Overig

Grip op kosten, tevreden medewerkers en duurzaam

559

Mobiele werknemers: het is u heel wat waard, maar het vergt nogal wat van uw organisatie.  Leaseconstructies, OV-abonnementen, kilometervergoedingen, fietsregelingen, deelauto’s én de hele administratieve en financiële afhandeling ervan. En aan het eind van de maand is het altijd weer een verrassing wat de werkelijke kosten zijn. Dat kan ook anders!

U komt werknemers die zelf willen bepalen welk vervoermiddel ze gebruiken graag tegemoet. Maar u wilt ook dat kilometers automatisch worden geregistreerd en verrekend. Inzicht op de mobiliteitskosten, zowel voor uzelf als voor de medewerker. Geen gedoe met administratie. En dat terwijl u grip houdt op de kosten en uw duurzaam reizende werknemer geld verdient. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar dat is exact wat het Alphabet Mobiliteitsbudget u biedt.

Moderne mobiliteitsregeling

‘Het Nieuwe Werken vraagt een andere, flexibele aanpak van organisaties,’ vertelt Anne Brons, directeur Marketing & Business Development van Alphabet. ‘Die hang naar flexibiliteit merk je ook bij medewerkers. Zij willen niet langer vastzitten aan één vervoermiddel, maar zelf keuzes maken: elke dag opnieuw. Het is belangrijk daar op in te spelen, om zo een aantrekkelijke werkgever ze zijn. Transparantie en duurzaamheid zijn daarbij van wezenlijk belang.’

‘Als leasebedrijf zagen we onze klanten worstelen met alle losse elementen van de mobiliteitsketen die worden aangeboden,‘ mengt Ivo Lissone, directeur Sales, zich in het gesprek. ‘Dat zijn we gaan onderzoeken. Na veel gesprekken met klanten hebben Anne en ik de handen ineen geslagen en één moderne mobiliteitsregeling ontwikkeld: een echte totaaloplossing. We stellen samen met de klant een mobiliteitsbeleid op, begeleiden de implementatie van het Mobiliteitsbudget en nemen administratieve zorg uit handen.’

Mobiliteitsbudget in de praktijk

Het enthousiasme van beide mannen werkt aanstekelijk, maar hoe werkt dat budget in de praktijk? Brons: ‘Medewerkers ontvangen een eigen Mobiliteitsbudget, in de vorm van een vaste en variabele (kilometer)vergoeding. De hoogte is afhankelijk van hun functie. Door systemen te plaatsen in zowel zakelijke als privéauto’s worden de kilometermeters automatisch geregistreerd. Wordt er schade gereden of verbruikt een berijder te veel brandstof? Dan gaat dat van het budget af. Je legt de verantwoordelijkheid dus bij de mensen zelf neer.’ Maar ook het openbaar vervoer, de taxi en de parkeermeter worden via het budget verrekend. Alle data verschijnen volledig geautomatiseerd online en zijn zowel voor de werkgever als de werknemer inzichtelijk. ‘Het spreek voor zich dat de kosten voor een grote auto hoger zijn dan voor een kleine’, aldus Lissone. ‘Maar door ook het OV aantrekkelijker te prijzen dan de auto en de fiets in het systeem op te nemen, stimuleer je medewerkers die opties serieus te overwegen. Het Mobiliteitsbudget is namelijk van hen: houden ze aan het eind van de maand geld over, dan wordt dat -eveneens automatisch- bij hun salaris opgeteld. Dat is een mooie stimulans voor duurzaam gedrag én een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde. Maken ze andere keuzes, zoals bovenmatig veel privékilometers, dan moeten ze wellicht bijbetalen.’ Voor de werkgever behoren financiële tegenvallers op dit vlak voortaan tot het verleden: de hoogte van het Mobiliteitsbudget ligt vast en is daarmee afgetopt.

Flexibele totaaloplossing

Met het Alphabet Mobiliteitsbudget hebt u dus grip op kosten, tevreden medewerkers én levert u een zichtbare bijdrage aan duurzaamheid. Waar u de nadruk ook legt: het Mobiliteitsbudget is voor elke insteek een uitstekende oplossing.