Overig

De groei-ambitie van letselschade.com

595

“Wij zijn liever de beste dan de grootste”

Bij Groot Expertisebureau is het roer omgegooid. De nieuwe naam van het Papendrechtse bureau is Letselschade.com. Een naam die de lading veel beter dekt. Letselschade.com is één van de grootste onafhankelijke letselschadebureaus in Nederland.

“Wij werken uitsluitend voor slachtoffers of hun nabestaanden. Het is tijd om dit ook in de regio te gaan benadrukken. Tot nu toe hebben wij ons nooit echt geprofileerd en zijn ook nooit echt commercieel actief geweest. Daar gaan wij ons meer op focussen,” zo begint directeur Berth Groot. Letselschade is de schade die iemand lijdt door lichamelijk of geestelijk letsel. Een ander kan daarvoor aansprakelijk zijn. Die schade kan bijvoorbeeld het gevolg zijn van een verkeersongeval, een bedrijfsongeval of een medische fout. Het kan iedereen overkomen. Slachtoffers zijn niet alleen vorderingsgerechtigde partijen. Als een werknemer arbeidsongeschikt raakt door een ongeval heeft de werkgever ook een vorderingsrecht. Groot: “Wij werken vanuit twee invalshoeken; niet alleen belangenbehartiging waarvoor mensen rechtstreeks contact met ons kunnen opnemen, maar wij adviseren ook partijen – denk aan advocatenkantoren – bij hun onderhandelingen/procedures als het gaat over inkomensschade. Het maken van bedrijfseconomische analyses voor de schade van zelfstandig ondernemers, maar ook de schade van kinderen of bijvoorbeeld asbestslachtoffers, is een sterk punt van ons bureau.”

Specialistisch bureau
Naast een nieuwe naam, die eind vorig jaar is ingevoerd, is ook de huisstijl op de schop genomen en is onlangs Stefan van der Leun aangetrokken als commerciële man om Letselschade.com op de kaart te zetten. Van der Leun was jarenlang werkzaam bij een lokale Rabobank. “Ik ben hier nu verantwoordelijk voor de commerciële activiteiten. Dat is een prachtige job. Wij zijn actief door heel Nederland, maar willen graag ons klantenbestand uitbreiden met bedrijven en organisaties uit de regio. Hiervoor gaan wij de komende periode behoorlijk aan de weg timmeren.” Berth Groot vult aan: “Meer mensen moeten ons weten te vinden. Niemand hoopt ons ooit nodig te hebben, maar het gebeurt wel, want iedereen kan slachtoffer van een ongeval worden.” Groot is de grondlegger van het bureau. Het is het klassieke verhaal van een ondernemer. De geboren Zwijndrechtenaar startte in 1990 zijn kantoor op de zolderkamer van zijn huis in Sliedrecht. “Ik werkte al jaren in de sector, maar ik wilde mij volledig richten op slachtoffers. Daar lag mijn werkelijke passie.” Het uitgangspunt was om als klein, specialistisch bureau cliënten bij te staan. “Het klein blijven lukte niet, de groei zat er al snel in, ondanks dat wij nooit echt aan acquisitie hebben gedaan.” Het bureau groeide tot 40 medewerkers. De klanten kwamen bijna als vanzelf via mond-tot-mond reclame en dankzij doorverwijzingen van vakbonden, tussenpersonen, werkgevers etc. Groot: “Wij hebben op basis van fixed fee prijzen lang zaken behandeld voor enkele rechtsbijstandsverzekeraars. Omdat wij geen concessies aan de kwaliteit van onze activiteiten wilden doen, ging ons dat op een gegeven moment opbreken. We waren regelmatig langer bezig met een zaak dan dat de vergoeding rechtvaardigde. Ik heb toen de rigoureuze beslissing genomen om te stoppen met dat werk. Dat had uiteraard zijn consequenties. In de loop van de tijd zijn we uitgekomen op de huidige groep van ruim 20 medewerkers. Dat heeft een positieve invloed gehad op onze bedrijfsactiviteiten. Wij mogen ons nu tot de top van Nederland rekenen en dat hebben wij gerealiseerd met een ontzettend goed team, stuk voor stuk gekwalificeerde experts en secretaresses. Dat vergt een intensieve opleiding, maar wij gaan niet voor minder. Wij willen topkwaliteit bieden, maar dat vooral ook op een betrokken, persoonlijke en menselijke manier.”

Vergeten geld
Een belangrijk deel van de werkzaamheden van Letselschade.com betreft het loonschadeverhaal. Bij grote bedrijven is dit fenomeen meestal bekend, echter niet bij het gros van de MKB-bedrijven. Werkgevers zijn verplicht het loon van een arbeidsongeschikte werknemer gedurende twee jaar door te betalen. Het kan zijn dat een werknemer arbeidsongeschikt is geraakt doordat hij letsel heeft opgelopen waarvoor een derde aansprakelijk is. De werkgever heeft in dat geval het recht om het netto doorbetaalde loon te verhalen op de aansprakelijke partij. Veel werkgevers weten niet dat dit ook met terugwerkende kracht mogelijk is. Naast het doorbetaalde loon kunnen ook andere kosten verhaald worden, bijvoorbeeld kosten voor re-integratie, kosten van omscholing of het aanpassen van een werkplek. Het verhalen van loonschade vormt een belangrijk deel van het dienstenpakket van Letselschade.com.

Autoriteit
Berth Groot is een autoriteit op het gebied van letselschade. Als adviseur van het NIVRE en als lid van De Letselschade Raad zit hij dicht bij het vuur. Betrouwbaarheid en een goede naam zijn essentieel. “Er opereren best nog wel cowboys in het vak. In het verleden zijn daardoor nare dingen gebeurd. Gelukkig gaat het tegenwoordig veel en veel beter.” Letselschade is een serieuze aangelegenheid. Dat wil Letselschade.com graag uitdragen. Stefan van der Leun: “Het is belangrijk om onze nieuwe naam de nodige bekendheid mee te geven. Daarom breiden wij ons netwerk uit via onder andere het lidmaatschap bij diverse ondernemersverenigingen en Werkgevers Drechtsteden.” Berth Groot tot slot en met de nodige nadruk: “Met letselschade ben je altijd bezig met slachtoffers, mensen waarvan het leven door schuld van een ander op z’n kop is gezet. Het commerciële moet daarom niet de overhand krijgen, wij helpen ook mensen zonder daar direct gewin van te hebben. Ook dat moeten wij blijven uitdragen. Slachtoffers moeten altijd antwoorden krijgen op de vragen die zij hebben. Iedereen moet met elke vraag kunnen aankloppen. Wij helpen hen graag.”