Overig

Centre of International Affairs ziet hogeschoolbreed nog veel kansen

578

Binnen de Hogeschool Rotterdam hebben niet alle opleidingen hetzelfde internationale karakter. Waar studenten van Rotterdam Business School door de interculturele basis van het praktijkonderwijs in het Engels worden opgeleid tot universele professionals, kennen andere studierichtingen niet altijd even veel internationale aspecten.

Sinds september 2014 kent de Hogeschool Rotterdam het Centre of International Affairs. Opleidingen en studenten die internationale ambities hebben beter ondersteunen dan voorheen is door de nieuwe opzet eenvoudiger en overzichtelijker te realiseren, vertelt Enny Kraaijveld, Manager International Affairs.

“Rotterdam Business School is onze grootste klant. Zij mikken op 30 procent buitenlandse studenten. Die moeten wereldwijd worden geworven. De concurrentie is moordend, want iedereen wil de pareltjes. Om slimme, ambitieuze en gemotiveerde studenten voor ons te laten kiezen, vliegen onze medewerkers de hele wereld over om gerelateerde beurzen en fairs te bezoeken en daar kandidaten te interviewen. Rotterdam Business School herbergt drie internationale bacheloropleidingen en drie masters. Daarmee zijn we een kleine speler op de markt. Toch is het de laatste jaren gelukt om 50 procent internationale studentengroei te realiseren. Hoe dat komt? Ten eerste door het persoonlijke contact dat wij al in een vroeg stadium met studenten maken en bij een goed gevoel van beide kanten vervolgens intensiveren. Daarnaast heeft Rotterdam in korte tijd meer aanzien gekregen. Reisgidsen tippen de stad als must see. Dat heeft natuurlijk alles te maken met recente ontwikkelingen als de bouw van het Centraal Station en de Markthal. Rotterdam is meer dan ooit een internationale stad, vol energie. Alle branches met een internationaal karakter zijn hier vertegenwoordigd. Denk onder meer aan de haven en de logistiek. Deze zaken kunnen studenten over de streep trekken bij hun keuze voor een buitenlandstudie. Ik merk dat Rotterdam steeds aantrekkelijker wordt gevonden. Daar profiteren wij van.”

Internationalisation@home

Het Centre of International Affairs is een verbinding van het International Office en Global Recruitment & Student Support. “Er is gekozen voor samenvoeging omdat de verschillende afdelingen tegen elkaars grenzen aan werkten. De Hogeschool Rotterdam heeft geen algemene internationaliseringsambitie, maar de opleidingen die zulke aspiraties wel hebben kunnen wij nu beter ondersteunen.” Kraaijveld hoopt dat in de toekomst meer opleidingen binnen de Hogeschool Rotterdam  kiezen voor lesgeven in het Engels. “Op dat gebied zijn er nog stappen te maken. Ik zou het toejuichen wanneer bijvoorbeeld logistieke opleidingen in het Engels worden gegeven. Zulke studenten komen terecht in een geglobaliseerde wereld. Bovendien is Rotterdam zelf natuurlijk ook heel divers op cultureel gebied. Dan helpt het om zo vroeg mogelijk internationale ervaring op te doen. Om dat te bieden zijn docenten nodig die vloeiend Engels spreken. Binnen Rotterdam Business School is het een vereiste om aan een bepaald niveau Cambridge Engels te voldoen. Zo’n selectie meer hogeschoolbreed toepassen is een mogelijkheid. Internationalisation@home is een belangrijk aandachtspunt. Door het aanbieden van Engelstalige literatuur en het uitnodigen van Engelstalige gastsprekers is het mogelijk om terplekke al veel te doen aan internationale competenties. Daar hoef je niet altijd de grens voor over.”

Geslaagde kruisbestuivingen

Steeds meer studenten en docenten weten de weg naar het Center of International Affairs te vinden. “Onze bekendheid heeft moeten groeien, maar na ruim een jaar staan we aardig op de kaart als spil voor de meest uiteenlopende internationale vraagstukken. Kennisdeling over subsidies, de kwaliteit van internationale universiteiten waar we mee samenwerken, het regelen van een visum, het vinden van een kamer; de dienstverlening is enorm divers.” Nederlandse studenten staan er in het buitenland over het algemeen goed op, merkt Kraaijveld. “De cultuur is overal anders. In Azië zijn studenten bijna onderdanig aan docenten. Het is vooral een kwestie van zitten en luisteren. Nederlanders zijn veel mondiger. Ze vragen veel en nemen niet alles zomaar aan. Dat is soms aan beide kanten even wennen. Maar omdat onze studenten in de regel ook leergierig, hardwerkend en ambitieus zijn, worden zij in het buitenland erg gewaardeerd. Onlangs was ik op bezoek bij een partneruniversiteit in Japan. Een uitwisselingsstudente van ons zat er helemaal op haar plek en andersom ontving zij ook alle lof. Leuk om beide partijen zo tevreden te zien. Ook een stagiair bij het Nederlandse consulaat in Osaka functioneerde uitstekend.” Hoe meer geslaagde kruisbestuivingen en ambassadeurs, des te tevredener Kraaijveld is. “Wij beschikken ook over een internationale groep studentambassadeurs. Zij verzorgen onder meer content voor plaatsing op social media kanalen in Rusland en China, maar informeren ook potentiele, nieuwe studenten. Wij willen kandidaten al op voorhand een ‘warm bad ervaring’ geven.” Kraaijveld is in grote lijnen tevreden over waar het Centre of International Affairs na bijna anderhalf jaar staat. “De operationele zaken zijn op orde. De volgende stap is gericht op de inhoud en het beleid. Medewerkers in huis halen met veel kennis binnen het internationale werkveld is daarbij één van de speerpunten om alles nog verder te optimaliseren. Rotterdam is zo internationaal, dat we nog meer kansen moeten en kunnen benutten.”