Overig

‘Ik ga naar Pim van Renault’

797

Jong, ambitieus en vast van plan om de regio te veroveren. Dat is Pim Cuelenaere, accountmanager voor de zakelijke markt bij Renault en Dacia dealer Auto Indumij in Dordrecht. Onderdeel van de Indumij Groep, met zo’n 230 medewerkers, acht Renault-vestigingen, twee Kia-vestigingen en een Nissan-vestiging.

“Ik ben opgegroeid tussen de auto’s. Het befaamde Renault wybertje staat als het ware op mijn voorhoofd gegrift,” zo begint Pim. Zijn vader had samen met zijn twee broers een Renault dealerschap in Steenbergen (Noord-Brabant) en omgeving. In 2009 is Auto Indumij gestart in het Brabantse. “Dat was precies in de periode dat ik afstudeerde aan de HTS Autotechniek. Directielid Micha Roco vroeg mij of ik bij Indumij wilde komen werken en daar hoefde ik nog geen twee seconden over na te denken. Ik ben begonnen als junior verkoper en hield mij vooral bezig met de verkoop van personenwagens en daarbij deed ik ook al wat bestelwagens.” Daarna volgde de stap naar bedrijfswagenspecialist en zo leerde Pim het vak. Begin vorig jaar werd Dordrecht zijn standplaats en ging hij aan de slag als business verkoper binnendienst. Pim wende snel en deed goede zaken voor het bedrijf. Toen de plaats van accountmanager vrij kwam, werd de vraag gesteld of hij die functie wilde invullen.“Opnieuw een prachtige kans, die ik ook weer met beide handen aangreep.” Sinds september is Pim als accountmanager Zuid-Holland verantwoordelijk voor het verzorgingsgebied van Indumij boven de Moerdijk. “Dit gebied strekt zich uit tot en met Gorinchem en bevat naast de Alblasserwaard ook de Hoeksche Waard. Mijn collega’s van het Fleetsales-team nemen respectievelijk Noord- en West-Brabant voor hun rekening.”

Veel te bieden

Pim Cuelenaere richt zich naast groot zakelijk vooral op het MKB en de zzp’er. “Dat is een leuke markt met gedreven mensen die zo economisch en comfortabel mogelijk willen rijden. Daarom wil ik ook snel naamsbekendheid genereren; mijn ultieme doel is dat de mensen over een tijdje zeggen: ‘Ik ga naar Pim van Renault’ en dat ik dan alle zaken voor hun mobiliteit kan regelen. En of dat nu gaat om een bestelwagen, een pick-up, open-/gesloten laadbak of een (privé)personenwagen, ze kunnen altijd en overal bij mij terecht. Ik heb veel te bieden, want ik heb niet alleen Renault (en Dacia) in mijn portefeuille, maar ik ga ook de merken Nissan en Kia onder de aandacht brengen.”

Paplepel

Niet alleen de bedrijfswagenmarkt is in beweging, de 26-jarige accountmanager merkt op dat er ook bij Indumij de nodige ontwikkelingen aan de orde zijn. “We hebben de organisatie meer gestroomlijnd en om onze klanten nog beter, sneller en professioneler te woord te staan is Indumij Klanten Service opgezet. We benaderen de markt actiever vanuit ons klantcontact centrum, zijn proactief met afspraken maken voor onderhoud en APK. Hierdoor worden onze klanten

ontzorgt. Wij verkopen geen auto’s maar kwaliteit in mobiliteit. Daar streven wij naar. Ik heb al met flink wat bedrijven kennis gemaakt en er zijn genoeg kansen, want er zijn branches waar men blijft en/of moet investeren.  Toch is het natuurlijk flink knokken, maar dat doe ik graag, ik geef niet gauw op en stel de klant boven alles. Soms moet je ook creatief kunnen en durven zijn en ook de relatie moet goed zijn. Je moet elkaar kunnen vertrouwen. Goed adviseren en de beste mobiliteitsoplossing voor het bedrijf aandragen. Dat is mij door mijn vader al met de paplepel ingegoten, ik heb daarin een prima leerschool gehad. En als ik eerlijk ben, vind ik after-sales misschien nog wel belangrijker dan de sales. Een stilstaande auto kost geld en als hij rijdt brengt hij geld op. Hierin staan wij dan ook enorm sterk met een goed team mensen en als het nodig is, verruimde openingstijden.” Voorlopig behartigt hij nog de belangen van Indumij en is het zaak een groot en hecht netwerk op te bouwen. Dat betekent tijd investeren in relaties en zo veel mogelijk kansen benutten. “Dit jaar bestaan wij 125 jaar en dat gaan we groots vieren. In september organiseren wij een klantevenement waar wij onze relaties flink gaan verwennen en verrassen.”

Nieuwe modellen

Ook op het gebied van nieuwe Renault-bedrijfswagens gaat Pim een mooie tijd tegemoet. “In bedrijfswagenland gaat er nogal wat gebeuren. Er komt een opgefriste Master met de nieuwe herkenbare Renault-look en met zuiniger motoren.

In september komt ook de Trafic als een totaal nieuw model op de markt, met een nieuw interieur en exterieur en zuiniger en krachtiger motoren. Dat wordt een luxe werkpaard. Het goede is nog beter gemaakt! Daarbij komt er ook een nieuwe Twingo en komt ook Nissan met een elektrische bedrijfswagen, de eNV200 als broertje van de elektrische Renault Kangoo. Vanaf juni gaan de orderboeken open voor de nieuwe Trafic, dus kan ik volop bestellingen gaan noteren voor ons nieuwe werkpaard,” lacht de ambitieuze accountmanager.