Overig

De verkenningstocht van de drie V’s

428

Bij het ter perse gaan van deze editie was nog niet bekend welk ontwerp van de vernieuwde Kuip de eindstreep zou halen. In het meinummer van Rijnmond Business zullen wij daar uitgebreid aandacht aan besteden.

Thriller

Dat De Kuip een heilige status heeft, bleek ook vorig jaar toen de diverse betrokkenen elkaar nog net niet naar het leven stonden. Weet u het nog? Rotterdam leek tot op het bot verdeeld over de plannen voor een nieuw Feyenoord-stadion en een daaraan verbonden gemeentelijke garantstelling van 165 miljoen. De social media ontploften en ook de landelijke media mengden zich in het debat. Uiteindelijk maakte een meerderheid in de gemeenteraad een einde aan de thriller: de Nieuwe Kuip legde het loodje.

Wat overeind bleef nadat de voorstanders de wonden hadden gelikt en de tegenstanders uit hun overwinningsroes waren ontwaakt, was dat het mooiste stadion van Nederland  met name in commercieel opzicht niet meer aan de eisen van deze tijd voldoet. Dus hoe nu verder? De belangrijkste les die werd getrokken uit het Nieuwe Kuip-debacle was de noodzaak van een breed draagvlak. Ook en vooral de tot dan toe ‘verwaarloosde’ supporters zouden een aanzienlijke stem in het kapittel moeten hebben.

Wave van euforie

Van drie prominente Rotterdammers, oud-wethouders Hans Vervat (tevens Kuip-commissaris) en Wim van Sluis en oud-Ahoy, oud-Kuip directeur Jos van der Vegt, werd nogal wat gevraagd. Hun opdracht was om de impasse te doorbreken, de stakeholders met de neuzen één kant op te krijgen en om de zeven alternatieve ontwerpen voor een multifunctioneel stadion op hun merites te beoordelen. Het verkennerstrio presenteerde tijdens een persconferentie op 2 april j.l. hun tussentijds, voorlopig advies. De finalisten: het consortium FFC en Stichting Red de Kuip met respectievelijk bouwgiganten BAM en Besix. Hiermee wordt hoe dan ook gekozen voor een ‘vernieuwbouwvariant’; een state-of-the-art stadion op Europees niveau met behoud van de kenmerkende stijl van het Rotterdams icoon.

In een zonovergoten Kuip kijken Van Sluis en Vervat terug op een megaklus die bijna ten einde loopt. Moe, maar voldaan, zoals dat heet. Jos van der Vegt zal zich later bij het gesprek voegen. “Ik voel een wave van euforie”, straalt Hans Vervat. Wim van Sluis: “Met een fantastische ondersteuning van het hele team, er zijn drie man vrijgemaakt door het stadion, zijn we met veel geduld en zorgvuldigheid te werk gegaan. We hebben permanent gewerkt aan draagvlak, met vanaf het begin een vertegenwoordiging van de supporters erbij. Transparant en met open mind hebben we het hele proces opengetrokken. Het was noeste arbeid, maar het is de inspanning dubbel en dwars waard geweest.” Vervat: “Zonder supporters zou de familie incompleet zijn. Dit is trouwens een novum in het betaald voetbal, fans die meepraten in het hoogste gremium, de Stichting Feyenoord.”

Vernieuwbouwvariant

Zoals gezegd is gekozen voor een ‘vernieuwbouwvariant’. “Ja, zelf verzonnen”, lacht van Sluis. “Wat onder andere heeft meegewogen, was verwacht draagvlak, maatschappelijke en politieke haalbaarheid en bouw- en kwaliteitsaspecten. En uiteraard het kostenplaatje: met een bouwprijs van circa 200 miljoen euro is het stadion beter te exploiteren dan met 360 miljoen voor nieuwbouw. Beide plannen leveren het minste risico op voor Feyenoord én voor Rotterdam. Door hergebruik kies je verder voor de meest duurzame oplossing en last but not least betekent het minder overlast voor Feyenoord dan bij volledige nieuwbouw op de huidige locatie.” Tot opluchting van velen kan er tijdens de verbouwing gewoon gevoetbald worden. Vervat: “Met nieuwbouw zou je tijdelijk twee stadions in de lucht moeten houden, tel uit je winst.”

