Géén ellenlange colleges of saaie Powerpoint-presentaties, maar vier jonge, gepassioneerde ondernemers die in tien minuten hun succesverhaal vertelden en daarna de zaal gelegenheid gaven tot het stellen van vragen; dat was de opzet van de masterclass Jong Ondernemen. Deze werd gehouden voorafgaande aan de BOB Barbecue, bij het Van der Valk Hotel Ridderkerk.
Wie er vooraf nog over twijfelde of Rotterdam wel echt een bakermat van talent is, deed dat na afloop zeker niet meer. Onder dagvoorzitterschap van Arko Veefkind, een ervaren Rotterdamse ondernemer, maakten de aanwezigen kennis met talenten uit de meest uiteenlopende vakgebieden. Stijn van Leeuwen, bedenker van Rotterdam Engineering, beet het spits af. Zijn ingenieursbureau richt zich op engineering en ontwikkeling van pijpleidingsystemen. De toegevoegde waarde ligt in de vertaling van technische kennis naar de uitvoering. “Ik ben begonnen bij de gemeente Rotterdam. Ik leerde er veel, maar wilde toch weg. Ik ging werken bij een commercieel ingenieursbureau. Het bedrijf was erg top-down en er werd in hokjes gedacht. Dat beviel mij niet, dus besloot ik weg te gaan. Voor mij was dat het moment om zelf iets te starten. In 2009 was Roelof mijn eerste medewerker. Hij is nu directeur en mede-eigenaar. Mustapha leerde ik kennen als een wat stugge, norse jongen van Marrokaanse afkomst. Hij had de ambitie om het vastgoed in te gaan. Rond 2012 niet zo’n slim idee, als je het mij vraagt. Toch geloofde ik in zijn potentie en nam ik hem aan. Hij heeft me niet teleurgesteld, integendeel. De ontwikkeling die hij heeft meegemaakt is sensationeel. Vandaag de dag zijn er zo’n 50 mensen werkzaam voor Rotterdam Engineering. Die krijgen allemaal vrijheid. Dat gaat gepaard met vertrouwen en eigen verantwoordelijkheid. Dat werkt heel goed. Onze organisatie is platter dan plat. Bij Rotterdam Engineering is iedereen baas over eigen werk. Dat zijn we met passie.” Jolique Moller, oprichter van ilovefashionbloggers.com, was de volgende pitcher. Als dochter van ondernemende ouders in de automotive industrie kreeg zij ondernemen met de paplepel ingegoten. Toch koos zij uiteindelijk niet voor werken in de automotivebranche, maar iets totaal anders. Ilovefashionbloggers.com brengt modebloggers en merken bij elkaar en biedt een platform, met als doel ze naar de top te helpen. De 23-jarige Moller vertegenwoordigt zowel Nederlandse als internationale bloggers. Het gaat inmiddels om een paar duizend influencers. Ze kwam op het idee in Miami, waar ze een tijd woonde. “Daar zag ik hoe fashion bloggers in de lift zaten en grote successen behaalden. De traffic die zij genereerden was enorm en merken haakten daar uiteraard maar wat graag bij aan. Ik wist op dat moment meteen dat ik vanuit Nederland een platform op wilde zetten. Zonder enige kennis van technologie en PHP was dat niet eenvoudig, maar na veel research en medewerking van vakkundige mensen is het gelukt. Ilovefashionbloggers.com ging twee jaar geleden online. Het gaat ontzettend goed. We werken met merken als Mercedes-Benz en Vodafone en organiseren grote evenementen, waaronder in samenwerking met MTV. Dit is een meisjesdroom, maar ik wil snel naar een exit strategie toewerken. Ik hoop binnen enkele jaren met geïnteresseerden om tafel te zitten.” Wat wil zij jongeren als tip meegeven? “Volg je intuïtie en gevoel. Het klinkt wat truttig, maar dat is het beste advies. Doe wat je maximaal leuk vindt, dan ga je haast vanzelf als een malle.”
Van afwasser naar topondernemer
Aziz Yagoub kan dat alleen maar beamen. De horeca-ondernemer zette op zestienjarige leeftijd zijn eerste stappen in die branche. “Ik groeide op in Rotterdam-Zuid, met 9 broers. Op mijn 16de moest ik dus gaan werken. Mijn eerste baan was die van afwasser, bij de Cruise Terminal Rotterdam. Alles om mij heen pakte me direct. Ik wist dat ik in die sector door wilde. Daarom lulde ik me bij verschillende zaken die slecht draaiden naar binnen, op basis van ‘no cure no pay’. Van een broodjeszaak tot een grote discotheek: binnen een paar maanden tot een half jaar deed ik er alles aan om de boel weer op de rit te zetten.” Zo vaak met succes, dat het steeds meer mensen begon op te vallen. “Ik werd steeds meer ingehuurd, ook om evenementen te organiseren. Ik voelde me een dakloze ondernemer. Niet lang daarna ben ik haan samenwerken met ID&T en kwam er iets meer structuur in. We zijn nu ook heel druk met Annabel, het nieuwe poppodium en café in de oude Hollywood Music Hall aan de Schiestraat. Vanaf september gaan we er concerten en evenementen voor maximaal 1500 personen organiseren. De eerste artiesten zijn al geboekt. Waar ik trots op ben, is dat ik als jonge ondernemer de verleiding heb weerstaan om ieder aanbod aan te nemen. Juist door afgewogen keuzes kom je veel verder.” CEO Vilayat William schopte het al ver met TBlox. Zijn organisatie biedt gratis basis ERP bedrijfssoftware die naar wens kan worden aangevuld. TBlox wil de verspilling van schaarse middelen zoals geld, mankracht en materialen tegengaan. “TBlox heeft een digitaal cloud platform gecreëerd die men onder andere kan gebruiken voor administratieve werkzaamheden en facturatie. Het voordeel van dit platform zit mede in het feit dat er een economische gemeenschap word gecreëerd waarin men met elkaar kan werken delen en communiceren in de cloud. Deze aanpak heeft inmiddels geleid tot een wereldwijd partnernetwerk met onder andere Grant Thornton, KPMG, Solvint en GE Healthcare.” TBlox wil samen met deze partners bereiken dat haar gratis software in 2020 de gratis standaard in ERP is. Want groot dromen; dat mag in Rotterdam. Sterker nog; dat moet.