Overig

Bewegende arbeidsmarkt

590

De arbeidsmobiliteit stijgt. Dat betekent dat het aandeel mensen dat van baan (of vak) wisselt is toegenomen. Het aantal mensen dat afgelopen jaar van baan is gewisseld is om en nabij de 1.2 miljoen. Merkt u daar iets van binnen uw organisatie? Momenteel kijkt 1 op 7 werknemers ook om zich heen, op zoek naar een nieuwe functie. Dat is nogal wat, deze ontwikkeling en ik kan zeggen, we merken het goed. Het is de laatste maanden nog drukker geworden en er komen steeds meer ad hoc werkzaamheden bij kijken. Tegelijkertijd ervaren we toch ook alweer krapte op de arbeidsmarkt met betrekking tot het aanbod van kwalitatieve werknemers en werkzoekenden. Dit resulteert in een zeer dynamische werkomgeving. In deze tijden durven sollicitanten weer echt bewuste keuzes te maken met betrekking tot op welke baan zij wel of niet solliciteren en bij welke organisatie zij wel of niet willen werken. Als werkgever zijnde is het dus nog belangrijker om het bedrijf aantrekkelijk te profileren en daarmee op voorhand de juiste mensen aan te trekken. Denkt u er wel eens over na hoe aantrekkelijk uw bedrijf is voor externen? Of hoe interessant interne collega’s het vinden om door te stromen naar een andere functie binnen de organisatie?

Ik ervaar dat het opstellen van een kloppend en veelzeggend functieprofiel in de basis al erg bijdraagt aan de manier waarop de sollicitant tegen de organisatie aankijkt. Het opstellen van zo’n profiel is alleen nog niet zo gemakkelijk. Want wist u dat mannen en vrouwen het profiel op een andere manier interpreteren en door bepaalde schrijftechnieken eerder geneigd zijn om wel of niet te solliciteren? Datzelfde geldt voor HBO of MBO opgeleide kandidaten, zij maken op specifieke woordkeuzes de overweging. Ook is gebleken dat de eerste 3 regels van het profiel het belangrijkste zijn. Daarmee creëer je dat men wel of niet doorleest. Vaak wordt deze keuze namelijk al gemaakt, zonder dat de concrete werkzaamheden volledig zijn doorgenomen. Ook is het van belang om de procedure van solliciteren duidelijk te omschrijven. Wanneer kan men een terugkoppeling verwachten? Hoe ziet een vervolg er mogelijk uit? Etc. Dit is nog een maar een tipje van de sluier van wat allemaal bijdraagt aan het vinden van de juiste persoon. U ziet (en ervaart misschien), het is niet altijd gemakkelijk om de juiste persoon te vinden. Zeker niet in een markt waarin alweer krapte wordt ervaren, maar met de juiste methodieken komen we er wel. Laten we genieten van deze drukke tijden.