Overig

De kunst van aanbevolen worden

617

Aanbevolen worden door iemand uit je netwerk of door iemand uit het netwerk van een ander is niet vanzelfsprekend. Ook al ben je nog zo professioneel, actief, zichtbaar en geloofwaardig tijdens netwerken. Waarom? Dat zal ik je uitleggen.

Professioneel, actief, zichtbaar en geloofwaardig zijn, is niet genoeg. Stel: Je kent een succesvol ondernemer die altijd negatief is, klaagt, nooit lacht, altijd alles beter weet en alleen maar over anderen praat. Vraag jezelf eens af: Zou je deze ondernemer aanbevelen bij iemand uit je eigen netwerk? Het antwoord is meestal ‘nee’. En dat is niet zo gek. We houden er niet van om met ‘negatieve’ mensen om te gaan. We doen alleen zaken met mensen die we ‘leuk’ vinden.

We krijgen alleen aanbevelingen als we professioneel, actief, zichtbaar, geloofwaardig én ‘leuk’ zijn. Dat geldt uiteraard ook andersom. ‘Leuk’ zijn heeft overigens niets te maken met de manier waarop je eruit ziet of met het geld dat je hebt. Meestal hebben mensen die ‘leuk’ zijn drie dingen gemeen:

  • Ze zijn vriendelijk
  • Ze staan positief in het leven
  • Ze zijn bereid om anderen te helpen

Bij BNI, sinds 1985 de meest succesvolle netwerkorganisatie ter wereld, leren we onze leden hoe ze meer aanbevelingen kunnen krijgen vanuit hun netwerk en vanuit het netwerk van anderen. Maar om elkaar te kunnen aanbevelen, moet je elkaar wel kennen en vertrouwen. Daarom komen onze leden wekelijks bijeen om een band én vertrouwen op te bouwen. BNI Rotterdam heeft 18 netwerkgroepen in de regio Rotterdam. Er zijn zowel ochtend- als middaggroepen. Wil je ook ervaren hoe deze manier van netwerken werkt? Kom dan gerust eens op bezoek bij een van onze netwerkgroepen.

Je kunt ons bereiken via

admin@bni-rotterdam.nl

– Ton Dekker