Overig

Care & Share Avenue één van de vernieuwingen tijdens People’s Business 2.0

645

Als nieuwe exploitant van het congrescentrum World Trade Center Rotterdam, dat nu de naam Postillion Convention Centre WTC Rotterdam draagt, bruist Postillion Hotels van de ambities en ideeën. Ook People’s Business staat na de overname in het teken van vernieuwing. Zo komt er bijvoorbeeld een Care & Share Avenue, geïnitieerd door Care & Able. Marco Blom, Commercieel Manager bij Postillion Convention Centre WTC en Arno Lelieveld, bestuurder Care & Able, vertellen wat zij verwachten van People’s Business 2.0.

Hét netwerkevenement van de regio Rijnmond vindt weer plaats op woensdag 13 en donderdag 14 januari 2016. Meer dan voorgaande jaren ligt de nadruk op het ontmoeten van potentiele nieuwe zakenrelaties, samenwerking en versterking, legt Blom uit. “People’s Business 2.0 gaat zich nog meer profileren als een beurs van en voor Rijnmonders. Co-creaties en innovatie in dit gebied stimuleren; daar willen wij aan bijdragen. De opzet van People’s Business wordt thematisch. Organisaties die affiniteit hebben met zorg staan bijvoorbeeld bij elkaar op de Care & Share Avenue.”  Care & Able is initiatiefnemer van de Avenue en één van de participanten. De coöperatieve vereniging faciliteert samenwerkingen in het zorgdomein, door een platform te bieden waar partijen zorginhoudelijke kennis en ervaring, visie en energie kunnen delen. “Ons netwerk is vrij nieuw, maar het is niet ons belangrijkste doel om op People’s Business te werken aan onze naamsbekendheid. Helemaal niet zelfs. Partijen bij elkaar brengen voor vruchtbare samenwerkingen; dat is wat ons drijft. De decentralisatie van de zorg heeft geleid tot eilandjes en tunneltjes. Dat moeten we zien in te perken. People’s Business is een mooie gelegenheid om bij elkaar over de schutting te kijken en in contact te treden. Verbindingen maken met het bedrijfsleven is daarbij een belangrijk speerpunt. Met elkaar moeten we verantwoordelijkheid nemen. We kunnen ontzettend veel leren van elkaars werelden en hebben elkaar nodig. Vanuit de zorgsector was er weleens aversie tegen de commerciële wereld. ‘Het draait alleen maar om winst, het gaat er hard aan toe’; zulke sentimenten. Andersom praatte het bedrijfsleven ook niet altijd positief over organisaties die gerelateerd zijn aan zorg. Maar beide werelden hebben meer raakvlakken dan je op het eerste gezicht zou denken. Het kruipt meer naar elkaar toe. Risico’s nemen, moeilijke knopen doorhakken, continu afwegingen maken; het hoort er allemaal bij. Zowel in het bedrijfsleven als binnen zorgorganisaties werken bevlogen, gepassioneerde mensen. Tijdens People’s Business hoop ik op mooie kruisbestuivingen.”

Ontmoeting en samenwerking

Blom heeft er alle vertrouwen in dat de nieuwe opzet tot bevredigende resultaten leidt. “Wij hebben er bewust voor gekozen om tijdens People’s Business heel duidelijk in te spelen op behoeften van ondernemers in deze regio. Natuurlijk wordt er al samengewerkt, maar het kan nog veel beter. Te vaak weten organisaties helemaal niet waar hun buurman in de regio mee bezig is. En dus ook niet of dat interessant voor hun kan zijn. Op People’s Business nodigen bedrijven bestaande relaties uit, maar ontstaan er ook veel nieuwe contacten. Om dat te bevorderen , zal de indeling van de stands er tijdens de 17de editie anders uitzien. Voorheen profileerden bedrijven met een stand zich in zwarte hokjes. Wij hebben nu gekozen voor een witte, open opstelling. Daar creëer je direct een andere sfeer mee. De drempel om een praatje aan te knopen wordt daarmee lager.” Ook voorafgaande aan de beurs hebben exposanten al de mogelijkheid om met elkaar in contact te komen. “In november organiseren wij een partnerborrel, waar exposanten voor worden uitgenodigd. Zo hebben zij de kans om elkaar al op voorhand te ontmoeten.” Ontmoeting en samenwerking; daar draait het allemaal om. Lelieveld hoopt dat gemeentelijke instellingen de weg naar People’s Business ook weten te vinden. “Met minder geld vanuit de rijksoverheid staan zij voor een lastige opgave. Om tot veranderingen en creatieve innovaties te komen hebben we elkaar nodig. Zo bereiken we dat álle mensen hun talenten kunnen inzetten en mee kunnen doen. Want daar gaat het echt om. Ik hoop daarom dat People’s Business, naast veel zorgorganisaties, ook veel gemeentelijke instanties mag verwelkomen. Het zou een meerwaarde voor de beurs zijn.”