Overig

Geef me uw man maar!

659

In vroeger tijden hielden schippersvrouwen zich bezig met de kinderen en het huishouden aan boord. Inmiddels kan er gesproken worden over vrouwelijke schippers, want ze delen de beslissingen over het aannemen van ladingen en laten de politiek hun aanwezigheid voelen.

Vrouwen in de Binnenvaart in Actie (Vibia) is opgericht in maart 2014 door Diana Hulzebos en Marina de Waardt, allebei vrouwelijke schippers. Het doel van de organisatie is tweeledig: meer in contact komen met elkaar en de schippersvrouwen leuke kortingen bezorgen, maar ze delen bijvoorbeeld ook zorgen over het ligplaatsenbeleid. De havenmeesters die nog steeds tegen vrouwelijke schippers zeggen: “Geef mij uw man maar even”, moeten ook oppassen. Vibia toont de zichtbaarheid van vrouwen aan boord die hun mannetje staan.

Stel dat er regels komen over de afmeting van uw bed, en dat er bij u thuis een controleur komt om dit te handhaven, letterlijk met de centimeter in de hand. Dit is dus de realiteit voor binnenvaartschippers. De Rotterdamse vrouwelijke schipper Jessica van den Akker, door haar collega’s omschreven als ‘een kanjer’, vertelt er alles over op de stand van Vibia tijdens Mosselen aan de Maas.

“Mijn man en ik zijn allebei schipperskinderen, en sinds 2007 varen we voor onszelf. In die tijd zijn de tarieven voor het vervoeren van ladingen met ongeveer de helft gedaald, maar onze vaste lasten uiteraard niet. Het is heel hard werken voor weinig. We hebben ook van doen met allerlei regels. Zo moet een bed aan boord twee meter lang zijn, en de breedte per persoon 90 centimeter. Nu heb ik een goed huwelijk, dus ik vind het echt niet erg om stijf tegen mijn man aan te liggen. Voor de personeelshut kan ik bepaalde regels nog begrijpen, maar in je privégedeelte? Vooral schippers met wat kleinere schepen zijn moeten verplicht verbouwingen. Daar komt ook bij dat de controleurs met twee maten meten. De één heeft meer coulance dan de ander.”

Vibia maakt zich ook zorgen over de nieuwe afvaltarieven. Dit heeft niets met bedrijfsafval te maken, maar aan boord van een schip, waar deels gewoond wordt, is sprake van huisafval. “Door heel Nederland stonden 95 containers waarin schippers gratis hun huisvuil kwijt konden. Nu zijn er 25 containers over en daarvoor moet betaald worden. Het bedrag kan oplopen tot enige duizenden euro’s, terwijl 90% van de schippers ook een huis aan de wal hebben waarvoor ze afvalstoffenheffing betalen. We worden dubbel gepakt”, stellen de dames vast. “En dan is er nu ook de gasolie toeslag bovenop de gasolieprijs. Schippers zijn geen financiële melkkoetjes, precies de reden waarom wij van ons laten horen.”

Vibia heeft al handtekeningen tegen het nieuwe afvalsysteem aangeboden aan de Tweede Kamer. Verder heeft Vibia een verjaardagskalender gemaakt, waarvan de opbrengst bestemd is het Steunpunt Binnenvaart, een dagje zeilen voor de jeugd en het veraangenamen van het sociale leven van vrouwelijke schippers.

www.vibinactie.nl