Achteroverleunen is over het algemeen geen eigenschap die past bij ambitieuze personen. Ook bij Fourtop ICT hebben ze niets met het aannemen van een afwachtende houding. Kansen zien én pakken: daar gaat het om. En bovenal moet samenwerken leuk en makkelijk zijn. Dat was de insteek toen het bedrijf 20 jaar geleden werd opgericht en dat is het nog steeds. Dankzij vele tevreden klanten kon Fourtop ICT uitgroeien van traditioneel ICT-bedrijf naar een moderne serviceverlener. Het outsourcen van ICT en garanderen van veiligheid staan binnen het ruime dienstenpakket voorop. Douwe van der Graaf, sales and marketing manager en Jaap van Oord, medeoprichter, vertellen er graag meer over.
Fourtop ICT zag het levenslicht in 1998. Het staat Jaap nog helder voor de geest. “We begonnen met zijn vieren aan dit avontuur: Arjo Middelkoop, Gerhard van der Veen, Klaas Jan Bruinsma en ik. Vandaar ook onze bedrijfsnaam. Arjo en Gerhard hadden al een eigen ICT-bedrijfje en Klaas Jan en ik waren voor een baas werkzaam in die branche. Op een bepaald moment begon het te kriebelen om met elkaar iets op te zetten.” De vrienden werden ook zakenpartners en dat bleek in de praktijk prima te werken. “In het begin was het nog een beetje zoeken naar een eigen koers. We volgden daarbij natuurlijk ook de markt. Er kwam van alles voorbij: het ontwikkelen van software, detachering, telefonie en ga zo maar door. Sinds 2005 raakten we steeds meer gespecialiseerd in het outsourcen van ICT. Hoe dat ontstond? We merkten dat het mkb te veel betaalde voor de ICT die ze kreeg. Grootzakelijk waren er wel mooie systemen voor een redelijke prijs per medewerker verkrijgbaar, maar het mkb was in verhouding flink duurder uit. Dat vonden wij niet kunnen. Daarom kochten wij systemen en spitsten de mogelijkheden toe op het mkb.” Fourtop ICT veroverde als betrouwbare, vakkundige specialist snel de markt. “Met name ook in de Drechtsteden. Dat is onze basis, maar de focus ligt inmiddels op de regio Groot Rotterdam. Logisch ook, want we opereren zelf vanuit Hendrik-Ido-Ambacht.”
Opgetogen klanten als uitgangspunt
Door de jaren heen maakte Fourtop ICT een flinke ontwikkeling door, maar sommige zaken blijven altijd bij het oude. Jaap: “Onze normen en waarden bijvoorbeeld. Bij een recente herijking bleken deze onveranderd. Dat wisten we eigenlijk al, maar werd bevestigd tijdens een strategische sessie met marketingbureau Only The Brave.
voren: opgetogen klanten, verantwoordelijkheid, plezier, professionaliteit en people, planet, profit. Het vormt bij elkaar het DNA van ons bedrijf.” Douwe legt uit hoe Fourtop ICT uiting geeft aan die speerpunten. “Opgetogen klanten zijn het uitgangspunt. Die proberen we te krijgen door ons op te stellen als een professionele partner, waarbij naast expertise ook lol voorop staat. We houden van ons werk en dat stralen we uit. Ik denk dat de medewerkers van Fourtop ICT allemaal net iets harder lopen dan concurrenten. We zijn attent en meedenkend. Dat wordt gewaardeerd. We weten wat er bij onze klanten speelt. Eigenlijk zijn we een extra afdeling van een bedrijf, een verlengstuk.” Communicatie vormt een sleutelwoord bij Fourtop ICT. Niet alleen met klanten, maar ook intern. “We hebben bewust gekozen voor de introductie van flexplekken. Op die manier zijn er letterlijk en figuurlijk geen hokjes. Het is heel verfrissend om een servicedeskmedewerker en een consultant naast elkaar te laten werken. Er ontstaat op die manier meer begrip en kennis over elkaars werkzaamheden. Dat maakt de slagkracht van de organisatie sterker,” legt Douwe uit. Jaap vult aan: “We zijn een ander personeelsbeleid gaan voeren. In samenwerking met het Competentiehuis schreven we voor alle bestaande functies binnen Fourtop ICT de bijbehorende, gewenste competenties uit. Daar kwam een profiel uit, dat werd getoetst aan de persoon die op dat moment de functie vervulde. Het zorgde voor een aantal verschuivingen. Dat was nodig, want we willen dat iedereen zijn talent zo optimaal mogelijk benut. Zit je op de juiste plek, dan zit je lekker in je vel. Dat straal je naar buiten toe uit en vergroot de kans op opgetogen klanten. En dat is wat wij willen.” Medewerkers worden daarnaast continu bijgeschoold. “We hebben inpandig een ruimte waar de verplichte examens voor Microsoft-certificeringen periodiek worden afgenomen. Daarnaast stellen we voor iedere medewerker een jaarplan op. Elk kwartaal evalueren we de opgestelde doelstellingen. Zo zorg je dat prioriteiten prioriteiten blijven en dat er niet wordt afgedwaald van wat echt belangrijk is.”
