Overig

Cleve & Zonen is naast expediteur ook een reisbureau voor goederen

784

Verzekeren van lading: daar weet Willie van Straaten heel wat van af. Na het afronden van Schoevers kwam ze 31 jaar geleden via het uitzendbureau terecht bij Cleve & Zonen.

Ze begon als directiesecretaresse van Gerard van Pelt, maar daar had ze vanwege de toen nog beperkte omvang van het expediteursbedrijf geen dagtaak aan. Dus richtte ze zich ook steeds meer op het behandelen van schadegevallen. Van Straaten ontdekte al snel dat het suffe imago van verzekeringen zeker niet van toepassing is op de transportsector.

“Het is juist enorm afwisselend en dynamisch werk. Voor een groot deel komt dat vanwege ons internationale werkgebied. De contacten lopen letterlijk van hier tot Tokio.” Klanten met zee- of luchtvracht zijn zich lang niet altijd bewust van de risico’s die onderweg kunnen ontstaan, vertelt Van Straaten. “Terwijl het er juist veel zijn. Een lading kan bijvoorbeeld per abuis in een container terechtkomen met een verkeerde bestemming, maar ook brandschade, diefstal en waterschade zijn kostenposten waar niemand op zit te wachten.” Een goede transportverzekering kan dat ondervangen en wordt dan ook altijd door Cleve & Zonen aangeboden. “Ongeveer de helft van onze klanten sluit een transportverzekering af. Wie dat niet doet, denkt soms dat Cleve & Zonen sowieso volledig aansprakelijk is zodra er iets mis gaat. Dat is echter niet het geval. Een zending heeft namelijk een bepaalde waarde, die meestal een veelvoud is van de zeevracht die moet worden betaald. Daarom is wettelijk bepaald dat een expediteur of vervoerder slechts deels aansprakelijk is bij schade. Het gaat dan om een beperkt bedrag, slechts een paar euro per kilo. Het verschilt iets per modaliteit en bestemming, maar niet veel. Die bescherming voor wat betreft de onbalans tussen zeevracht en de waarde van de goederen hebben wij ook nodig natuurlijk, kleinere bedrijven zouden anders binnen de kortste keren over de kop kunnen gaan.”

De gedachte: ‘het komt wel goed als mijn lading in de container zit’ gaat dus helaas niet altijd op. “Je hebt ook te maken met factoren als het schommelen van een schip, goed vastzetten van de lading, remmen van een vrachtwagen en overladen van vracht. Wat daarbij ook allemaal niet helpt is dat er steeds vaker wordt bezuinigd op verpakkingen. In combinatie met het niet afsluiten van een transportverzekering wordt het risico dan wel flink groter. Grote, dure machines worden gerust zonder bescherming op een pallet gezet en in een kartonnen doos geschoven. Dat is vragen om problemen. Zeker in het Verre Oosten nemen ze verpakken vaak niet zo nauw.” Sommige klanten schatten het verzekeren van lading pas op waarde nadat er een vervelend, kostbaar incident heeft plaatsgevonden. “Maar het besef kan beter laat dan nooit komen. Wij leggen klanten weleens uit dat ze ons moeten zien als een reisbureau voor goederen. Want dat is wat we op dit gebied feitelijk zijn. Als je op vakantie gaat, sluit het gros van de mensen een reisverzekering af. Waarom zou je dan voor lading geen transportverzekering afsluiten? Het komt namelijk op hetzelfde neer.”

De recente beslommeringen rondom de noodlijdende Zuid-Koreaanse containerrederij Hanjin Shipping noemt Van Straaten als praktisch voorbeeld van waarom verzekeren wel degelijk loont. In september dobberden bijna honderd afgeladen vrachtschepen van de rederij op zee, in afwachting van toestemming om aan te leggen. Havens lieten de schepen niet binnen, omdat ze bang waren dat betaling van de noodlijdende organisatie uit zou blijven. “Zonder transportverzekering zijn klanten in zo’n geval zelf verantwoordelijk voor de kosten die gemaakt worden om de lading naar een andere bestemming te krijgen. Heb je de lading wel verzekerd, dat valt dat meestal onder de dekking,” legt Van Straaten uit. Hetzelfde geldt voor averij grosse: ook deze kosten worden meestal gedekt onder een transportverzekering. Overigens vervoert Cleve & Zonen in samenspraak met partner AON niet alle soorten lading. “Niet-geaccepteerde goederen zijn bijvoorbeeld sigaretten en hoogwaardige metalen. De reden? Die producten zijn té diefstalgevoelig.” Het gros van de ladingen kan echter prima worden verzekerd. “Wanneer onze klanten besluiten dat te doen, hebben ze er vervolgens niet of nauwelijks omkijken meer naar. Wij nemen eigenlijk alles uit handen.”

Met alle dynamiek die erbij komt kijken, gaat Van Straaten ook na ruim drie decennia nog met veel plezier naar haar werk. Sinds 6 jaar maakt ze ook deel uit van het managementteam. “Cleve & Zonen is natuurlijk een familiebedrijf en dat merk je aan de prettige werksfeer en betrokkenheid. Ik ben meegegroeid met de familie. Dochters Mireille en Samantha zag ik hier vroeger regelmatig rondhuppelen en hebben nu hun plek binnen het familiebedrijf verworven.” Cleve & Zonen staat na al die jaren niet alleen als een huis, zo voelt het ook. “Ja, dit is wel mijn tweede thuis. Dat komt ook door alle leuke collega’s. Ik ben met mijn 31 dienstjaren niet eens koploper. Met enige regelmaat vieren we op kantoor een jubileum. Dat geeft wel aan dat het hier prettig werken is.”