Overig

Als je altijd hetzelfde doet, zal je altijd hetzelfde krijgen

508

De laatste jaren hebben veel ondernemers hun omzet en marges zien dalen. Het is moeilijk om dit tij te keren, maar één punt staat vast: als je altijd hetzelfde doet, zal je altijd hetzelfde krijgen. Hoe keer je het tij?

Financieel management is het thema van deze editie van Drechtsteden Business. Vaak wordt het op orde krijgen van financieel management als de uitkomst voor verbetering gezien. Dat klinkt heel leuk, maar hoe richt je de organisatie dan in en hoe kun je financieel management toepassen op het overgrote deel van het MKB: van 5-20 man personeel?

Als accountant help ik ondernemers vaak bij het op orde krijgen van deze processen. Het begint met het vaststellen van de strategische doelen- zonder doel kan je immers nergens naar toe werken. Als je weet waar je naar toe wilt, kan je op basis van de huidige situatie bepalen welke weg je moet bewandelen om uiteindelijk je doelen te bereiken. Het bewaken van de ingeslagen weg doe je met behulp van diverse informatiebronnen. Eén hiervan is managementinformatie. Deze zal actueel en betrouwbaar moeten zijn.

In de vorige editie van Drechtsteden Business hebben we al beschreven met welke snelheid automatisering deze rol inneemt. Verkoopfacturen, inkoopfacturen, bankafschriften, kassamutaties, loonverwerking en nog vele andere data kunnen al op moment van transactie automatisch en nagenoeg foutloos worden verwerkt in de administratie. Ze kunnen zelfs automatisch worden omgezet in managementinformatie. Veelal werkt dit proces zo kostenefficiënt dat het aanhouden van een eigen boekhouder nadeliger is dan dit uit te besteden. Conclusie is dus: ook in het mkb loont het om je doel vast te stellen en je processen daarop efficiënt in te richten.

Monitoren in hoeverre de gestelde doelen worden behaald, lijkt dan nog een koud kunstje. Zo komen we weer terug op de strategische doelen. Goede financiële managementinformatie is natuurlijk niet het enige dat u helpt bij het bereiken van deze doelen. U zult ook regelmatig in de spiegel moeten kijken, de realiteit van de doelen moeten toetsen en wellicht bijstellen. U zult moeten bepalen wat belangrijk is voor het succes van uw organisatie en wellicht de bedrijfsprocessen moeten optimaliseren. Vanzelfsprekend is ook de factor personeel en aansturing hiervan een groot onderdeel in het geheel. Dan hebben we het nog niet over andere bijkomende gebeurtenissen zoals bedrijfsoverdracht, uitbreiding van de onderneming, al dan niet in combinatie met benodigde financieringen of subsidies.

Dit alles vereist een integrale aanpak. Dát is financieel management. U hoeft dat natuurlijk niet alleen te doen: zoek een adviseur die u en uw organisatie door en door kent. Die weet wat uw wensen en behoeften zijn. Die ook (als zijnde uw spiegel) durft aan te geven dat u op de verkeerde weg zit of dat uw eigen handelen misschien wel nieuwe ontwikkelingen in de weg zit.

Dat is naar mijn mening de rol die voor de accountant is weggelegd. Wilt u dit ook eens ervaren? DRV staat met al haar adviseurs voor u klaar; neem gerust contact met ons op!

 – Martin Witt