De kritiek dat beide plannen weinig overlaten van de oude Kuip heeft de trojka ook bereikt, maar voor hen is het glas half vol. Vervat: “Sowieso blijft het originele stalen karkas intact. Wat ook blijft en wat een belangrijk deel uitmaakt van de beleving is de ovale vorm. Ook de lichtmasten en diverse stijlelementen blijven bewaard.” Waar De Kuip nu nog wedstrijden van het Nederlands elftal en Champions League-wedstrijden misloopt, zal een high-tech stadion met 70.000 zitplaatsen de KNVB niet onberoerd laten. Van Sluis: “We hebben zelf geen gesprekken gevoerd met de KNVB, maar we laten dat doen. BAM en Besix hebben ook al contact met hen.”

Vreemd vermogen

De verkenners stelden namens Feyenoord een harde eis aan de deelnemers: een schuifdak. Red de Kuip, een tegenstander, ging toch overstag, weliswaar met pijn in het hart. “Voor popconcerten en andere, grootschalige evenementen moét er een dak komen, die extra inkomsten dragen straks bij aan een gezonde exploitatie”, aldus Van Sluis. “Je zult zien dat over pakweg een jaar of tien ieder modern stadion een dak zal hebben.” Daarmee krijgt de ‘gehate’ Amsterdam Arena een serieuze concurrent. Vervat weet het zeker: “Gewoon een simpel rekensommetje; De Kuip is straks by far de grootste. Popsterren die een stadion met gemak zelfs meerdere dagen vol krijgen, spekken door een keuze voor De Kuip hun eigen portemonnee. En die van de stad; de hotels, de horeca en de winkeliers, iédereen wordt er beter van.”

Daar de huidige plannen aanzienlijk goedkoper zijn dan nieuwbouw, is er van de controversiële gemeentelijke garantstelling van 165 miljoen geen sprake meer. Hoewel, de gemeente Rotterdam zal toch over de brug moeten komen: “We vragen geen gemeentegarantie, maar om een bijdrage. Daarbij zetten we in op een participatie in aandelen. Tijdens de aankomende gesprekken met de gemeenteraad gaan we kijken of we in het nieuwe coalitieprogramma een commitment kunnen krijgen”, zegt van Sluis. Voor de extra invulling van het benodigde ‘vreemd vermogen’ wordt een appel gedaan op het bedrijfsleven en de grote schare Feyenoord-fans. “Schrijf maar op met een uitroepteken”, dicteert Van Sluis, “De verkoop is geopend!” Daarmee doelt hij onder andere op 100 skyboxen, 6300 business-seats met diverse prijzen en ‘gewone stoeltjes’, zonder extra faciliteiten. Ook wordt er aangeklopt bij gefortuneerde particulieren, de bestaande aandeelhouders en de ‘Vrienden van Feyenoord, net zolang totdat de pot is gespekt met minimaal 85 miljoen euro.

Leeuwen en beren

Op 30 april hakken de verkenners de knoop door en zullen of bij FFC/BAM of bij Red de KUIP/Besix de champagne-kurken knallen. Het AD spreekt van een ‘zinderende strijd’. De  poll van de krant toonde aan dat 51 procent van de stemmers voor Red de Kuip is en dik 49 procent voor BAM, tevens een vet compliment aan het adres van de trojka. Zelf zijn ze er nog niet uit. “Echt niet”, bezweren ze. “We gaan ons nu concentreren op wie het beste exploitatiemodel biedt. Het is overigens nu al duidelijk dat beide varianten voor Feyenoord net zoveel geld in het laatje brengen als het afgeschoten nieuwbouwplan.”

Op basis van het advies dat de drie V’s zullen uitbrengen, zal de ‘familie’ een besluit nemen over de toekomstige tempel van Feyenoord.

Nog leeuwen en beren op de weg? Accountant Van Sluis, nuchter als altijd: “Tja, we hebben hele mooie plannen, maar ze moeten natuurlijk wel waargemaakt worden. Bomen kunnen altijd omvallen.” De inmiddels gearriveerde Jos van der Vegt wil er eigenlijk niets van weten: “We zijn alles bij elkaar al tien jaar bezig met een nieuw stadion en dit wordt een keer tot uitvoering gebracht!”

www.verkenningstadion.nl