Overig

‘Fiscaliteit is gebaseerd op realiteit’

490

“In de fiscaliteit is alles op realiteit gebaseerd”, dat zei Gerben Maarleveld, belastingadviseur bij DRV Accountants & Adviseurs, tijdens zijn masterclass in het Kasteel van Rhoon over de fiscale zaken omtrent de auto van de zaak gehouden op de Rijnmond BUSINESS Autotestdag 8 april jongstleden. Maarleveld praatte de aanwezige Vrienden van Rijnmond BUSINESS bij over dit onderwerp.

Na het welkomstwoord van Kees van ’t Zelfde, die sprak van ‘een mooie opkomst’ en de primeur van de Autotestdag onder de aandacht bracht: de Peugeot 308 SW die eind mei van dit jaar wordt gepresenteerd, startte Maarleveld met zijn masterclass. “DRV Accountants & Adviseurs heeft elf kantoren in Zuidwest-Nederland waar 400 tot 450 mensen werken. Op onze website (www.drv.nl, MJDS) staat vermeld wat wij allemaal aanbieden”, zo introduceerde de belastingadviseur de organisatie waarvoor hij werkzaam is. “Tegenwoordig wordt er overal gefilmd, tot aan de Efteling toe. Dat betekent dat je niet zomaar een rit kunt maken en die zakelijk kunt wegschrijven. Waar vroeger de jaarrekening ons doel was, is deze nu ons vertrekpunt”, vertelde Maarleveld. De belastingadviseur praatte de aanwezigen bij over algemene ontwikkelingen, BPM, motorrijtuigenbelasting en bijtelling. Zo haalde hij in het kader van de algemene ontwikkelingen een recente uitzending van het televisieprogramma Pauw & Witteman aan waarin een pompstationhouder uit Limburg, een kleine 500 meter bij de Duitse grens vandaan, vertelde dat er nu slechts vier auto’s per dag langskomen. In de zaal werd medelevend gereageerd. Later in de masterclass deelde Maarleveld mee dat sinds de ingang van dit jaar de fiscale regelingen zijn versoberd.

‘BPM een crime’

Over BPM meldde de adviseur dat deze in 2015 hetzelfde moet zijn voor diesel en benzine. “BPM is nog altijd een crime. Nederlandse auto’s zijn zo ontzettend duur. Het bedrag is afhankelijk van de uitstoot. Eind 2013 heeft het Hof van Justitie nog een uitspraak gedaan over de dubbele heffing.” Het uitgangspunt is volgens Maarleveld de registratie in het kentekenregister. Nadat er gesproken werd over het gebruik van buitenlandse kentekens ontstond er rumoer in de zaal, waarop de belastingadviseur reageerde met de uitspraak: “In de fiscaliteit is alles op realiteit gebaseerd”. Later voegde hij daaraan toe: “Daar waar je woont, moet je BPM betalen.”

Bijtelling

“De auto is een melkkoe voor de overheid”, zo stelde Maarleveld over de bijtelling. “Inmiddels werkt de overheid met zeven verschillende percentages. Hoe lager de uitstoot, hoe lager de bijtelling.” Tijdens het bespreken van de motorrijtuigenbelasting benadrukte de adviseur dat het bijhouden van een kilometeradministratie erg belangrijk is. “Je moet iedere rit verantwoorden. Van de begin- tot de eindstand van de kilometerteller, de bestemming van je rit en je moet aangeven of het zakelijk of privé is”, aldus de belastingadviseur. Hierna sloot Kees van ’t Zelfde de masterclass af en herhaalde één van de aan bod gekomen onderwerpen: ‘rijden in een auto met een Pools of Belgisch kenteken biedt voor de BPM geen soelaas’.

‘Kennis opgefrist’

Rob Griekspoor, accountmanager bij Regeer Grootkeukentechniek, verwachtte van de masterclass niet veel op te steken, maar was na afloop toch positief. “Het was een helder verhaal. Heel concreet en bondig.” Steven Corijn van CompanyCure en Business Netwerk Rijnmond vond dat de masterclass hem de mogelijkheid gaf om zijn kennis ‘op te frissen’. John Willemse van Infiniti-dealer VKV Groep zei niets nieuws te hebben gehoord. “Wel heb ik mijn kennis opgefrist, onlangs heb ik dit verhaal ook gehoord.” Joop van Nugteren van Joop Leasing & More noemde de masterclass een ‘goede weergave van de waarheid’. Maaikel Fluks van e4Pro had ‘wat meer tips en trucs verwacht’. Waarop Van Nugteren reageerde met: “Een aap kun je niet leren klimmen”. Ook liet hij weten de overheid ‘onbetrouwbaar’ te vinden. “Ze veranderen de regels terwijl ze nog bezig zijn met uitvoeren”, aldus Van Nugteren. Fluks: “Ik moet dit jaar een keuze maken, leasen of niet.” Volgens Van Nugteren kan hij het beste zijn privéauto blijven gebruiken. Jan Prins van PrinPro meldde dat hij de administratie aan zijn boekhouder overlaat. “Maar ik wil het zelf ook weten”, aldus de ondernemer over zijn aanwezigheid bij de masterclass.