Overig

Hogeschool Rotterdam inspireert studenten tot meest uiteenlopende initiatieven

762

Bij de Hogeschool Rotterdam neemt praktijkgericht onderzoek binnen de verschillende opleidingen een belangrijke rol in. Vijf (oud-)studenten vertellen over de initiatieven die zij recent op poten hebben gezet en hoe het bedrijfsleven daarbij is gebaat.

Martijn Bruintjes en Ruben Paijens zitten in het vierde jaar van de opleiding Small Business & Retail Management. Bij deze opleiding worden studenten opgeleid tot zelfstandig ondernemer of ondernemend manager. Naast het ontwikkelen van ondernemersskills staat het starten en draaiende houden van een eigen onderneming centraal. In februari 2015 is het duo begonnen met BIBBR. ‘Onze belangrijkste problemen kunnen we niet oplossen binnen het kader waarin we ze hebben gecreëerd’, is het credo van het bedrijf. “Het bedrijfsleven heeft te maken met veranderende organisatiestructuren, innovaties en technologische ontwikkelingen. Wij bespeuren dat organisaties hierdoor kansen kunnen laten liggen, die ze met frisse inzichten wel zouden kunnen creëren. Door deze inzichten te creëren met de nieuwe generatie, zal de afstand tussen arbeidsmarkt en onderwijs verkleinen. Ondervangen van deze afstand is namelijk het doel van BiBBR,” vertelt Martijn. BIBBR zet talentvolle studenten in bij organisaties als adviseur, onderzoeker of in een andere rol. “Zo doen zij praktijkervaring op en gaan bedrijven met hun tijd mee. Daardoor laten we het onderwijs en de arbeidsmarkt beter op elkaar aansluiten. Daar is iedereen bij gebaat,” vult Ruben aan. Door het organiseren van hackatons en brainstormsessies helpt BIBBR organisaties kijken door het oogpunt van de jongere generatie. “De kracht van BIBBR is dat het voor bedrijven inzicht verschaft over toekomstige werknemers. Het gaat een tunnelvisie tegen, want het zorgt juist voor verbreding.” Met BIBBR hopen Martijn en Ruben op korte termijn veel succesvolle matches te maken. “Bedrijven weten om te beginnen vaak al niet waar ze moeten beginnen wanneer ze een commerciële student kunnen gebruiken. Er zijn zo veel opleidingen in die richting dat het soms voelt als het zoeken van een speld in een hooiberg. Wij kennen de kracht van afzonderlijke studenten en maken de juiste koppelingen. BIBBR speelt in op een behoefte. De arbeidsmarkt wil wel veranderen, maar vindt het soms eng om een andere koers te varen. Dat is de angst voor het onbekende. Scholen willen ook een betere aansluiting met het werkveld, maar om uiteenlopende redenen is dit niet altijd meteen mogelijk. Van beide kanten kan en moet het beter. BIBBR helpt daarbij.”

De 23-jarige Rick Goedendorp rondde de opleiding International Business and Management Studies enige tijd geleden af. Tijdens de opleiding heeft hij geleerd om ondernemend te zijn en altijd zijn kansen te zien. Hij werkt nu als commercieel manager bij PM-Wasservice, het bedrijf waar hij gedurende een deel van zijn opleiding stage liep. Het duurzame en maatschappelijk verantwoorde karakter van de organisatie sprak hem met name aan. “PM-Wasservice biedt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een passende werkplek, waar zij zich prettig voelen en kunnen ontplooien. Het onderscheidend vermogen van PM-Wasservice zit hem verder in het concept ‘Wassen zonder Water’. Bij iedere nieuwe wasbeurt worden schone microvezeldoeken gebruikt, daarnaast zijn de producten 100 procent biologisch afbreekbaar. De methode is naast krasvrij ook snel en goed voor het milieu. Daarnaast wassen wij op iedere gewenste locatie, wat voor drukke ondernemers natuurlijk een groot voordeel kan zijn. Momenteel loopt er een pilot bij het Zalmhuis, waar mensen tussen 11.00 uur en 15.00 uur hun auto kunnen laten wassen terwijl ze vergaderen, een werkoverleg hebben of gewoon een overheerlijk hapje eten.  Maar wij komen net zo makkelijk naar een bedrijf toe om te wassen zonder water. Van een volledig wagenpark tot een enkel exemplaar; alles is mogelijk.”

‘Alles is mogelijk’; dat dacht ook Michelle Lookerman. Ze studeert nog aan de Hogeschool Rotterdam, werkt daar tegelijkertijd als relatiebeheerder stages & afstuderen bij het Bureau Externe Betrekkingen en heeft ook nog eens haar eigen bedrijf. “Ik heb Vacature in Beeld samen met een studiegenoot opgericht in 2014. Wij maken van vacatures voor bedrijven een complete vacaturefilm waarin de belangrijkste elementen van de functie in één oogopslag worden benadrukt. Er zijn meer generalisten dan specialisten op de arbeidsmarkt, dus het valt nog niet altijd mee om de juiste werknemer te vinden. Met Vacature in Beeld verkleinen wij dat probleem.” Als medewerker bij het Bureau Externe Betrekkingen merkt Michelle dat krachtenbundelingen tussen de onderwijswereld en het bedrijfsleven vaak nog veel efficiënter kunnen. Het hoofdonderwerp van haar afstudeerscriptie sluit daar op aan. ‘De kernvraag van mijn onderzoek is: ‘Hoe kan het dat studenten zoveel moeite hebben met het vinden van een passende stageplek?’ Op dat gebied valt er echt nog een hoop te winnen.”

Majid Al Lawati is bezig met een hele andere strijd. Hij wil zo veel mogelijk Nederlandse bedrijven en toeristen enthousiast maken voor zijn thuisland Oman. “In 2009 kreeg ik een scholarship van de Omaanse regering voor de opleiding International Business and Management Studies aan de Hogeschool Rotterdam.” Als thesis student richt zijn onderzoek zich op het promoten van Oman. “Ik heb Discover Oman opgericht, waarmee ik de onbekendheid over het land weg wil nemen. Dubai; daar hebben veel Nederlanders nog wel een beeld bij. Maar buurman Oman? Dat is vooral een grote onbekende. Niet zozeer voor het bedrijfsleven, want Nederland is een belangrijke handelspartner van Oman. Toch wil ik nog meer organisaties die kant op krijgen. Net als toeristen. Oman is niet het eerste vakantieland waar je aan denkt, maar het heeft veel diversiteit te bieden. Ik hoop in april mijn eerste zelfstandige event te organiseren. Naast een beurs met informatie over het land en concrete informatie over het boeken van reizen, wil ik dat ook neerzetten als een soort tentoonstelling, zodat bezoekers kunnen leren over de achtergrond en cultuur van het land. Ik voel mij inmiddels ook een echte Rotterdammer en hou van Feyenoord, maar Oman gaat nooit uit mijn hart. Ik hoop dat velen er ooit mee bekend zullen raken.”