Overig

“CHIO Rotterdam reflecteert in vier dagen wat ik de afgelopen zes maanden in Rotterdam heb ervaren.”

759

Wát een dynamiek!

Leo Peeters Weem, in december 2014 aangetreden als directievoorzitter van Rabobank Rotterdam, beleefde van 18 tot en met 21 juni zijn eerste CHIO Rotterdam. Hij reageert na vier dagen hippische topsport, showprogramma’s, zakelijke bijeenkomsten, prijsuitreikingen en ontvangsten in het Kralingse Bos: “Het was overweldigend, wát een dynamiek!”

Het CHIO Rotterdam is het enige Nederlandse hippische topsportevenement met vijf sterren. Het evenement vond voor de 67ste keer plaats in de feeërieke omgeving van het Rotterdamse Kralingse Bos. Rabobank Rotterdam is hoofdsponsor van het CHIO Rotterdam dat zich kan scharen bij de internationale topevenementen in de wereld. Naast een gevarieerd hippisch programma met spring- en dressuursport op internationaal topniveau, biedt het CHIO een aantrekkelijk programma van paardenshows, culinaire verrassingen, talrijke kwaliteitsstandhouders en muzikaal entertainment in het befaamde Stroodorp. Steeds meer internationale bedrijven en merken zetten het CHIO Rotterdam in voor de communicatie met hun klanten en relaties.

Einde inwerkperiode

Peeters Weem gaf in zijn eerste interview met Rijnmond Business, vorig jaar december, al aan dat hij zich vol in het Rotterdamse zou storten en dat is precies wat hij gedaan heeft. “Ik beschouw de vier dagen CHIO die ik zojuist beleefd heb als het einde van mijn inwerkperiode. Het reflecteert in vier dagen wat ik de afgelopen zes maanden in Rotterdam heb ervaren. Ik heb met mensen gesproken over de maatschappelijke kant van sport, over duurzaam bankieren, over de innovatieproblematiek van een stad als Rotterdam, zo zijn allerlei onderwerpen aan de orde gekomen en die komen hier weer bij elkaar. Tijdens het CHIO kun je verdiepende ontmoetingen hebben. Een groot voordeel van het evenement is dat je elkaar langer kunt spreken, écht kan filosoferen over samenwerkingsmogelijkheden en hoe die er dan uit zouden kunnen zien. Bij een voetbal- of hockeywedstijd ben je gebonden aan de tijd rond de 2 x 45 of 2 x 35 wedstrijdminuten, maar bij het CHIO komt men dagdelen en vaak langer, dus je kunt gericht doorpraten over wat mensen bezighoudt, waar we vanuit Rabobank meer zouden kunnen doen met bedrijven, met activiteiten of initiatieven. En dat in een andere setting dan een kantooromgeving, dat zorgt voor meer verdieping.”

Geoliede machine

“Juist omdat het voor mij de eerste keer was, heb ik ook goed gekeken naar wat je als bezoeker van het CHIO Rotterdam merkt van de aanwezigheid van Rabobank. Ik ben er tevreden over. Iedere dag waren zo’n vijftien medewerkers van de bank op het CHIO-terrein met hun klanten en onze leden, zondag hadden we een grote ontvangst met veel kinderen en ook de exposure van Rabobank als hoofdsponsor komt goed tot zijn recht. Ik waardeer het bijzonder dat het CHIO-bestuur ons door het jaar heen betrekt om mee te praten over het evenement en de toekomst ervan. We zijn daadwerkelijk partner en niet alleen sponsor. Ook heb ik gezien hoe gestroomlijnd het evenement verloopt. Het is een geoliede machine. Dat verdient een groot compliment want je ziet verschillende stromen bij elkaar komen en alles klopt: topsport, topnetwerken en topfeest, echt heel bijzonder; ik heb eigenlijk nog niet iets vergelijkbaars gezien. Het is een waanzinnig relatienetwerk en je ziet mensen op de tribunes volledig geboeid en gebiologeerd kijken naar wat er in de pistes gebeurt. Ik heb helaas te weinig van de paarden gezien. Zaterdagavond heb ik bewust de kür op muziek gevolgd en dat doet wel wat met je. Ik heb zelf paard gereden en ik heb veel met muziek en de combinatie van deze sensitieve dieren, de ruiters en de muziek in deze fraaie omgeving, dat raakt je.”

Maatschappelijke kant

Op zaterdag was ook Rabobank topman Wiebe Draijer aanwezig op het CHIO Rotterdam, hoe heeft hij het evenement ervaren? “Wiebe en zijn echtgenote, een groot paardenliefhebster, hebben een leuke avond gehad, zowel zakelijk als persoonlijk. Hij vindt het ook goed dat we aanwezig zijn als Rabobank Rotterdam, er komt mee tot uitdrukking dat we een wezenlijk onderdeel zijn van de Rotterdamse zakelijke wereld. Er is ook niks fout gegaan,  ik heb niets kunnen ontdekken waar we als sponsor ontevreden over zijn. Ik wil me wel gaan beraden of we de maatschappelijke kant apart en op een andere wijze kunnen omarmen, want die vind ik nog niet heel goed tot uitdrukking komen. Ik weet dat de Hippische Alliantie Rotterdam, waarin het CHIO participeert en waarvan we als Rabobank ook sponsor zijn, zich bezighoudt met onder meer de aangepaste hippische sport voor mensen met een beperking.  Ik weet ook dat wij daar nog niet direct bij betrokken zijn. We kunnen daar denk ik meer mee doen en meer aan bijdragen. Ik wil er over nadenken of en wat we daar mee kunnen.”

Thuis in Rotterdam

“Voor mij persoonlijk betekende het CHIO een verdieping en versterking van het netwerk dat ik het afgelopen half jaar heb opgebouwd. Ik maak nu deel uit van deze wereld, voel me thuis in Rotterdam en vind de manier waarop mensen hier met elkaar omgaan erg prettig. Ja, die is anders dan waar ik vandaan kom. Een commissaris van mijn vorige bank vroeg me wat het verschil is tussen netwerken ‘daar’ en hier en ik heb hem gezegd dat als je in Rotterdam in gesprek gaat, je heel snel op concrete onderwerpen komt. Mensen zeggen gewoon: ik wil even met je praten over dat of dat en komen meteen to the point. Dat kan heel kritisch zijn, maar dat mag. Ik houd daar van, het past bij me.”