Overig

‘Het moet blijven rijden’

675

Het woord dat waarschijnlijk het meeste viel tijdens de bijeenkomst Bereikbare Drechtsteden was ‘samen’. Rijkwaterstaat staat voor de grootste onderhoudsgave ooit. In onze regio staan de komende 10 jaar alleen al 19 megaprojecten op de rol. Dat er verkeershinder ontstaat, is onontkoombaar. Met elkaar is het echter zaak die zoveel mogelijk te beperken. Op de bijeenkomst Bereikbare Drechtsteden kwamen overheid en bedrijfsleven bij elkaar om toekomstige knelpunten in kaart te brengen en voor te sorteren op mogelijke, gezamenlijke oplossingen.

Hoe stimuleer je als werkgever fietsen van en naar het werk? Welke problemen ontstaan er voor organisaties op het moment dat de N3 wordt gerenoveerd? Waarover word je graag geïnformeerd voorafgaande aan gepland onderhoud? Welke gedragsveranderingen en middelen zijn nodig om de bereikbaarheid zo goed als het gaat te waarborgen tijdens de grote wegwerkzaamheden? Het is een greep uit de vragen die tijdens de bijeenkomst werden opgeworpen. Gezien de goedgevulde zaal zagen velen het belang van het ‘samen doen’. En laat dat besef nu net de eerste belangrijke stap zijn. Het verjongen, vernieuwen en verduurzamen van de infrastructuur in de regio gaat namelijk al snel beginnen. “Het begint met de A16/N3. De werkzaamheden daarvoor zijn gestart en lopen tot juni 2020,” aldus Roger Demkes, namens Rijkswaterstaat.  “De planning voor alle projecten is overigens enigszins flexibel. Dat heeft te maken met keuzes die nog gemaakt gaan worden over de aanpak van de verschillende projecten. Aan de hand daarvan wordt de fasering bepaald. Hoe dan ook: wij willen uitdagen en inspireren om de situatie op de weg het komende decennium zo aangenaam mogelijk houden. Dat kan alleen als overheid en het bedrijfsleven er samen de schouders onder zetten. Het thema van de bijeenkomst is ‘samen’. Er staat veel op de rol. Op de lange termijn levert dat voordeel op, maar tijdens de werkzaamheden niet. Door slimme samenwerkingen en oplossingen kunnen we het met elkaar allemaal wel minder pijnlijk maken. Laat dat de inzet zijn.”

Einde aan ‘Efteling-ervaring’

Het groot onderhoud van de N3 kwam ook aan bod. De ‘Efteling-ervaring’ die reizigers ervaren, wordt daarmee verleden tijd. Vanaf het tweede kwartaal 2020 tot naar verwachting eind 2021 wordt de gehele N3 tussen de A15 en de A16 grondig aangepakt. Er komt een nieuwe fundering en nieuw asfalt. Daarnaast wordt ook het onderhoud aan de viaducten en geluidsschermen uitgevoerd en worden de bewegwijzering en openbare verlichting vervangen, net als het beweegbare deel van de Wantijbrug. Bij de uitvoering is daarnaast speciale aandacht en ruimte voor duurzaamheid en innovatie, onder meer in de vorm van ledverlichting en zonnepanelen. Tijdens de werkzaamheden neemt de wegcapaciteit af. Er moet dus minder verkeer op de N3 gaan rijden. Uit onderzoek blijkt dat 37 procent van het verkeer over de N3 ‘lokaal verkeer’ is, veelal van de ene wijk naar de andere. De fiets zou in veel gevallen een goed alternatief zijn.

Oplossingen kopiëren

Anna Schouten van het mobiliteitspatform Samen Bereikbaar legde de aanwezigen verschillende mobiliteitsvragen voor. Via invoer middels de telefoon werden de antwoorden getoond op het scherm. Op de vraag welke maatregelen potentie hebben om auto’s te weren van de N3, werden meer waterbussen, thuiswerken, andere werktijden invoeren en meer op de fiets naar het werk gaan als meeste genoemd. “We zijn gewoontedieren. Mensen gaan pas iets veranderen als een huidige situatie echt pijn doet of als ze gelukkig worden van een alternatief. Om onze bereikbaarheid zo goed mogelijk te waarborgen tijdens de werkzaamheden, zijn naast gedragsverandering ook middelen nodig. Organisaties kunnen oplossingen veel vaker van elkaar kopiëren. Graag zelfs! Ken je een werkgever met een geweldig fietsbeleid dat spitsmijdingen tot stand brengt? Volg dan dat voorbeeld. We hoeven niet allemaal het wiel opnieuw uit te vinden.”

Alliantie vormen

Bart Keunen van Rijkswaterstaat benadrukte tot slot nog het belang van het in stand houden van de bereikbaarheid. “Samen moeten we een eenduidige doelstelling afspreken. Daar hoeft niemand de baas voor te zijn. Als we met elkaar de handen ineenslaan en over onze schaduw heen durven stappen, komen we een heel eind. We kunnen een voorbeeld nemen aan de Rotterdamse Maastunnel Alliantie, waarin partners samenwerkten om medewerkers, bezoekers en leveranciers goed te informeren over de afsluiting. Wellicht hebben wij hier over een tijdje wel een N3 Alliantie of Drechtsteden Alliantie.” Cees Vingerling, die met Vingerling & Partners de samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs bevordert, was betrokken bij de Maastunnel Alliantie. Hij bracht de harde feiten. “In totaal hebben de 77 Maastunnel Alliantiepartners circa 6,75 miljoen bezoekers per jaar en zo’n 27.500 werknemers in dienst. Voor de grootste werkgevers in de buurt van de Maastunnel, zoals het Erasmus MC, was een belangrijke rol weggelegd. Bezoekers, werknemers en leveranciers werden voorafgaand aan de stremming bijvoorbeeld al volop geïnformeerd over alternatieve manieren om bij het Erasmus te komen. Daarvoor kregen alle partners een toolbox met bijvoorbeeld een brief van de wethouder en een factsheet over de renovatiewerkzaamheden. In de praktijk zorgde dat voor gemak en duidelijkheid. En daarmee ook voor minder onaangename verrassingen. Want in de kern is het natuurlijk heel makkelijk: het moet blijven rijden. Dat moet ook het uitgangspunt zijn in de Drechtsteden. Volgens mij is die boodschap vanavond goed aangekomen. Daar kunnen we in ieder geval verder mee.”