Overig

Het glas halfvol of halfleeg?

662

Normaliter ben ik een type bij wie ”het glas altijd halfvol is’. Maar dit jaar is dat anders. Waar ik mij zorgen over maak? Over de mindsetting van menig consument.

Afgelopen week had ik een confronterend gesprek met een goede klant van mij. Ik heb hen letterlijk de vraag gesteld: Willen jullie werkelijk veranderen of blijven jullie op de oude voet doorgaan? Hun levensstijl is overigens tekenend voor de meeste mensen.

Voor de schuldencrisis stegen de huizenprijzen tot in de hemel, werd over het pensioen verder niet nagedacht (dat was toch iets voor later?) en konden de koersen van aandelen alleen maar stijgen. Menig consument heeft een voorschot op de papieren winst van zijn vermogen in de toekomst genomen. Winst die door de malaise op de huizenmarkt, perikelen in de pensioenwereld en onrust op de financiële markten langzamerhand is verdampt. Bij een aantal huishoudens zien wij zelfs al dat zij met flinke verliezen worden geconfronteerd.

‘Vroeger was alles beter’ zul je uit mijn mond niet snel horen. Maar één ding was in ieder geval beter! Als je vroeger iets wilde hebben, spaarde je er voor. Het afgelopen decennium zijn we er aan gewend geraakt dat wij eerst kopen en later wel zien of we het ook kunnen betalen. Het wordt tijd dat we daar verandering in brengen.

Een oud Hollands spreekwoord luidt ’tering naar de nering zetten. Wij helpen consumenten nu vooral hun uitgaven naar beneden te brengen en eerst hun schulden af te bouwen. Verrassend genoeg lukt dat soms eenvoudiger dan je denkt. Vaste kosten kunnen omlaag door beter in te kopen en overbodige zaken de deur uit te doen. Maar ook nadenken over wat echt belangrijk is en gelukkig maakt! Geluk zit niet uiterlijkheden en steeds meer of groter. Geluk zit in de dingen die we dagelijks tot onze beschikking hebben maar niet altijd willen zien.

De meeste ondernemers hebben deze exercitie al eerder gedaan. Nu is de consument aan zet, want anders is het glas straks helemaal leeg!

Voor vragen, reacties of wijze raad naar aanleiding van deze column kunt u een e-mail sturen aan info@finetuning.nl ter attentie van Iris Brik.

– Iris Brik