Overig

Cleve & Zonen heeft bewezen om ook in turbulente tijden door te kunnen groeien

1299

Bij het 81 jaar bestaande Cleve & Zonen is Frank M. Niebling al ruim 20 jaar General Manager. Voor hij bij Cleve & Zonen aan de slag ging, heeft Niebling gewerkt bij Van Ommeren (het huidige VOPAK). Meer Specifiek voor het Groupage bedrijf VOTAINER.Voor deze organisatie was hij onder meer werkzaam in Rotterdam, Los Angeles, Antwerpen en Milaan.

In de laatste stad heeft hij een nieuwe vestiging opgezet. Toen hij terugkwam naar Rotterdam, maakte Niebling al snel de overstap naar Cleve & Zonen. “Toen ik bij Cleve & Zonen begon waren er zo’n 40 medewerkers. Inmiddels zijn dit er 150 verdeeld over de diverse bedrijven,waaronder een vestiging in Antwerpen. We bedienen wereldwijd ruim 100 bestemmingen. We zijn als logistiek dienstverlener gespecialiseerd in Groupage zeevracht.. Maar we bieden ook andere diensten aan, zoals importnominatie, douanezaken, verzekeringen, opslag en distributie. Cleve & Zonen is een echt familiebedrijf. Naast DGA. G.B. van Pelt hebben we een sterk en ervaren management team .We hebben korte lijnen en kunnen snel beslissingen nemen. Zelf heb ik onder meer sterke bemoeienis met personeelszaken. Het is belangrijk dat iedereen binnen de organisatie op de juiste plek zit. Als manager zit ik er best wel kort op. Gemotiveerde medewerkers en een laag ziekteverzuim is immers van groot belang voor een organisatie. Dat geldt ook voor de onze. En gelukkig hebben we hier een heel laag ziekteverzuim, weinig verloop en een actieve personeelsvereniging. Die organiseren bijvoorbeeld uitstapjes,bijeenkomsten en workshops  en dat versterkt de onderlinge band en saamhorigheid.

Werken en leren

We hebben veel jongeren in dienst. Er moet hier altijd een stroom aan documenten worden verwerkt. Jongeren zijn bij uitstek bijzonder handig met de automatisering. We hebben veel en een goed contact met het STC. (Scheepvaart en Transport College)  Er komen hier 17-18 jarigen van school 4 dagen per week werken en dan gaan ze ook nog een dag naar school. Vanaf het begin krijgt zo’n BBL medewerker een begeleider mee. Die bekommert zich om de leerling medewerker en ziet er op toe dat deze zich aan de opdracht houdt en hem begeleidt. We nemen deze jongeren aan op basis van een contract voor bepaalde tijd. Ze leren op deze manier erg veel in de praktijk. Het is niet zo dat ze automatisch een baan bij ons aangeboden krijgen zodra de leerling stopt op school. We hebben daarnaast  goede banden met de Hogeschool van Rotterdam. Zij hebben internationale HBO studenten. Ook zij kunnen bij ons ervaring opdoen tijdens hun 2e jaars stage. Het vast middenkader is direct verantwoordelijk voor de begeleiding van deze jonge mensen. Maar, en dat is best wel uniek, we werken hier ook  met een groep van gepensioneerden die de jongeren begeleiden en een controle functie hebben. Hier zitten ook de vormalig directeuren van grote expeditie bedrijven in die een schat aan ervaring meebrengen.Hun controle richt zich met name op het financiele aspect van het dossier.Dit geeft een veilig gevoel als de financiele rapportages gedaan worden. We werken in een conjunctuurgevoelige branche. Gaat het minder in de economie, dan hebben we vaak minder lading per opdrachtgever, zodra het beter gaat zien we weer vaker volle containers. Maar ook de koers van de dollar is voor ons enorm belangrijk.Veel Zeevrachten worden immers nog in dollars afgerekend. Verder hebben we te maken met steeds veranderende wetgeving. Niet alleen in Nederland of Europa, maar over de hele wereld. Zo zijn de regels voor aanmelden en controle na nine eleven voor het verschepen naar de VS sterk aangescherpt.Iedere zending dient vooraf aan vertrek via geautomatiseerde systemen aangemeld te worden bij de Amerikaanse Overheid.  Na de VS, volgde Canada, Japan, China en ook Mexico. Hierop moet je anticiperen. Daarom hebben we ook een zogenaamde filing desk opgezet bij Cleve & Zonen. Dit betekent o.a. dat de klant vooraf op moet geven wie de daadwerkelijke ontvanger van de container of de inhoud ervan is. Wat er in zit, zonodig en gevraagd  moet een kopie van het paspoort bij, wie is de vervoerder etc. Voldoe je niet aan een van deze aan ons opgelegde regels, dan kun je wel vergeten zaken te doen met genoemde landen en zijn boetes, en mogelijk uitsluiting, het gevolg. Op deze afdeling werken inmiddels 3 M/V. En er komt alleen nog maar meer regelgeving bij. Per 1 juli 2016 ben je bijvoorbeeld verplicht om exact het gecertificeerd gewicht van een container aan de rederij door te geven. Dit is dan weer een wereldwijde maatregel. In overleg met onze partners in de keten en met onze brachvertegewoordiger de FENEX zijn we al weer volop bezig om hierop in te spelen.

Groeimogelijkheden

We zien nog steeds genoeg kansen in de markt. Er zijn nog voldoende mogelijkheden om verder te groeien. West-Afrika is bijvoorbeeld een regio waar wij volop kansen zien. We hebben een prima sales groep die actief is op diverse fronten voor onze organisatie.Daarnaast,er gaat nog veel (Groupage) lading buiten ons om ! Er zijn sterke gebieden en iets minder sterke. Wij bewerken beide om zodoende onze markpositie verder te verstevigen. Over de gehele linie is Cleve & Zonen een winstgevend bedrijf en daar zijn we trots op. Zeker met de komst van Maasvlakte2, wat een fantastisch project is, heeft Rotterdam wereldwijd een goede naam opgebouwd. Een minpunt is echter de ontsluiting. Als er ook maar ergens een auto met een lekke band staat loopt het verkeer in de regio volledig vast. Hierdoor verknoeien we als Nederland transportland veel tijd. En dat kost geld!”