Overig

Denken in mogelijkheden of het ontkennen van problemen?

1601

Denken in mogelijkheden is het opheffen van alle innerlijke blokkades die nieuwe oplossingen in de weg staan. Veel ondernemers denken vanuit een defensieve en behoudende strategie. Deze houding is fnuikend voor het opdoen van inspiratie en het inzetten van creativiteit. Dat is jammer. De ontstane ideeën zijn hierdoor minder krachtig en vernieuwend én de oplossingen zijn minder doordacht en baanbrekend. Het gevolg: “steeds meer problemen”. Er ontstaat geen ruimte om te ontsnappen uit bekrompenheid en de angst voor de gevaren van openheid, hierdoor is er ook geen kans om en in een grotere ‘vijver’ terecht te komen! 

De oorzaak bestrijden

Sommige ondernemers tobben. De zaken gaan niet zoals zij hadden verwacht. Het zit tegen en er komt stagnatie en voor de hand liggend (passief) gedrag. In plaats dat zij strijdbaar en met geloof in eigen kunnen én vanuit de kracht van de organisatie de problemen te lijf gaan, leggen zij zich neer bij de omstandigheden en gaan snel pleisters op de wond plakken. Dan is het ‘bloeden’ tenminste niet zichtbaar en lijkt de oorzaak van de pijn te zijn weggenomen. Niets is minder waar. De wond gaat ontsteken. Het vuil zit er nog in. Het wordt een ‘smerige’ ontstoken stinkende aangelegenheid. Er moet ‘zuurstof’ (meer ruimte) bij komen. De wond moet schoon gemaakt worden en drogen. Er moet genezing plaatsvinden. Er moet verzorgd worden. 

Denken in mogelijkheden is de oorzaak bestrijden en échte oplossingen bedenken. Niets bedekken, maar juist ontdekken.

Alles zelf willen oplossen

Het aan de omgeving –beschermd– blootstellen van de problemen en adequate maatregelen nemen. In alle openheid en zorgzaamheid. En daar gaat het meestal verkeerd. Ondernemers zijn niet graag kleinzerig en willen niet te koop lopen met hun ‘verwondingen’. Ze plakken liever maskerende pleisters op de plek van de pijn dan dat zij ten rade gaan bij een geneesheer. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden en veroorzaken altijd grotere problemen!

Ondernemers verbergen graag hun problemen. Niet de oorzaken wegnemen maar de symptomen bestrijden waardoor extra onvoorziene complicaties zich aandienen. Ze lopen vast met hun zelfgekozen -voor de hand liggende- oplossingen. De omgeving gaat reageren en zij reageren terug.

Pas wanneer er acceptatie is van het probleem ontstaan er mogelijkheden om te werken aan een oplossing. Goed raad is duur, slechte raad onbetaalbaar.

Het gevaar van rondcirkelen

Zonder het beestje bij de juiste naam te noemen geeft de ondernemer wat informatie prijs aan derden. Mondjesmaat en fragmentarisch. De hele waarheid blijft echter verborgen. Dit doet zich met name voor bij tegenvallende resultaten. De ondernemer ontbeert het volledige inzicht, heeft al heel wat gaten met gaten zitten vullen en komt ten einde raad bij zijn adviseur voor hulp. Het is echter vijf voor twaalf. De tijd die dan nog moet worden besteed om een juiste analyse en diagnose te stellen is soms ‘fataal’. Paniek bij de bankier, gedoe met schuldeisers en de kritische crediteuren dreigen met invorderingsmaatregelen. Deze ondernemers zijn vastgelopen door het uitsluitend denken in oude patronen. Ze zijn te lang in hun ‘denkvissenkom’ rondjes blijven zwemmen. 

Openheid van zaken geven werkt bevrijdend. Op deze manier kunnen de oude denkpatronen en gedragingen worden ingewisseld voor ‘nieuw denken’.

Een nieuwe weg inslaan

De ingesleten denkpatronen en ‘oude’ gedragingen zijn niet meer toereikend. Er moet plaats komen voor ‘nieuw denken’ Denken in mogelijkheden is anticiperen en creëren. Het creëren van nieuwe denkrichtingen en het nemen van radicale besluiten. Hier past openheid en transparantie bij. Zich verbergende ondernemers zijn een potentieel gevaar voor zichzelf, hun financiers en andere zakenpartners.  Ze verbergen immers –vanuit angst– hun problemen. Hoe anders kan het zijn? Ik sprak onderlaatst een ondernemer die uitsluitend vanuit een actieve en transparante houding denkt en werkt. Hij is één en al levendigheid en dynamiek. Hij mobiliseert zijn medewerkers als het om planvorming gaat en luistert naar nieuwe frisse ideeën en inzichten van anderen. 

De ondernemer overweegt, taxeert en implementeert. Hij is componist van een mooi muziekstuk. Toegepast ondernemerschap en kiezen voor een grote speelvijver!

Een weg zonder gevaren?

Natuurlijk loopt de ondernemer onderweg schade en verwondingen op, hij verzorgt deze echter op een verstandige wijze. De ondernemer maakt niet dezelfde fout als voorheen. Schoonmaken en langzaam laten genezen. Natuurlijk kan hij niet altijd tegen iedereen en overal ‘open kaart’ spelen. Strategie vraagt ook policy. Hij zorgt echter voor eerlijke informatie, hierdoor is hij betrouwbaar en gunt men hem de ‘credits’ van zijn zakelijke houding. Deze ondernemer is verre van naïef maar hij is wel voorspelbaar, transparant en integer. Natuurlijk lopen ook bij hem soms de financiële zaken anders dan verwacht. Maar hij treedt vroegtijdig in overleg met zijn financiers voorzien van de juiste informatie en doordachte plannen. 

Denken in mogelijkheden is jezelf als ondernemer de ruimte gunnen om met oplossingen te komen. Zo voorkomen deze ondernemers –door te denken in mogelijkheden– problemen!