Overig

Axoft, dé IT- en telecomdienstverlener van Zuid-Holland Zuid

461

Wat maakt een bedrijf succesvol? Axoft, fullservice dienstverlener op het gebied van IT en telecom, bewijst dat je met een slim en doordacht concept in korte tijd een sterke marktspeler kunt worden. Jan Pieter de Ruiter, Wim Milder en Edwin Kuiper lichten de unieke propositie en de klantgerichte benadering van Axoft toe.

Het driemanschap vormt het directieteam van Axoft, dat zich richt op bedrijven en andere organisaties met een omvang van vijf tot zo’n 250 werkplekken. Voor een globale afbakening van het werkgebied hanteert Axoft een simpele vuistregel. “Zeg maar Zuid-Holland Zuid, alles binnen een straal van vijftig kilometer rond de Euromast,” aldus Wim Milder. “De Euromast is overigens een klant van ons; niet de grootste maar wel de hoogste.” De omgang met klanten is helder en to-the-point, op z’n Rotterdams zou je kunnen zeggen, zonder wollige vaktaal. In alle contacten staat klantgerichtheid voorop, of zoals Wim Milder het snedig formuleert: “We zijn in de wolken met onze klanten.”

Samenwerking
Het bedrijfsmodel van Axoft is logisch en doordacht. Fundamenteel is de keuze voor strategische samenwerking met de sterkste merken, zoals KPN, Microsoft, VMware en Cisco. Daarmee weten klanten zich verzekerd van state of the art, hoogwaardige producten en diensten. Axoft completeert dat met service- en regiogerichte dienstverlening. Het beste van twee werelden dus; en dat is geen inhoudsloze reclamekreet. Dankzij de nabijheid en de inrichting van het bedrijf is Axoft sterk in pre- en aftersales, gebieden die moeilijker zijn in te vullen door grote en meer centralistisch geleide bedrijven.

Het partnership met KPN is gestart in 2009. Jan Pieter de Ruiter begint in dat jaar een aparte BV onder de naam Axoft Network Services. De samenwerking tussen Axoft en KPN blijkt vanaf het begin een goede match. Beide bedrijven vullen elkaar goed aan en klanten zijn enthousiast over het bedrijfsconcept. Dankzij het partnership met Axoft kan KPN de slogan ‘Altijd dichtbij’ nog meer inhoud geven. “Met onze lokale aanwezigheid konden en kunnen we klanten snel en slagvaardig van dienst zijn,” zegt Jan Pieter de Ruiter. “Een groot merk zit vaak letterlijk en figuurlijk ver weg. Voor een klant is het plezieriger om met een lokale partij zaken te doen. Eén aanspreekpunt, persoonlijk contact, werkt veel beter dan overleggen op afstand via een callcenter.” Edwin Kuiper: “Daar komt bij dat een klant zich meer herkent in ons ‘In de wolken met onze klanten’. Anders gezegd: met de omvang van ons bedrijf lijkt Axoft meer op de bedrijven van onze klanten. Je begrijpt elkaar beter, dat praat makkelijker.”

“Vier jaar na de start van ons partnership met KPN hebben we de samenwerking geïntensiveerd,” vertelt De Ruiter. “Vast-mobiel was toen sterk in opkomst en in de markt was een groeiende behoefte aan telecom/IT-gerelateerde integratiediensten. Axoft handelt het hele, meer geïntegreerde traject af, van installatie tot en met service en 24/7-dienstverlening.” En Milder vervolgt: “Een mooi voorbeeld is de integratiedienst KPN ÉÉN: één geïntegreerde oplossing voor vast en mobiel bellen, internet en onlinesoftware. Topkwaliteit, evenals andere diensten van KPN. Wij kunnen de pré- en aftersales perfect invullen.”

Regisseur
Vanwege de grote afhankelijkheid van telecom en IT is de zorg voor continuïteit een zwaarwegend punt. De keuze van de juiste dienstverlener is letterlijk van levensbelang. Milder: “We hebben ons bedrijf zo georganiseerd dat we snel kunnen reageren op basis van 24/7-bereikbaarheid.” Wat in de loop van de samenwerking bovendien zijn waarde bewijst, is het gemak van één aanspreekpunt. “Systemen hebben veel raakvlakken. Als bij installatie en onderhoud diverse leveranciers zijn betrokken, kan dat problemen geven in geval van een storing. Dan loop je het risico dat partijen naar elkaar wijzen. Zeker dan is het fijn om zaken te doen met een partner die de rol van regisseur op zich neemt. Wij nemen die verantwoordelijkheid graag. Dat voelt niet alleen een stuk comfortabeler voor de klant, maar werkt ook veel beter als er direct technische hulp nodig is.”

Flexibel
Microsoft, Cisco, HP, Vmware, Citrix: ook op IT-gebied werkt Axoft samen met grote, gerenommeerde merken. Kennis van IT én telecom in combinatie met een aanbod van geïntegreerde diensten werpt in deze tijd zijn vruchten af. Een voorbeeld, vanuit de telecomkant, is een telefooncentrale in de cloud. De telefooncentrale staat dan in een goed beveiligd datacenter en werkt volledig in de cloud. Kuiper: “Bedrijven willen telefonie liever als dienst afnemen en niet meer investeren in hardware op locatie. Gaan de zaken goed en groeit een bedrijf met tien mensen, dan kun je soepel uitbreiden. Moet je krimpen bij tegenwind, dan kun je moeiteloos terugschakelen. Veel flexibiliteit dus, waar deze tijd om vraagt.” De Ruiter: “Aan de IT-kant zie je eenzelfde ontwikkeling. Klanten willen steeds meer systemen naar de cloud brengen om evenals de telecom- ook de IT-investeringen op locatie terug te brengen. Ook voor deze oplossingen zijn wij de juiste partner.”

Verborgen kosten
Geïntegreerde dienstverlening op gebied van telecom en IT, producten en diensten van KPN, Microsoft en andere gerenommeerde merken, het gemak van één aanspreekpunt. Dat klinkt goed, maar welk prijskaartje hangt daaraan? Kuiper: “Een geïntegreerde oplossing biedt meer bedrijfszekerheid, maar blijkt in de praktijk ook kosten verlagend. Voor een compleet kostenplaatje raad ik klanten en prospects aan om ook goed naar de eigen kostenstructuur te kijken. Veelal zijn er verborgen kosten. Denk aan een of enkele medewerkers die, dikwijls naast hun reguliere werk, IT-ondersteuning en onderhoudverzorgen. Onderhoud op afstand en/of een andere manier van uitbesteding van onderhoud is in de regel veel voordeliger. Ook dit aspect nemen we graag mee in een eerste advies aan nieuwe klanten. Bij een quick scan komen meestal ook vele quick wins boven water.”