Op CNBC werd, tussen de Democratische Conventie, het interview met Ann Lewnes (Chief Marketing Director van Adobe) herhaald. Het voornaamste onderwerp dat aan bod is gekomen, is hoe wordt het marketing budget tegenwoordig besteed. Het belangrijkste dat Ann de kijker wilde meegeven was toch wel dat het merendeel van haar budget (meer dan 75%!) wordt uitgegeven aan digitale marketing. Ann heeft ook geconcludeerd dat nog niet elke beroepsgroep hier klaar voor is. Er zijn echter enkele “early adapters”. Ze veronderstelt de “travel” industry daarbij.
Dat laatste vind ik een interessante uitspraak. Als we onze beroepsgroep tot de “early adapters” laten behoren dan geven we onszelf misschien nét teveel eer. Zijn het niet de op dit moment zo verguisde intermedairs die met veel grotere marketingbudgetten de digitale wereld hebben verkend voor ons? Het blijft natuurlijk een beetje wrang om te constateren dat de gemiddelde hotelier minder afweet van hoe zijn gasten te bereiken dan de intermediair. Waarom is een campagne van bijvoorbeeld Travelbird op de Belgische markt zo effectief? Juíst, en daar had Ann gelijk in, zij hebben een groter marketingbudget dat al veel meer digitaal wordt ingezet.
De hotelier blijft toch nog steeds een lichte voorkeur houden voor de papieren advertentie. Ongeacht of nu wel of niet bewezen is dat het bereik en de ROI ervan onvoldoende zijn. Je ziet dit wel veranderen: inmiddels zijn ook vergaderzalen online te boeken, heeft elke keten een online boekingsmogelijkheid direct zichtbaar op de eigen website. Leuk, maar dat is toch de basis? Zijn wij al in staat om te communiceren met onze gasten via een filmpje? Is het denkbaar dat een reserveringsmedewerker via Skype face-to-face contact heeft met de boeker?
Ik denk dat radiostations het perfecte voorbeeld zijn: DJ’s vloggen en de programma’s zijn fimpjes online. Zonder het programma geluisterd te hebben, ik luister namelijk geen 538, blijf ik toch op de hoogte van de dagelijkse beslommeringen van Coen & Sander. Op deze manier bereiken zij hun doelgroep, heel erg makkelijk en direct.
Want zeg nu zelf… Het is toch eigenlijk raar dat in een branche waar het gaat om persoonlijk contact, we nog afstandelijke instrumenten inzetten om onze gast te bereiken.