Overig

De perfectionisten van Autotaalglas Gorinchem werken nog fijner vanaf nieuwe locatie

1073

Dat een verhuizing betere mogelijkheden bood voor het doorvoeren van de nieuwe huisstijl dan investeren in het oude pand aan de Spijksedijk, leed voor Michel Braun geen enkele twijfel.

Toch aarzelde de franchisenemer van Autotaalglas Gorinchem aanvankelijk over het zetten van de stap. “We waren daar zo geworteld, dat ik me afvroeg of klanten ons op een andere locatie wel zouden weten te vinden.” Die vrees bleek ongegrond, want de verhuizing ging door en de organisatie heeft het aan de Einsteinstraat nog net zo druk als voorheen.

Autotaalglas heeft 55 vestigingen in Nederland en die in Gorinchem is één van de eerste met de nieuwe huisstijl. Wat bij binnenkomst meteen duidelijk wordt, is dat die transparant en licht is. Klanten die op hun auto wachten, kunnen met een kop koffie terecht in de wachtruimte of desgewenst in alle rust werken in de stilteruimte. Vanwege het gebruik van grote glasplaten doet het geheel ‘open’ aan. “Dat geeft klanten het gevoel dat ze bijna zelf in de werkplaats staan. Ze kunnen alles gadeslaan.” Naast het repareren en vervangen van autoruiten richt Autotaalglas zich ook op het restaureren van verweerde koplampen. Braun kwam enkele jaren geleden met dat idee en inmiddels bieden alle vestigingen van Autotaalglas die dienst aan. “Het viel mij op dat er veel auto’s met doffe koplampen binnenkwamen. Die verwering of verkleuring zorgt voor minder zicht en vertekend licht, waardoor eerder gevaarlijke situaties ontstaan. Vervanging is duur, dus voor vele bestuurders niet aantrekkelijk. Onze service om de originele koplampen, zonder demontage, te restaureren is veel sneller en voordeliger.” Hoe gaat dat precies in zijn werk? “Eerst kaal schuren, dan polijsten en vervolgens een tweecomponentencoating aanbrengen als bescherming is het devies. We hebben wel 15 verschillende coatings getest, maar nergens waren we echt tevreden over. Pas in de Verenigde Staten vond ik iets naar wens. Op dat product hebben wij nu patent in Nederland. De resultaten zijn verbluffend. Binnen anderhalf uur beschikt een klant weer over zo goed als nieuwe koplampen, waar ook nog eens een garantie van 5 jaar op zit. We hebben al duizenden koplampen opgeknapt.”

Klanten hebben nergens omkijken naar

Als dienstverlener zet Autototaalglas altijd het belang en de veiligheid van de klant voorop. “Zij komen hier met een acuut probleem, variërend van plots een sterretje in de ruit tot een raampje wat is ingetikt door dieven. Wat de situatie ook is: het is allemaal vervelend en je wilt dat het zo snel mogelijk is opgelost. Wij kunnen dat snel en adequaat. We werken samen met alle verzekerings- en leasemaatschappijen in Nederland en verzorgen de gehele afhandeling, zijn 24/7 bereikbaar voor noodgevallen en bieden vervangend vervoer in de vorm van MINI’s. ‘Autotaalglas helpt’ is niet voor niets onze slogan. De klant heeft een probleem als hij bij ons komt en moet verder nergens omkijken naar hebben. Wij gaan daar heel ver in, verder dan de rest. Daarmee onderscheiden wij ons en vallen we op. Omdat steeds meer voorruiten van nieuwe auto’s zijn uitgerust met rijhulpsystemen kalibreren wij deze na een voorruitvervanging volgens de richtlijnen van autofabrikanten. Ook dat is een voorbeeld van klanten weer veilig de weg op sturen.” Autotaalglas is aangesloten bij branchevereniging FOCWA en organiseert tevens veel acties met de ANWB. Dat blijft zo in de nabije toekomst.

Een rapportcijfer van 8,6

Autotaalglas Gorinchem wordt gerund door een team van vier mensen. “Stuk voor stuk bevlogen autoliefhebbers. We zijn allemaal heel perfectionistisch, soms op het ziekelijke af,” lacht Braun. “Maar dat is alleen maar ten gunste van de klant toch?” Het gezicht van de werkplaats is Patrick. “Wij werken al heel lang samen en kunnen lezen en schrijven met elkaar. Als ik ooit met pensioen ga, weet ik in ieder geval dat er een hele goede opvolger klaarstaat.” Maar zover is het nog niet. Braun is voornemens om nog jaren Autotaalglas te runnen vanuit de nieuwe vestiging langs de A15, tussen de Evenementenhal en McDonalds. “Als kleine jongen had ik niet de droom om autoruiten te vervangen. Maar het is ontzettend leuk en dankbaar werk. Het ondernemerschap heb ik in mijn bloed zitten, want mijn ouders hadden een eigen bedrijf. Ik was tot 1999 actief als accountmanager, maar toen het minder ging met het bedrijf waarvoor ik werkte besloot ik de sprong te wagen naar het ondernemerschap. Ik kon na een financiële meevaller bij de verkoop van mijn huis een vestiging van Autotaalglas overnemen en dat overtrof alle verwachtingen. Natuurlijk hebben wij ook dipjes gehad ten tijde van de economische crisis, simpelweg omdat er in die tijd minder auto’s op de weg reden. Hoe meer mensen werkloos thuiszitten, des te minder schades er worden gereden. Zo simpel is het. Maar de laatste jaren is er weer een flink stijgende lijn te zien.” Braun gaat nog steeds iedere dag met plezier naar zijn werk, zeker nu de bestemming de Einsteinstraat is. “De technieken rondom glasreparaties worden steeds beter. Daar zitten wij bovenop. We blijven investeren in innovatieve producten en het bijschaven van de kennis van het team.” En dat werpt zijn vruchten af, want Autotaalglas Gorinchem scoort in onderzoeken hoog op klanttevredenheid. “Met een 8,6 is ons rapportcijfer zelfs hoger dan het landelijk gemiddelde van Autotaalglas. En dat ligt al boven de 8. Fijn dat klanten ons zo waarderen. In onze branche is de gunfactor erg belangrijk. Klanten zijn loyaal vanwege onze dienstverlening. Bij de dealer ben je je auto een dag kwijt en krijg je maar een jaar garantie. Wij werken veel sneller en met een garantie van 10 jaar op ruiten. Dat scheelt nogal. Autotaalglas Gorinchem heeft door de jaren heen zo’n goede naam opgebouwd, dat ik zelfs geen acquisitie meer hoef te plegen. Hooguit drink ik ergens een kop koffie voor de gezelligheid.”