Overig

“Corona, geen klein bier!”

676

Boelaars en Lambert

Zelden zijn we met z’n allen zo in de ban geraakt van iets als nu met het coronavirus. COVID19 beheerst wereldwijd het nieuws, de politiek en de economie.

In de week van 28 februari zou er globaal voor 6.000 miljard euro aan beurswaarde zijn verdampt. Dat is ruim 6,5 keer ons bruto binnenlands product! Met dit verlies beleefden de wereldbeurzen de ergste horrorweek sinds 2008. Door het internationale karakter is de sector transport en logistiek een bedrijfstak die hard geraakt wordt. Hoe kunt u hier (verzekeringstechnisch) rekening mee houden.

Net als het vaker wassen van uw handen, gelden er ook voor uw transporten een paar logische hygiëneregels. Houd bijvoorbeeld uw voorraden in de gaten. Door de ontstane onzekerheid, leggen veel bedrijven extra grote magazijnvoorraden aan. Hierdoor zal ook de waarde van de opgeslagen goederen hoger liggen dan normaal. Als u bij de opslag van goederen gebruik maakt van diensten van derden, is het belangrijk dat u heldere afspraken maakt wie verantwoordelijk is voor de voorraad en wie de verzekering verzorgt. Houd daarbij wel rekening met de eventuele hogere voorraadwaarde.

Ook komt het veel voor dat er ook grotere bestellingen worden geplaatst. Bij een goederenlevering is de koper of verkoper verantwoordelijk voor het verzekeren van de zending. Ons advies is om altijd te zorgen voor een eigen transportverzekering. Zo bent u niet afhankelijk van het wel of niet uitkeren van andermans verzekeraar. Ook wordt het eventuele verhaal door uw eigen verzekeraar geregeld. Wijkt uw zending in waarde af, zorg er dan voor dat uw verzekering daar correct op is afgestemd.

De ontwikkelingen rondom het coronavirus gaan snel en de impact is al enorm. Scenario’s waarin het steeds lastiger wordt om goederen over landsgrenzen te vervoeren, zijn niet ondenkbaar. Het kan dus voorkomen dat uw zending vertraging oploopt waardoor u wellicht uw contractuele verplichtingen niet kunt nakomen. Voor vervoerders is het belangrijk om met verladers overeen te komen geen verantwoordelijkheid te aanvaarden voor de gevolgen van deze vertraging. Afhankelijk van de polisdekking zijn sommige vormen van vertraging verzekerd op de goederentransport- of vervoerdersaansprakelijkheidsverzekering. De vertraging moet altijd onzeker en niet voorzienbaar zijn. Of daar in het geval van vertraging door het coronavirus ook sprake van is, moet nog maar blijken.

Voor goederen die onderweg zijn maar waarvan de verzekerde reis door het coronavirus buiten de macht van u als goedereneigenaar wordt onderbroken, gefrustreerd of beëindigd, biedt een goede transportverzekering wel een gelimiteerde dekking voor de additionele kosten om de verzekerde reis alsnog te voltooien. Ook als u geen verliezen van of materiële schade aan uw goederen lijdt.

Het coronavirus heeft inmiddels ook Nederland bereikt en heeft al op verschillende plekken het openbare leven stilgelegd. Het is aannemelijk dat op termijn ook transporten uit regio’s die voor u belangrijk zijn geraakt zullen worden. Levertijden en beschikbaarheid zullen hierdoor negatief beïnvloed worden. In geval van just in time leveringen is het belangrijk nadere afspraken te maken omdat hier vaak specifieke sancties aan gekoppeld zijn.

Heeft u specifieke vragen over de impact van het coronavirus op uw organisatie en de gevolgen voor uw verzekeringen? Dan nodig ik u van harte uit bij ons in de Schouten Toren. Wij hebben voldoende desinfectiegel voorhanden. En tijdens onze vrijdagmiddagborrel schenken we geen Corona maar Heineken. Uiteraard is er ook gewoon 0.0.