Overig

Helmink Communicatie Groep

888

‘Ik ben trots op de reputatie die Helmink Communicatie Groep door de jaren heen heeft opgebouwd’

Toen Micha Helmink ruim een decennium geleden zijn businessplan voor Helmink Communicatie Groep schreef, had dat als titel ‘iedereen bereikbaar op één telefoonnummer’. Het was voortschrijdend inzicht, want de integratie van vast-mobiel oplossingen nam sindsdien een enorme vlucht op de Nederlandse markt. “Techniek is een evolutie die gewoon doorgaat. Dat is het uitganspunt geweest om een bedrijf in de eindmarkt te starten,” verklaart Helmink. De directeur blikt terug op 10 jaar met vallen en opstaan en kijkt vooruit naar de toekomst, die volop kansen biedt.

Dé gesprekpartner voor alle zakelijke vaste- en mobiele telecommunicatie vraagstukken; zo is Helmink Communicatie Groep te typeren. Het full service telecombedrijf is opgedeeld in twee business units. Het team Telecom Zakelijk adviseert, verkoopt en levert service op mobiele telefonie abonnementen en toestellen, terwijl het team van Managed- & IP Solutions gericht is op verkoop, installatie en onderhoud van Hosted IP telefoniesystemen en spraak- en dataverbindingen. Helmink begon in 2005 in Hardinxveld-Giessendam, in zijn eentje. “Ik geloofde in Voice over IP en zag welke ontwikkelingen er gaande waren in de Verenigde Staten. Daar heb ik op ingespeeld. Het duurde niet lang voordat ik de eerste medewerkers kon aannemen. Toen Helmink Communicatie Groep 5 jaar bestond, zijn we verhuisd naar Ridderkerk. Het was mijn wens om centraler in ons werkgebied te zitten. Wij opereren voornamelijk in het Rijnmondgebied en de Drechtsteden, dus geografisch gezien is het dan prettig en handig om Ridderkerk als uitvalsbasis te hebben.” Terwijl de dozen werden ingepakt voor de verhuizing, brak tegelijkertijd in alle hevigheid de crisis uit. “We zijn toen in eerste instantie anticyclisch doorgegaan. Tegen de stroom in hard vooruit; dat was het motto. Op een gegeven moment hadden we 32 medewerkers. Rond 2012 brak echter de lastigste fase voor het bedrijf aan. Ik nam afscheid van mijn compagnon en middels een reorganisatie werd Helmink Communicatie Groep toekomstklaar gemaakt. Soms moet je één stap terug doen om er vervolgens twee vooruit te kunnen zetten. Ook dat hoort bij het ondernemerschap.” De focus kwam meer te liggen op nieuwe IP-technieken en clouddiensten. “Wij waren één van de eerste telecomleveranciers van Nederland met aandacht voor en kennis over cloudtelefonie. Dat leverde meteen een technische voorsprong op ten opzichte van onze concurrenten. Die hebben we nog steeds.”

Optimaal integreren van telecomdiensten

Waar klanten van Helmink Commicatie Groep vroeger vooral gericht waren op kostenbesparing, staat het optimaal integreren van telecomdiensten binnen de bedrijfsvoering de laatste tijd steeds vaker centraal. “Daarmee zijn wij steeds minder een handelsbedrijf en steeds meer een dienstverlener geworden. Organisaties hebben vaker behoefte aan een vakkundige sparringpartner die vragen over veiligheid, verbetering van processen en redundante uitvoering kan beantwoorden en regelen. Daar zijn wij goed in. De techniek is een faciliterende dienst in plaats van het leidend voorwerp. Op die verschuiving spelen wij in. Als onafhankelijke partij zijn wij toppartner van KPN, Telfort, Vodafone en T-Mobile. Door die veelzijdigheid zijn wij in staat om al onze klanten, onafhankelijk van hun keuze voor een netwerk, optimaal te bedienen met de hoogste mate van service en kennis.”  Zien ondernemers door de bomen het bos nog, vanwege de vele mogelijkheden? “Het is de taak van Helmink Communicatie Groep om altijd advies op maat te geven. Daarom verplaatsen we ons in de businesscase van de ondernemer. ‘Waar lig je ’s nachts over wakker?’ en ‘Waar droom je van’?’ zijn daarbij twee essentiële vragen. Zodra we daar een antwoord op hebben, wordt er voor ons al veel duidelijk. Omdat we niet werken met vastgestelde producten die door een marketeer zijn bedacht, zijn wij veel flexibeler. Bij ons krijgen klanten echt precies wat ze nodig hebben. Alles is maatwerk. Vergelijk het maar met het cafetariamodel; een systeem waarbij werknemers hun arbeidsvoorwaardenpakket zelf kunnen samenstellen. Die buigzaamheid hebben wij ook.” Maar wie denkt dat Helmink Communicatie Groep ook dé partij is om bij aan te kloppen om puinhopen die door andere partijen gecreëerd zijn op te lossen, heeft het mis. “Daar zijn we niet happig op. We kiezen er op dit moment bewust voor om alleen zaken te doen met organisaties die al eerste- of tweedelijns bekend zijn met onze meerwaarde. Denk dan aan al bestaande klanten die willen uitbreiden of aan bedrijven die via-via van ons gehoord hebben. Aan acquisitie doen we bewust niet.”

