Overig

ICL heeft LME-certificering voor opslag metalen

988

Independent Commodities Logistics B.V. (ICL) heeft van de London Metal Exchange (dé wereldwijde handelsbeurs voor industriële materialen) al in 2013 toestemming ontvangen voor opslag van metalen in haar loodsen in Moerdijk.

Dit betekent dat de vestiging van ICL in Moerdijk als eerste LME gecertificeerde opslagruimte kan aanbieden sinds het bedrijf de status van ‘’LME Approved Warehouse’’ van deze beurs heeft gekregen. Net als het haven- en industrieterrein Moerdijk kan zij zich nu ook begeven op de wereldmarkt voor industriële metalen.

De accreditatie van de loodscapaciteit van ICL volgt op de benoeming van het gehele haven- en industrieterrein Moerdijk als Good Delivery Point door de London Metal Exchange. ICL is het eerste Moerdijkse bedrijf dat de certificering heeft ontvangen en dus ook wereldwijd verhandelbare eigendomsbewijzen (celen) mag afgeven. In Nederland gingen slechts zes bedrijven ICL voor. Managing Director Hans Cleton en Accountmanager Ruud Cybulski zijn dan ook met recht trots op de LME-certificering. Vanuit een gloednieuw kantoor zegt Cleton hierover: “Niet veel bedrijven mogen de kostbare metalen zomaar opslaan. Wij voldoen aan alle regelgeving en strenge veiligheidseisen die de LME stelt aan LME-warehouses. Met als gevolg dat wij in deze hoedanigheid alternatieve, onafhankelijke en neutrale mogelijkheden in Moerdijk op deze wereldomspannende markt kunnen aanbieden. Met name de onafhankelijkheid van ICL onderscheidt haar van de concurrentie in deze niche markt, aangezien een groot aantal opslagbedrijven die een LME certificering hebben, banden hebben of onderdeel zijn van banken of handelshuizen die in deze markt actief zijn.”

Transparante markt
ICL is opgezet door Hans Cleton met EuroRijn als investeerder samen met nog enkele anderen. ICL kan daardoor ook makkelijk gebruik maken van een aantal diensten die de cluster bedrijven van EuroRijn leveren. Het bedrijf bestaat sinds begin 2013 en heeft naast de vestiging in Moerdijk ook gecertificeerde opslagmogelijkheden in Rotterdam. ICL biedt opslagmogelijkheden voor alle non-ferro metalen, waaronder aluminium, aluminium legeringen, koper, zink, tin en lood. Cybulski: “Wijzelf kunnen nooit eigenaar zijn van de metalen, maar slaan ze op en distribueren ze op afroep. Zo zijn de mogelijke afnemers van deze metalen te allen tijde verzekerd van een leveringsmogelijkheid waardoor de verwerking van deze producten nooit hoeft stil te vallen. En dat kan anders wel eens lastig zijn in een markt waarin sommige metalen moeilijk te verkrijgen zijn. ” Cleton vult hem aan en somt meer voordelen voor bedrijven op om met een LME opslagbedrijf in zee te gaan. “De LME accreditatie is een absoluut betrouwbaar label voor een groot aantal internationale banken. Deze accreditatie is tevens een belangrijke factor in financiering van de handelaren die op deze markt opereren. Onze administratie en voorraden worden dan ook regelmatig door onafhankelijke instanties gecontroleerd.” Via de LME zijn de metaalprijzen en de voorraden continu bekend, daardoor lijkt het een hele transparante markt en kunnen handelaren en afnemers beschikbaarheid van de metalen van hun voorkeur redelijk inschatten

Strategisch gelegen
Cybulski vertelt dat zonder de inspanningen van haven- en industrieterrein Moerdijk het voor ICL nimmer gelukt zou zijn om zo snel in deze haven geaccrediteerd te worden. Hij licht toe: “Eerst moet de zeehaven gecertificeerd zijn; daarna kunnen bedrijven individueel een aanvraag doen. De mogelijkheden die de Haven van Moerdijk ons biedt, heeft het mogelijk gemaakt om een certificaat aan te vragen voor o.a. de opslag van LME goedgekeurd aluminium, waarmee ICL de internationale handelaren die actief zijn op de London Metal Exchange een neutraal en onafhankelijk alternatief kan bieden.” Redenen van LME om de certificering toe te kennen aan de Haven van Moerdijk zijn onder meer de goede geografische ligging van de haven ten opzichte van Rotterdam, Vlissingen en Antwerpen. Ook de toegankelijkheid voor grote schepen, goede logistieke mogelijkheden, snelle doorvoer van containers en grote flexibiliteit waren belangrijke argumenten. “Moerdijk is strategisch gelegen voor alle vervoerswijzen om een echt onafhankelijk en neutraal logistiek platform voor de opslag en overslag in Nederland , België en Duitsland te bieden,” aldus Cleton.

Optimale, betaalbare service
Juist vanwege de strategische ligging heeft ICL gekozen voor de vierde zeehaven van Nederland. Cybulski: “Port of Moerdijk ligt ver landinwaarts, op een afstand van minder dan vier uur varen van de Noordzee. De open verbinding met zee en de maximale keuzevrijheid voor spoor, weg en binnenwater brengen alle eindbestemmingen binnen handbereik. De haven is tegelijkertijd direct via zee bereikbaar, én heeft uitstekende intermodale verbindingen. Hierdoor hoeven we minder ver te varen wat een gunstiger kostenaspect voor onze klanten met zich meebrengt.” En er is meer volgens Cleton. “In vergelijking tot andere havens is haven- en industrieterrein Moerdijk langer open, veiliger en flexibeler terwijl de faciliteiten van de douane, de expertise en de haven installatie hetzelfde zijn. Verder heeft de haven van Moerdijk significant minder congestie. Zo zijn de klanten van ICL verzekerd van een optimale, betaalbare service voor al hun transporten,” zegt de Managing Director tot besluit.