ICT en veiligheid
Fourtop ICT verwacht niet van het mkb dat zij veel weet over ICT en veiligheid. Douwe: “Over het algemeen zijn ondernemers druk met ondernemen. Ze hechten belang aan een goede inrichting van ICT en veiligheid, maar hebben er zelf over het algemeen weinig kaas van gegeten. Ik merk wel dat de telefoon bij ons vaker gaat nadat een cybercrime-incident de pers heeft gehaald. Dan willen bedrijven weten hoe het eigenlijk zit met hun eigen veiligheid. Daarnaast riep de invoering van de AVG ook veel vragen op. Deze vervangt sinds eind mei de Wet Bescherming Persoonsgegevens. ‘Wat moet ik doen om mijn website te laten voldoen aan de AVG?’ vroegen ondernemers zich af. Het stelt hogere eisen aan organisaties op het gebied van databescherming. Wij ondersteunen daar graag in. Een duidelijke privacyverklaring, technische veiligheidsmaatregelen, webformulieren controleren op overbodige persoonsgegevens, verwerkersovereenkomsten afsluiten met derde partijen: er valt genoeg te adviseren over acties die ondernomen kunnen worden.” Jaap: “Het woord is niet opgenomen in de Dikke van Dale, maar ontzorgen komt het dichtst in de buurt bij waar wij continu mee bezig zijn. We pakken ondernemers bij de hand, bepalen een passende koers, leggen uit over veiligheid en ICT en gaan graag een langdurige samenwerking aan.” Er is vertrouwen in eigen kunnen. “Wij bieden onze klanten maandabonnementen. Dat is vrij uniek in onze branche. Maar wij vinden: als je niet tevreden bent, moet je weg kunnen gaan. Daarom zijn al onze diensten per maand af te nemen. Je zou kunnen zeggen: dat maakt je als organisatie kwetsbaar. Misschien is dat zo, maar niet als je 100 procent overtuigd bent van de eigen kennis, kunde en dienstverlening.”
De klant krijgt precies wat hij nodig heeft
Over dat laatste gesproken: klanten kunnen voor van alles terecht bij Fourtop ICT. Cloud, ICT-security, dagelijkse helpdesk, kantoorautomatisering, telefonie- en printoplossingen: Fourtop ICT heeft altijd een passende oplossing. Op de vernieuwde website fourtop.nl, waarop ook de nieuwe huisstijl en het nieuwe logo zijn te bewonderen die naar aanleiding van het 20-jarig bestaan werden doorgevoerd, valt daar alles over te lezen. “Bij Fourtop ICT werken inmiddels 23 mensen. We hebben veel kennis van zaken, maar pretenderen niet alles alleen te kunnen. Daarom werken we op deelgebieden succesvol samen met partners als VitrumNet en ESET. Zo krijgt de klant altijd precies wat hij nodig heeft,” aldus Jaap. Want organisaties efficiënter, plezieriger, zorgelozer en kostenbesparender laten werken is te allen tijde het uitgangspunt. Douwe vult aan: “Fourtop ICT zorgt voor een goede nachtrust. We houden maandelijks duizenden risico’s buiten de deur. Ondernemers kunnen op ons vertrouwen. Dat geeft een gerust gevoel.” Om daartoe in staat te zijn, blijft Fourtop ICT scherp. Oók op directieniveau. Jaap: “Wij zijn als directie met businesscoach Barend de Zoete aan de slag gegaan. We plannen regelmatig sessies met hem in, waarin onderwerpen die om aanscherping vragen worden aangepakt. Dat helpt ons bij doorontwikkeling op allerlei gebieden richting de toekomst.” Hoe ziet Jaap die toekomst voor zich? “Recruitment neemt ook weer een vlucht. De vraag naar goed ICT-personeel is groot. Daar spelen wij op in. Zo breidden wij onze IT-detachering uit met screening, werving en selectie. Samen met het Competentiehuis kunnen wij zorgen voor een tijdelijke of vaste medewerker die goed past bij de klant. Of het gat tussen vraag naar capabele vakmensen en het beperkte aanbod nog te dichten is? Dat zou best kunnen. Het is ook een conjunctuurgevoelig iets. Pieken en dalen in vraag en aanbod zijn daar onlosmakelijk mee verbonden. Daarnaast is iedereen anno 2018 zo goed als volledig afhankelijk geworden van ICT. Daardoor is de vraag naar ICT-vaklui nu ook flink gegroeid. Het besef is er. Als onderwijs en bedrijfsleven de krachten nog beter weten te bundelen, zie ik het niet heel negatief in.”