Overig

Handelsbanken succesvol dankzij eigenheid

1103

Het openen van steeds meer lokale kantoren volgens het celdelingsprincipe, een sterk decentrale organisatie en geen verkooptargets, bonussen of callcenters: het moge duidelijk zijn dat de werkwijze van Handelsbanken niet te vergelijken is met die van de Nederlandse grootbanken. Wim Tieleman, kantoordirecteur Rijnmond Zuid, en Peter Bot, kantoordirecteur Rotterdam, vertellen meer over de filosofie en het dienstenpakket.

Dat Handelsbanken nog geen bekende speler is, ondervinden beide directeuren regelmatig. ‘Ik had nog nooit van jullie gehoord’ is meer dan eens de openingszin wanneer iemand voor een kennismaking langskomt op kantoor. Erg vinden Tieleman en Bot dat niet. Mond-tot-mondreclame doet zijn werk en uitleg geven over de visie van Handelsbanken is een kleine moeite. “Handelsbanken bestaat al sinds 1871 en vindt zijn oorsprong in Zweden. Het is daar het langste beursgenoteerde bedrijf van het land en behoort door haar uitstekende kapitaalspositie en lage risicoprofiel tot de meest solide banken van Europa. Door de jaren heen zijn ook het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Finland, Noorwegen en Nederland tot de thuismarkt van Handelsbanken gaan behoren. In Nederland werd bijna 15 jaar geleden voet aan de grond gezet. In het bankwezen is dat niets, dus ik begrijp dat we nog niet heel bekend zijn,” zegt Bot. Inmiddels heeft Handelsbanken in Nederland ruim 25 kantoren en meer dan 200 medewerkers. Nog steeds peanuts in vergelijking met de grootbanken, maar de sterke groei geeft aan dat er duidelijk behoefte is aan een ander geluid binnen de bankensector. Want standaard, zo kan Handelsbanken zeker niet worden genoemd. “De meeste beslissingen worden van a tot z op kantoor genomen. Het kantoor is de bank. Er werken op iedere vestiging maximaal ongeveer 10 personen. Dat zorgt voor korte lijnen en komt de efficiëntie en oplossingsgerichtheid ten goede. Groeien we hard, dan gaan we op zoek naar een locatie in de buurt en openen we daar een nieuw kantoor. Grote vestigingen passen niet bij ons. Dan verliezen we onze kracht: decentraal werken en daardoor het lokale werkgebied goed kennen. Groei is positief, maar we gaan daarmee om op een manier die bij ons past. Een accountmanager zal bij Handelsbanken nooit 100 klanten hebben. Dan worden het nummers, in plaats van relaties,” aldus Tieleman.

Geen onverantwoorde risico’s nemen

Handelsbanken heeft zowel ondernemers, van MKB tot aan multinationals, als particulieren veel te bieden. Het valt Tieleman wel op dat in de regio Rijnmond bovengemiddeld veel ondernemers klant zijn. Of het nu particulier is of zakelijk: bij een financiering verschaft Handelsbanken altijd snel duidelijkheid. “Daarbij is ‘nee’ ook een antwoord. We nemen geen onverantwoorde risico’s en gaan voorzichtig te werk. Dat is misschien ook een beetje onze Zweedse inslag. We gaan alleen in zee met financieel gezonde bedrijven en vermogende particulieren die ons een goed perspectief kunnen voorschotelen. Bij twijfel kiezen we ervoor niet te financieren. Of we er in zulke gevallen voor kiezen om financieringsvraagstukken samen met andere partijen in te vullen? Uiteraard nemen we deel in clubdeals en syndicaten bij de hele grote financieringen, maar los daarvan doen we niet aan stapelen. We houden alles graag in eigen hand. Zo kunnen we bedrijven bijvoorbeeld internationale financierings- en cashmanagementoplossingen bieden via ons internationale kantorennetwerk.” Naast goed afgewogen (vastgoed)financieringen, regulier betalingsverkeer en treasury is trade finance ook iets waar Handelsbanken zich in heeft gespecialiseerd. Bot: “Binnen die tak worden internationale ondernemingen ondersteund bij het in kaart brengen van leveringscondities en betalingsrisico’s. Door inzet van de juiste betaalinstrumenten zijn de risico’s flink te beperken. Daarnaast heeft Handelsbanken eerder dit jaar Optimix Vermogensbeheer overgenomen, wat ook een uitbreiding van het producten- en dienstenpakket betekende.”

Niet de grootste, wel de meest tevreden klanten

Dat de aanpak van Handelsbanken wordt gewaardeerd blijkt naast de opening van steeds meer lokale kantoren ook uit het feit dat Handelsbanken voor het vierde jaar op rij is uitgeroepen tot meest klantvriendelijke bank van Nederland. Dit blijkt uit onderzoek onder particuliere en zakelijke klanten van alle banken in Nederland, uitgevoerd door een onafhankelijk, internationaal marktonderzoeksbureau. Tieleman: “Klanten, zeker ook ondernemers, willen snel schakelen en hechten daarnaast waarde aan duidelijk en deskundig advies. Dat is precies wat wij te bieden hebben. Onze medewerkers hebben in de regel vele vlieguren opgedaan bij andere banken. Dat geldt ook voor Peter en mijzelf. Ondanks dat de werkwijze van Handelsbanken vrijwel het tegenovergestelde is van de ‘traditionele’ banken, is zo’n achtergrond toch nuttig.” Bot vult aan: “Wie bij Handelsbanken werkt, heeft veel bevoegdheden. Kennis wordt op alle fronten benut. Verschuilen en afschuiven is er niet bij. Een hele verantwoordelijkheid, maar dat is juist zo mooi.” Met die relatief kleine club mensen wordt Handelsbanken stukje bij beetje minder onbekend. Bot: “Het was een dynamisch jaar, waarin we veel stappen vooruit hebben gezet. We zijn als relatief jonge bank in Nederland natuurlijk nog steeds aan het bouwen. Er zijn nog genoeg wensen en ideeën. Het is echter niet onze ambitie om de grootste bank van Nederland te worden. Handelsbanken wil de bank zijn met de meest tevreden klanten.”