Zijn ogen gaan onmiddellijk stralen bij de DS 7 Crossback. Niet voor niets. Met zijn prestigieuze stijl en schoonheid straalt deze voiture Franse allure uit. En mag hij zich scharen in het rijtje van premium automerken. Arie Lock van Motorhuis Rotterdam neemt ons mee in de wereld van Parijse luxe, zoals de belofte van DS luidt.
Hij laat mij met mijn rug naar de showroom toe plaatsnemen in zijn kantoor. “Dat doe ik expres, anders word je steeds afgeleid”, zegt Lock na een kwartier. Ik draai mij om en kan het slechts beamen. Achter mij blinkt een verfijnde SUV die elegantie en stootkracht samenbrengt.
Snoek
Een paar jaar geleden lanceerden de Fransen een nieuw merk: DS, vernoemd naar de legendarische ‘Snoek’ of ‘Strijkijzer’ uit 1955. Het merk kan zich meten met BMW, Audi en Volvo. Motorhuis Rotterdam is een van de tien autodealers in Nederland die DS exclusief op de markt brengt. Om te beginnen met de DS 7 Crossback, een gezinswagen die zich onderscheidt door pure ambacht en luxe en sinds begin dit jaar in ons land verkrijgbaar is.
Charismatisch
“Een gezinswagen inderdaad”, zegt Lock, “maar wel eentje die boven het ‘gewone’ uitstijgt vanwege de ongelooflijk hoge, van materiaal tot design, kwaliteitsstandaard.” In zijn marketing spreekt DS dan ook fraaie taal zoals een charismatisch design, hightech lichtsignatuur en een chique interieur. DS mag misschien een gewone cross-over lijken, wie van dichtbij kijkt valt de vele designelementen vanzelf op.
Allemaal handwerk
Lock leidt mij naar de showroom en opent het portier van de DS 7 Crossback Opera – de meest luxueuze uitvoering- in de prachtige kleur Or Byzantijn. Ik neem plaats en ervaar ongekende luxe. Als ik het waanzinnig zachte leder streel, zegt Lock: “Dit is een van de zuiverste leersoorten ter wereld die slechts een behandeling ondergaat, zorgt voor een comfortabel warm en luxe gevoel, zie je nergens anders binnen de autobranche.” Zelfs de stiksels vallen op. “Een parelstiksel, wordt uitsluitend gebruikt in de Franse haute couture. Allemaal handwerk.”
Protserig
Ik kijk verder om mij heen. De bedieningsknoppen van de ramen zijn van aluminium en hebben, zo blijkt, een structuur die uit de horlogewereld komt. Details die de invloed van de mode-industrie verraden. Die bemoeide zich flink met de kleurstellingen en de aankleding. Terwijl ik uitstap en om de auto heen loop, ratelt Lock enthousiast verder. Ondertussen wijzend naar koplampen met draaiende led-verlichting die iets overweldigend hebben. En magnifieke achterlichten die op een mozaïek van bloedrode diamanten lijken. “Vergeleken met de Duitsers of Zweden, stelt DS zijn luxe op een protserige manier tentoon”, vat Lock samen.
Veiligheid
Hij kan het weten, vorig jaar betraden Lock en zijn collega-dealers het domein van de Parijse luxe. Om te ervaren wat Parijse luxe daadwerkelijk is en wat er van een luxe product mag worden verwacht. Overigens doet de Crossback qua veiligheid niet onder voor haar concurrenten. Standaard zijn vermoeidheidsherkenning, rijbaanhulp, cruisecontrol, botspreventie en verkeersbordherkenning. Nachtcamera en 360 graden camera zijn optioneel. DS zet in op een zesmodellen strategie, elk jaar een nieuwe, verdeeld over het B, C en D segment.
Twee merken
Terug in zijn kantoor vertelt Lock verder over Motorhuis Rotterdam, gelegen nabij Alexandrium Shopping Center. “Wij zijn dealer van twee volwaardige merken, want naast DS hebben we ook Citroen personen- en bedrijfswagens. Ongeacht het merk geven wij onze klant de aandacht die hij verdient. Naast de sales werken in onze werkplaats uitstekend opgeleide en gepassioneerde technici.”
Klant bepaalt
“Klanten kunnen terecht voor alle voorkomende servicewerkzaamheden zoals onderhoud, reparaties, apk-keuringen en de aanschaf en inbouw van allerhande apparatuur en accessoires”, vervolgt Lock. Hij gaat nog steeds prat op het motto, dat de beste keus die van de klant is. “De klant bepaalt. Ook als dit betekent dat hij of zij naar de concurrent gaat. Liever een klant die elders gelukkig is, dan een die bij ons een auto aanschaft en ongelukkig is.”
Spuigroep
Met meerdere showrooms en servicecentra is Motorhuis een van de grotere dealerbedrijven van ons land. Het bedrijf is onderdeel van de Spuigroep, een grote speler op het gebied van automotive in Nederland. Tot de Spuigroep behoren tevens Achilles, Autoschadehuis, Boedelbak, Europcar en Multilease. Allemaal auto-gerelateerde bedrijven die elkaar versterken. Met als uiteindelijke doel in de nabije toekomst optimaal vervoer op maat te realiseren.