Overig

Creative Technology maakt van evenement een belevenis

590

Natuurlijk, het zijn de sporters of artiesten die het doen, maar de beleving van het publiek tijdens een evenement wordt in grote mate bepaald door de toegepaste audiovisuele techniek. Bij Creative Technology Holland weten ze er alles van. De sponsorpartner van Rotterdam Topsport is bij menig evenement in onze regio betrokken. Van het Sport Awards Gala tot de Staatsloterij Zesdaagse van Rotterdam en het ABN Amro World Tennis Tournament.

Creative Technology is een Britse onderneming, wereldwijd toonaangevend in full-service audiovisuele en technische oplossingen voor (live) events, sport & entertainment, corporate evenementen en tv-uitzendingen. Het bedrijf verzorgt onder andere ledschermen, cameraregistratie, video, audio en licht. In Nederland zijn vestigingen in Roosendaal en Hilversum.

“We kunnen alles regelen en bieden een compleet pakket”, vertelt managing director Christ Elsten. “Het meeste hebben we zelf in huis. Voor heel specifieke diensten en producten werken we samen met vaste leveranciers en onderaannemers. Maar de klant heeft daar geen omkijken naar; die heeft alleen ons als aanspreekpunt. Wij zorgen ervoor dat alles in orde is.”

Corporate markt

Ook in de corporate markt maken bedrijven dankbaar gebruik van de veelzijdigheid en creativiteit van Creative Technology. Het aantal zakelijke evenementen liep na 2008 flink terug. Ondernemers waren terughoudend – niet alleen vanwege de kosten, maar ook omdat het een verkeerde indruk zou kunnen maken als jij groots uitpakt terwijl bijvoorbeeld je klanten en de medewerkers moeten bezuinigen.

“Sinds afgelopen zomer zien we de markt aantrekken”, zegt Elsten. Hij signaleert een trend waarbij ondernemingen vaker onder eigen dak bijeenkomsten en evenementen organiseren. “Nu zijn de meeste kantoren en bedrijfspanden natuurlijk niet ontworpen voor evenementen, maar voor werken en vergaderen. Toch willen veel klanten hun eigen pand gebruiken als eventlocatie. De directie treedt graag op als gastheer in het eigen bedrijf. Ook de trots van de medewerkers groeit erdoor.”

“Voor ons is het dan de kunst om het gebouw een metamorfose te laten ondergaan. Zo hebben we dat onlangs gedaan voor het Leiderschapssymposium van het Korps Mariniers, dat plaatsvond bij de Erasmus Universiteit. Hier hebben we de aula, die normaliter voor colleges wordt gebruikt, de volledige look & feel van een symposium gegeven.”

“Een ander voorbeeld is het congres dat we dit jaar voor een multinational mogelijk maakten. Eerder hielden ze dergelijke meetings buiten de deur, terwijl ze een uitstekende vergaderruimte in het eigen pand hebben. Samen met de event afdeling hebben we die aangepast en de voorzieningen uitgebreid, zodat de zaal geschikt was voor deze bijeenkomst van het Europese topmanagement. Als je dan achteraf reacties krijgt van de deelnemers dat ze onder de indruk waren en niet hadden gedacht dat dit in house mogelijk was, is dat het mooiste compliment dat we kunnen krijgen.”

Slimme oplossingen

De evenementenmarkt heeft geen dip gekend. Alleen is daar behoorlijk druk op de prijzen ontstaan. Organisatoren moeten alles uit de kast halen om hun evenement rendabel te houden en dus wordt scherp gekeken naar de kosten.

Elsten heeft daar begrip voor. “Voor ons is het dan de uitdaging om door slimme oplossingen de kosten te beperken zonder dat de kwaliteit daaronder lijdt. Want met slecht licht of geluid zet je de uitstraling en het succes van je hele evenement in de waagschaal. Dat moet je niet willen als organisator. Ook wijzelf hebben een naam hoog te houden.”

Wilt u volledig op de hoogte blijven over alle topsport in Rotterdam? Volg Rotterdam Topsport dan via:

@RdamTopsport
Facebook.com/RotterdamTopsport