Overig

Het snelle paard, auto’s en marketing?

486

Henry Ford, een eigenwijze doorzetter met een duidelijke visie, die de wereld blijvend heeft veranderd. Een man die vele ondernemers inspireert zelfs 50 jaar na zijn dood. Hij bracht honderd jaar geleden de ontwikkelingen binnen de auto-industrie in ongekende versnelling. Eén van zijn kenmerkendste en mooiste uitspraken vind ik: “Als ik aan de mensen had gevraagd wat ze nodig hebben dan zouden ze hebben geroepen: een sneller paard!”

Die uitspraak symboliseert voor mij heel treffend de ondernemer met visie. De ondernemer die verder kijkt dan het moment. De ondernemer die zijn blik richt op wat er gaat komen en weet waar zijn onderneming over vijf jaar staat. Henry Ford bedacht de ‘lopende band’. Door deze procesgestuurde manier van produceren kon hij zijn auto’s maar liefst 40% goedkoper in de markt zetten. Hierdoor werden zijn auto’s bereikbaar voor een grotere doelgroep.

Henry Ford liet onderzoek doen naar ideale arbeidsomstandigheden. Hij nam het revolutionaire besluit om het salaris van zijn werknemers te verdubbelen naar $ 5,00, terwijl hij het aantal uren dat ze maximaal per dag mochten werken met 20% verlaagde naar de huidige norm van 8 uur. Tegenover de storm van kritiek op deze maatregel gaf hij aan dat hij niet alleen zeer gemotiveerde werknemers kreeg en de productie zou verhogen, maar hij ook zijn eigen werknemers in staat stelde om zelf de auto te kopen die ze de dag ervoor hadden gemaakt.

Deze ‘5-a-Day-Revolution’ noemde Henry Ford later “de mooiste kostenbesparende maatregel die hij ooit had gemaakt.” Door deze maatregelen groeide zijn productie en daalde het aantal uren wat nodig was om een auto te maken. De prijs van zijn model T-Ford was in 1924 nog maar $ 290,- terwijl deze veertien jaar daarvoor voor $ 950,- werd verkocht. De winstgevendheid was gehandhaafd en de verkoopcijfers waren geëxplodeerd.

Tot zover het snelle paard en de auto’s, maar hoe zit het met de marketing? Henry Ford was een man die zorgde voor de juiste mensen om zich heen. Hij gaf mensen ruimte om met ideeën te komen ook op het gebied van marketing. In 1914 creëerde Ford een ‘hype’. Ford beloofde alle klanten 10% retour op hun aankoopbedrag, indien de totale verkoop dat jaar hoger zou zijn dan 300.000 auto’s. Ford deed mee aan racewedstrijden en zorgde voor ´free publicity´ door het vestigen van het werelduurrecord. Ford had oog voor ‘content-marketing’ en gevoel voor ‘story-telling’ rondom zijn merk.

Succesvolle marketing gaat niet om het roepen van de juiste termen, een stadium waar menig idee in vastloopt. Succesvolle marketing gaat om het bereiken van doelstellingen, aanjagen van innovatie en het  vergroten van bekendheid met als gevolg een structurele groei.

Denk Fordiaans, beperk u niet tot snelle paarden!