Inrichten van een complexe omgeving

Helmink Communicatie Groep is veelzijdig, maar kan met name veel betekenen voor het MKB, en dan met name bedrijven met meerdere vestigingen. “Data en spraak koppelen via hoogstaande verbindingen is één van onze specialiteiten. Op dat gebied valt binnen veel organisaties nog heel wat te winnen. Ook wanneer het gaat om de inrichting van een complexe omgeving, komt ons onderscheidend vermogen om de hoek kijken. Een goed voorbeeld daarvan is de opdracht die we binnenhaalden bij Feyenoord. Wij zijn sinds vorig jaar officieel supplier van zowel de club als het stadion. De overeenkomst bestaat uit een vijfjarig contract voor het verzorgen en onderhouden van alle vaste- en mobiele communicatiediensten. Hiermee verloopt de bedrijfstelefonie via een gecontroleerd datacenter waarmee alle locaties, zoals fanshop, kantoren en fysioruimtes, centraal geïntegreerd zijn. Voordat het plan kon worden uitgevoerd, is er heel wat getekend, gerekend en vergaderd. Er waren flink wat hobbels, zoals de infrastructuur. Die was er zwaar verouderd. Toen De Kuip in 1994 werd gerenoveerd is er in sneltreinvaart wat bekabeling ingegooid. Dat voldeed al lang niet meer, dus hebben we nieuwe glasvezelringen moeten maken met switches, routers en bedrading. We hebben heel wat werk verzet voordat het eerste telefoontje in de nieuwe omgeving kon binnenkomen. Maar het resultaat mag er zijn en daar zijn we binnen het bedrijf allemaal enorm trots op.”

Veilig en betrouwbaar werken vanuit de cloud

Dat is Helmink ook op de reputatie die Helmink Communicatie Groep door de jaren heen heeft opgebouwd. “Wij staan bekend als een partij die toegevoegde waarde levert binnen het bedrijfsproces van klanten. Naast het leveren en onderhouden van vaste en mobiele verbindingen gaat het dan ook om hard- en software en het optimaliseren van contractbeheer. Alle door ons geleverde verbindingen monitoren wij 24 uur per dag in ons eigen Network Operation Center. Veilig en betrouwbaar werken vanuit de cloud is een vanzelfsprekendheid. Op alle gebieden leveren wij immers A-kwaliteit. Met klanten wordt altijd een risicoanalyse gemaakt als het gaat om extra beveiliging. Wat wil je beveiligen en hoe? Kost het jou 100 euro wanneer jouw bedrijf drie uur telefonisch niet bereikbaar bent? Dan zou ik het zeer geringe risico dat het een keer kan gebeuren, gewoon nemen. Maar word je in zo’n geval voor 100.000 euro gedupeerd? Dan is extra beveiliging natuurlijk wel aan te raden. Gebruik je gezond verstand en laat angst niet regeren; dat is wat wij ondernemers willen meegeven. Ook dit is weer maatwerk.” Met de wind weer in de zeilen is het de ambitie van Helmink om zijn bedrijf de komende 5 jaar gestructureerd te laten groeien, zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit. “Daarbij willen we nog meer een businesspartner voor onze klanten worden. Dat proces is al ingezet en zal in de nabije toekomst vrij natuurlijk verlopen, verwacht ik. De markt verandert en wij gaan daar in mee. Organisaties willen nu vooral dat hun telecommunicatie beter wordt en focussen niet alleen op het goedkoper maken. Verder zullen de detacherings- en retailbranche onze speciale aandacht houden. Ons dienstenpakket is die sectoren op het lijf geschreven, dus die klantportefeuille hopen we uit te breiden. Door de jaren heen hebben wij ons steeds verder weten te specialiseren binnen ons vakgebied. Door de toenemende vraag naar een one–stop – shop vanuit onze klanten ook op het gebied van netwerk- en werkplek beheer, sluit ik een samenwerking met een IT partner, in welke vorm dan ook, voor de toekomst niet uit.”