laten bezorgen bij de consument thuis, maar consumenten kunnen hun pakketjes bijvoorbeeld ook laten afleveren op een postkantoor, een servicepunt of een pakketautomaat. Vooral dat laatste is een trend die enorm in opmars is. Mensen gaan niet meer thuis zitten wachten totdat hun pakket wordt bezorgd. En wij moeten hierin mee. Onze klanten, de webshops, moeten voorop kunnen blijven lopen. De consument bepaalt alles: op welke dag hij het pakket wil ontvangen, op welk tijdstip en op welk adres. Wij spelen daar op in met een dynamisch proces, dat wil zeggen dat de consument bij ons nog wijzigingen in zijn orders kan doorvoeren totdat de pakketten om 01.00 uur door de  vervoerders/ verzenders worden opgehaald in een van onze distributiecentra. Wijzigingen in zijn afleveradres kan de consument zelfs doorvoeren tot het moment net voor aflevering. Handig als je als consument toch onverwacht weg moet, het pakketje kan je dan gewoon ‘achtervolgen’ naar de plek waar je dan bent”

De uitleverkwaliteit van Montapacking ligt extreem hoog: 99,98%. Dat wil zeggen dat twee op de 10.000 orders fout zouden mogen gaan. Dit is ook een keiharde garantie die we afgeven aan onze klanten. Onze klanten worden namelijk zwaar afgerekend op de logistieke prestatie, dat is namelijk wat de klant als eerste ervaart.  De groei zet onverminderd door. Ook voor dit jaar verwachten we weer een groei van 50% op de totale omzet.” Op dit moment verzorgt  Montapacking het fulfilment voor 290 webshops en iedere week wordt er een nieuwe shop aangesloten. Montapacking zit in een groeimarkt maar de concurrentie is op dit moment enorm. “Iedere dag stellen we ons weer de vraag: hoe kan ik het leven van de klant  gemakkelijker, simpeler en prettiger maken. Wij moeten continu innoveren en onze arbeidsproductiviteit verhogen. Deze verhoging moeten we niet realiseren door harder te werken maar door slimmer te werken. De motor hiervoor is innovatie, wij hebben hiervoor een eigen R&D team. De innovaties van vandaag worden de tradities en werkwijzen voor morgen. Ons beleid is dat we alles iedere twee weken een procent beter doen.”

Alle contracten die Montapacking heeft met de webshops zijn eenzijdig. Dat wil zeggen dat webshops iedere dag en ongeacht de reden, hun samenwerking met Montapacking kunnen beëindigen. Andersom kan dit niet. Het idee hierachter is dat een klant iedere dag weer blij is met de dienstverlening van Montapacking, en dus iedere dag weer bewust kiest om vrijwillig met Montapacking samen te werken “Het is onze taak om te zorgen dat dit zo blijft,” stelt Van der Ham. “Alle software die we gebruiken ontwikkelen we in eigen beheer en draait in de cloud. De klant kan real-time zien wat  zijn voorraad is en de status van orders en inkoopadviezen bekijken. Wij weten wat een klant verkoopt, als we dit combineren met de huidige voorraad, de levertijd van de leverancier en de seizoenscorrecties, kunnen wij exact voorspellen wanneer en wat onze klanten moeten inkopen.

Montapacking verzamelt heel veel data over het bestelgedrag van de klanten van de webshops. “Data is een van onze nieuwe ruwe grondstoffen. Als fulfilmentbedrijf proberen wij door data-analyses steeds beter aan onze klanten – de webshops – te voorspellen welke producten op welk moment populair zullen gaan worden. De waarde van data verschuift van het primaire gebruik (data is nodig om het juiste product naar de juiste consument te versturen) naar potentieel nieuwe toepassingen, zoals hergebruik van data, samenvoegen van data en het zoeken naar ‘tweetjes’. Hiermee bieden we onze klanten waardevolle informatie waardoor ze hun marketing/promotie veel effectiever kunnen inzetten. Het heeft toch geen zin om een nieuwsbrief voor Apple accesoires te sturen naar een consument, terwijl wij al weten aan de hand van zijn bestelverleden dat hij een Samsung smartphone heeft”. Dit is natuurlijk een heel eenvoudig voorbeeld, maar als je de aandacht van de consument wilt trekken met nieuwsbrieven of advertenties zullen we toch moeten zorgen dat het onderwerp zo veel mogelijk aansluit bij de behoefte van de consument. De consument heeft geen tijd meer voor aanbiedingen, mails of pop-ups  die niet relevant voor hem zijn. Hiervoor is data nodig.